Skogforsk: Test av nya och slipade sågkedjor

2019-03-29 11:33

ketjuu1.jpg

Det finns skillnader i kaptid mellan nya maskinsågkedjor och mellan olika slipningar. Men för att markant öka sågkedjornas avverkningskapacitet krävs en vidareutveckling av dagens kedjemodeller.

(För att öka produktivitet och virkesvärde krävs en vidareutveckling av maskinsågkedjorna. Foto: Elin Fries)

Snabbare kap innebär inte bara tidsbesparing för skördaren, utan även minskad förekomst av kapsprickor. Det finns skillnader i kaptid mellan kedjor från de marknadsledande tillverkarna. Skogforsk har i ett stort test undersökt hur den nya kedjemodellen Oregon 19HX presterade, samt om det finns några tidsvinster med att slipa kedjan annorlunda än fabriksslipningen. Dessutom testades en kedja av skip-typ, det vill säga en kedja som har färre skärtänder.I studien testades fabriksnya kedjor av modellerna:

  • Carlton B8
  • Oregon 19HX
  • Stihl RMHS

Snabbast kapade sågkedjan Stihl RMHS.Den nyintroducerade Oregon 19HX-kedjan samt Carlton B8 hade liknande resultat. Samtliga mätningar utfördes vid en testrigg vid Skogforsk i Sävar. Studien var avgränsad till att genomföras med fabriksnya / nyslipade kedjor och vid kapning av färskt, ofruset granvirke. Stockarna hade en diameter mellan 131 och 457 millimeter.

2019-04-19 11:11Sveaskog studerar hyggesfritt skogsbruk i Slovenien
2019-04-18 10:11Skogforsk: Antal sortiment inte avgörande för drivarens prestation
2019-04-17 10:01Tommi Ekman är Logsets nya verkställande direktör
2019-04-16 09:11Försäljning av skogsplantor via nätet sätter nytt rekord
2019-04-15 12:11John Deere Forestry: Ny medtodinstruktör i mellersta Sverige och södra Norrland
2019-04-14 12:22Komatsu Forest storsatsar i Sverige
2019-04-13 11:22Var rädd om dig i påsktrafiken
2019-04-12 11:00Skogforsk: Kostnader i gallring och slutavverkning 2000-2017
2019-04-11 09:11Skoterplantor - effektiv leverans i svårtillgängliga områden
2019-04-10 11:11Italienska lastbilstillverkaren Mantella presenterar ett banbrytande trailerchassi som garanterar maximal nyttolast, bränsleeffektivitet och extrem slitstyrka

Gå till arkivet »