Dennis Olsson, D. Olssons Maskin Ab: Logset Hybrid - en underhållsfri och fantastik lösning

2019-02-04 14:01

hybridi111.jpg

Dennis Olsson, ägaren av D. Olssons Maskin Ab i Hällevadsholm, Sverige, har kört med sin Logset 12H GTE skördare sedan oktober 2017. Skördaren är utrustad med ett Logset TH85 skördaraggregat.

(bild: Jag kan absolut tänka mig att köpa en hybridskördare på nytt. Maskinen har otrolig kraft hela tiden och min vanliga bränsleförbrukning ligger på ca 16 liter/h, säger Dennis Olsson.)

Företaget D. Olssons Maskin har flera skogsmaskiner och därför har Olsson möjlighet att köra i princip endast slutavverkingar med hybridskördaren.

- Då hybridskördaren får gå i riktigt grov skog kommer den till sin rätt. Jag kan jämföra den med Logset 10H GT skördaren jag körde tidigare, och hybridskördaren är ju betydligt effektivare när trädstammarna blir grövre, berättar Olsson.

swehyb1.jpg

Därför rekommenderar han maskinen till sådana förare som kör grov skog. De slutavverkningar han vanligtvis jobbar på består av träd som är ca 0,6 m3/stam. Orsaken varför Olsson från första början blev intresserad av en hybridskördare var storleken på aggregatet.

- Skogen jag kör är kanske just för liten för hybridskördaren. Logset lanserade skördaraggregatet Logset TH85 år 2017. Jag ville ha ett stort aggregat och då var det en bra kombination med Logset 12H GTE Hybrid skördaren. Själv är jag inte så intresserad av teknik, medger han.

Olsson har kört skogsmaskiner sedan han var 16 år gammal. År 2019 har han varit redan 30 år i skogsmaskinsbranschen.

- Jag har hunnit prova skogsmaskiner av alla storlekar och märken. Jag måst säga att hybridskördaren är en fantastisk lösning. Maskinen har otrolig kraft hela tiden och min vanliga bränsleförbrukning ligger på ca 16 liter/h. En bra dag med rätt förutsättningar kan jag avverka 70 m3/h, men vanligen är det 55 m3/h, menar Olsson.

När intervjun går av stapeln har Olsson kört ca 2 200 timmar med sin hybridskördare. Under en vanlig arbetsdag startar Olsson maskinen kring kl. 6 på morgonen. Han tar lunch och service paus mitt på dagen, och jobbar sedan fram till cirka kl. 17.00 eller 18.00.  

- Jag brukar fixa service på maskinen, det vill säga smörja och fylla på märkfärg, mitt på dagen då det är ljust ute. Då får jag frisk luft och kan röra på mig lite mera. Skördarens hybridsystem är en underhållsfri lösning. Det enda jag gör på systemet är att jag kontrollerar vattenivån ibland. Jag kan absolut tänka mig att köpa en hybridskördare på nytt, konstaterar Olsson.

swehyb2.jpg

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »