Hastig ökning av gastankstationer för tung trafik i Sverige

2019-05-20 11:11

pm-vasteras-72.jpg

Under måndagen invigdes Gasums första tankstation med flytande natur- och biogas i Sverige. Antalet tankstationer ska nu mångdubblas i landet närmsta året.

Nya drivmedelsalternativ till diesel blir allt vanligare när koldioxidutsläppen måste minska i Sverige och Europa. Flera drivmedelsaktörer satsar nu på den flytande natur- och biogasen och planerar att bygga många stationer i närtid. För Gasum, som invigde sin första station i Sverige under måndagen, väntar utbyggnaden av ett stort stationsnät av 50 planerade stationer i Norden. Det nya stationsnätet uppges vara en förutsättning för omställningen till renare bränslen för tung trafik oavsett land. Gasum has redan fyra stationer för tung trafik i Finland.  

- Klimatfrågan löser vi bäst tillsammans, det är bra att flera andra aktörer är med oss i den gröna omställningen från diesel till flytande gas för tung trafik. Samtidigt är klimatfrågan gränsöverskridande och därför bygger Gasum nu ett stationsnät som täcker hela Norden. I Finland har vi redan fyra på plats, säger Mikael Antonsson, Director Traffic Sweden, Gasum. 

Tankstationen med flytande natur- och biogas som invigdes i Västerås under måndagen är den första av sitt slag i Västmanland. Stationen är en av flera investeringar som identifierats som en hållbar miljösatsning och har därför kvalificerat sig för delfinansiering genom statliga Klimatklivet.

- Satsningen på en station här i Västerås kommer att bidra till ökad energitillgång   och därmed gynna det lokala näringslivet. Samtidigt bidrar det till hållbara transporter i länet, säger Minoo Akhtarzand, Landshövding Västmanland.

Gasum, som är ett nordiskt energibolag, är en av Nordens största producenter av biogas äger sedan tidigare en biogasanläggning i Västerås tillsammans med lokala lantbrukare.  

- Nu när stationen är på plats i Västerås kan vi hjälpa de lokala åkerierna att stärka sin konkurrenskraft genom lägre drivmedelskostnader samtidigt som de minskar utsläppen av koldioxid, kväveoxid samt små partiklar, avslutar Mikael.

Fakta:

EU införde tidigare i år skärpta krav för koldioxidutsläpp från tunga fordon. Fram till år 2030 ska utsläppen minska med 30% jämfört med dagens nivåer.(Källa: Europa.eu)

Sverige har ett nationellt mål om att minska utsläppen från inrikes transporter med minst 70 procent till år 2030, jämfört med 2010. (Källa: Regeringen.se)

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »