Hastig ökning av gastankstationer för tung trafik i Sverige

2019-05-20 11:11

pm-vasteras-72.jpg

Under måndagen invigdes Gasums första tankstation med flytande natur- och biogas i Sverige. Antalet tankstationer ska nu mångdubblas i landet närmsta året.

Nya drivmedelsalternativ till diesel blir allt vanligare när koldioxidutsläppen måste minska i Sverige och Europa. Flera drivmedelsaktörer satsar nu på den flytande natur- och biogasen och planerar att bygga många stationer i närtid. För Gasum, som invigde sin första station i Sverige under måndagen, väntar utbyggnaden av ett stort stationsnät av 50 planerade stationer i Norden. Det nya stationsnätet uppges vara en förutsättning för omställningen till renare bränslen för tung trafik oavsett land. Gasum has redan fyra stationer för tung trafik i Finland.  

- Klimatfrågan löser vi bäst tillsammans, det är bra att flera andra aktörer är med oss i den gröna omställningen från diesel till flytande gas för tung trafik. Samtidigt är klimatfrågan gränsöverskridande och därför bygger Gasum nu ett stationsnät som täcker hela Norden. I Finland har vi redan fyra på plats, säger Mikael Antonsson, Director Traffic Sweden, Gasum. 

Tankstationen med flytande natur- och biogas som invigdes i Västerås under måndagen är den första av sitt slag i Västmanland. Stationen är en av flera investeringar som identifierats som en hållbar miljösatsning och har därför kvalificerat sig för delfinansiering genom statliga Klimatklivet.

- Satsningen på en station här i Västerås kommer att bidra till ökad energitillgång   och därmed gynna det lokala näringslivet. Samtidigt bidrar det till hållbara transporter i länet, säger Minoo Akhtarzand, Landshövding Västmanland.

Gasum, som är ett nordiskt energibolag, är en av Nordens största producenter av biogas äger sedan tidigare en biogasanläggning i Västerås tillsammans med lokala lantbrukare.  

- Nu när stationen är på plats i Västerås kan vi hjälpa de lokala åkerierna att stärka sin konkurrenskraft genom lägre drivmedelskostnader samtidigt som de minskar utsläppen av koldioxid, kväveoxid samt små partiklar, avslutar Mikael.

Fakta:

EU införde tidigare i år skärpta krav för koldioxidutsläpp från tunga fordon. Fram till år 2030 ska utsläppen minska med 30% jämfört med dagens nivåer.(Källa: Europa.eu)

Sverige har ett nationellt mål om att minska utsläppen från inrikes transporter med minst 70 procent till år 2030, jämfört med 2010. (Källa: Regeringen.se)

2019-08-16 11:11Scania adderar en 540-hästare till 13-litersfamiljen
2019-08-14 12:11Skogforsk: Markradar hittar hällar och större block i marken
2019-08-11 11:11Hög punktlighet trots rekordmånga tåg första halvåret 2019
2019-08-10 11:11Fredrik Sjölander, ny säljchef på John Deere Forestry, Sverige
2019-08-09 11:11Sveaskog: Nya fastigheter till försäljning
2019-08-08 10:11Björn Ulvaeus talar på me Convention i Stockholm
2019-08-07 15:11Ny kvalitetsklassning för massaved från 1 augusti
2019-08-06 15:55SSAB förvärvar Abraservice
2019-08-05 15:11Logset hybridskördaren valdes till årest skogsmaskin
2019-08-04 11:11Tröskuppdateringar från John Deere

Gå till arkivet »