Volvo FH med I-Save sänker bränslekostnaderna med upp till 7 procent

2019-03-28 12:22

pressrelease-vfh-with-i-save-galler1-newsintro.jpg

Volvo Lastvagnar introducerar Volvo FH med I-Save för att erbjuda sina kunder högre bränsleeffektivitet. Kombinationen av nya D13TC-motorn och uppdaterade bränslebesparande funktioner, ger tillsammans en ny lösning som kan sänka bränslekostnaderna för fjärrtransporter med upp till 7 procent utan att körbarheten påverkas.

Efterfrågan på transporter över hela Europa ökar och lastbilar täcker allt längre avstånd. Transportbolagen ställs samtidigt inför stigande dieselpriser som sätter press på lönsamheten.

”Volvo FH med I-Save är vårt förslag på lösning på detta problem. Det är en komplett lösning som kombinerar våra senaste tekniker för att sänka bränsleförbrukningen vid fjärrtransporter kraftigt. Vi lyckas dessutom göra detta utan att körbarheten påverkas”, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.

Hjärtat i Volvo FH med I-Save är den nya toppmoderna D13TC-motorn – Volvo Lastvagnars mest bränslesnåla fjärrtransportmotor hittills. Den har kolvar med en patenterad vågformad insida som förbättrar förbränningen och ökar effektiviteten genom att leda värme och energi till cylindrarnas mitt. Överskottsenergi i avgaserna används sedan för att ge motorn ny kraft via Turbo Compound-enheten – en extra turbin som är placerad i avgasflödet.

D13TC-motorn ger upp till 300 Nm extra vridmoment, vilket innebär att det inte krävs lika mycket acceleration och bränsle för att hålla en jämn hastighet vid motorvägskörning.

I-Save omfattar även andra funktioner, till exempel en bränsleeffektiv bakaxel, ett uppdaterat, kartbaserat I-See-system som analyserar och anpassar körningen efter ruttens topografi och en programvara för växling, specialutvecklad för fjärrtransporter. Sammantaget uppger Volvo att effektivitetsvinsterna för alla dessa produkter och tjänster kan ge besparingar i bränslekostnader med upp till 7 procent jämfört med en D13 Euro 6 steg C-motor*.

”Vi har skräddarsytt alla delar av I-Save för att passa fjärrtransportföretag, framförallt de företag vars fordon normalt körs över 12 000 mil per år”, säger Mats Franzén, Powertrain Strategy Director på Volvo Lastvagnar. ”Ju längre de kör, desto mer kan de spara. Det är en kraftfull motor som ger en mycket bränsleeffektiv och mjuk körupplevelse.”

Volvo FH med I-Save kommer att vara tillgänglig för beställning på de europeiska marknaderna från och med 11 mars 2019.

*D13TC Euro 6 steg D med Bränslepaket fjärrtransport (I-Save) jämfört med D13 eSCR Euro 6 steg C med Bränslepaket Fjärrtransport. Den faktiska bränsleekonomin varierar beroende på många faktorer, till exempel användningen av konstantfarthållare, verklig topografi, förarens erfarenhet och aktuella väderförhållanden.

Fakta:

Varje funktion i I-Save har utformats för att sänka bränslekostnaderna.

Följande ingår i Volvo FH med I-Save:

  • D13TC-motor (Turbo Compound) med 460 hk (2 600 Nm) eller 500 hk (2 800 Nm)
  • Bränsleeffektiv bakaxel
  • Tomgångsavstängning
  • I-Cruise med I-Roll, som anpassar hastigheten för att sänka bränsleförbrukningen
  • Variabel servostyrningspump
  • Uppdaterad I-See
  • Uppdaterad I-Shift med programvara optimerad för fjärrtransporter
2019-06-26 11:22John Deere kommer att investera i kundservicecenter i Skottland, Sverige och Finland
2019-06-25 11:11Nu är det klart - två sträckor valda för kommande elvägspilot
2019-06-22 11:00Godsservice kör hållbart med Scanias elhybridlastbil
2019-06-21 11:00Hydroscand öppnar sin 70:e butik i Sverige
2019-06-20 10:11Skogforsk: Digital styrning av biomassaflöden - bra för både klimat och lönsamhet
2019-06-19 11:11Med konceptbussen NXT tar Scania stadstransporter till en ny nivå
2019-06-18 11:11Skogforsk: Skogsbrukets kostnader och intäkter 2018 - ett utmaningarnas år
2019-06-17 10:111,5 miljarder kronor satsas på cykel- och kollektivtrafik genom stadsmiljöavtal
2019-06-16 11:01Stabilitet för containertruckar - Nokian Tyres tillför nya storlekar i däckfamiljen NOKIAN HTS G2
2019-06-15 10:11Snabbare fuktmätning underlättar handeln med trädbränsle

Gå till arkivet »