Volvos största grävmaskin en "dröm som slår in" för rivningsexpert

2019-03-04 10:11

wesley-princen-testimonial-1-2324x1200.jpg

Den belgiska experten på rivning av högspänningsanläggningar Wesley Princen är den första kunden att köpa Volvos största grävmaskin hittills, EC750E HR, och ser fram emot att få sätta sig bakom spakarna.

Wesley Princen kan sina grävmaskiner. Den belgiska entreprenören växte upp omgiven av maskiner på föräldrarnas gård i Gingelom, väster om Bryssel, och körde sin första grävmaskin när han var 16 år. Vid 18 års ålder hade han startat ett eget schaktföretag, Aannemingsbedrijf Princen NV, vid sidan av sina ingenjörsstudier.

Verksamheten tog fart på allvar efter att han hade gjort en kabel-entreprenad under mark för den belgiska nätoperatören Elia, som 20 år senare fortfarande är en trogen kund.

”De flesta ställverk i Belgien byggdes direkt efter Andra världskriget och behöver nu bytas ut. Elia behövde hjälp med att riva ställverken och eftersom vi är ett av få företag som har licens för utföra högspänningsarbeten, så fick vi merparten av arbetet”, förklarar Princen.

Idag anses han tillhöra toppskiktet i världen inom rivning av högspänningsanläggningar och håller nu även på att etablera sig inom kärnkraftsrivning. Princen kommer att använda det senaste tillskottet i maskinparken, Volvos rivningsgrävmaskin EC750E HR, för att riva delar av ett nedlagt kraftverk och en kärnbränslefabrik.

wesley-princen-testimonial-2-2324x1200.jpg

TUFFA MASKINER FÖR TUFFA JOBB

Princen köpte sin första Volvo-grävmaskin med lång räckvidd, en EC480D HR-modell, för cirka fem år sedan. Sedan dess har hans företag utfört allt mer tungt industriellt rivningsarbete, där en maskin som kan nå längre och använda tyngre verktyg behövs. Här kommer Volvo EC750E HR in i bilden, som kan nå upp till 36 m med ett 3,6-tons verktyg eller 26 m med ett 5-tons verktyg. Det är 26-metersbommen som Princen kommer att använda mest.

Idén till Volvo EC750E HR uppstod för två år sedan och Princen var involverad redan från början.

”Vi hade redan kontakt med fabriken och [Volvos globala respektive regionala specialister på rivningsprodukter] David Arnoldsson och Peter Lam, och vi började prata”, förklarar han. ”De var även intresserade av en efterträdare till EC700C HR och behövde feedback från kunder för att kunna skapa en bättre maskin.”

Princen lade en order på EC750E HR utan att ens ha sett den färdiga maskinen. ”I det läget visste vi inte hur resultatet skulle bli, men eftersom vi var så nöjda med vår första rivningsgrävmaskin med lång räckvidd från Volvo, så litade vi på att den skulle vara bra”, säger han. 

DEN STORA AVTÄCKNINGEN

Han fick äntligen se sin nya maskin i maj i år när han besökte Volvos grävmaskinsfabrik i Changwon, Korea, och var en av de första personerna utanför fabriken som fick beskåda den betydelsefulla modellen.

”Det var en mycket angenäm överraskning att få se EC750E HR byggas efter nästan två år”, kommenterar han. ”För 20 år sedan hade jag aldrig trott att jag skulle köpa en 100-tonsmaskin. Jag är mycket stolt över att vi har den största grävmaskinen Volvo någonsin har byggt. Jag ser verkligen fram emot att börja använda den.”

Princen äger nu en av de minsta Volvo-grävmaskinerna med lång räckvidd – en specialversion baserad på EC300EL-plattformen – och den största. Han har totalt 25 grävmaskiner i sin maskinpark och de sex senast inköpta kommer från Volvo.

SÄKERHETEN FÖRST

När han står inför ett farligt jobb som att riva ett elektriskt ställverk eller rentav ett kärnkraftsverk är Volvos säkerhetstänkande särskilt tilltalande. Att säkerställa att Princen och alla hans förare kommer hem oskadda till sina familjer efter arbetsdagens slut har högsta prioritet hos Volvo. Volvos fokus på att maximera drifttiden gör det också till ett logiskt val.

”Utöver det faktum att Volvos grävmaskiner med lång räckvidd är bland de bästa rivningsgrävmaskinerna som finns på marknaden idag, så behöver vi även bra service”, förklarar Princen. ”Vi har mycket bra relationer med vår lokala återförsäljare SMT Belgium och vår kontakt där, Danny Verheyen. Om det uppstår problem behöver vi bara ringa Danny, så blir saken löst. Allt fungerar och vi är mycket nöjda.”

Princens EC750E HR har nu anlänt till Volvo CE:s europeiska depå i Nederländerna och före leveransen byts hydrauloljan mot en bioversion, så att inte miljön skadas i händelse av spill.

Samtidigt längtar han efter att få sätta sig bakom spakarna. ”Jag bara älskar det”, säger han. ”Som du ser, så är det en riktig bjässe. Jag lär arbeta med den varje dag med ett leende på läpparna. Det är en dröm som slår in.”

2019-03-18 14:22Hydroscand samlar de vanligaste pneumatiska instickskopplingarna i ny sortimentslåda
2019-03-17 10:11Fjärrstyrda hjullastare testas när Volvo CE får Sveriges första 5G-nät för industrin
2019-03-16 11:11Skogen, dikena och klimatet
2019-03-15 09:11Svenska skidspelen 16-17 mars ger ökad trafik i Falun
2019-03-14 11:11Nya webbar tar Holmen in i framtiden
2019-03-13 12:11Skogforsk: Effaråsen - att bruka och bevara i gammal tallskog
2019-03-12 13:22Vad betyder plogbilarnas signalskyltar?
2019-03-11 14:22Eco Log: Välkommen på visning i Holstebro - Danmark
2019-03-10 10:11Lotta Folkesson: "Hjärna viktigare än muskler"
2019-03-08 11:33Steg V Optimerat för morgondagen

Gå till arkivet »