Hastig ökning av gastankstationer för tung trafik i Sverige

2019-05-20 11:11

pm-vasteras-72.jpg

Under måndagen invigdes Gasums första tankstation med flytande natur- och biogas i Sverige. Antalet tankstationer ska nu mångdubblas i landet närmsta året.

Nya drivmedelsalternativ till diesel blir allt vanligare när koldioxidutsläppen måste minska i Sverige och Europa. Flera drivmedelsaktörer satsar nu på den flytande natur- och biogasen och planerar att bygga många stationer i närtid. För Gasum, som invigde sin första station i Sverige under måndagen, väntar utbyggnaden av ett stort stationsnät av 50 planerade stationer i Norden. Det nya stationsnätet uppges vara en förutsättning för omställningen till renare bränslen för tung trafik oavsett land. Gasum has redan fyra stationer för tung trafik i Finland.  

- Klimatfrågan löser vi bäst tillsammans, det är bra att flera andra aktörer är med oss i den gröna omställningen från diesel till flytande gas för tung trafik. Samtidigt är klimatfrågan gränsöverskridande och därför bygger Gasum nu ett stationsnät som täcker hela Norden. I Finland har vi redan fyra på plats, säger Mikael Antonsson, Director Traffic Sweden, Gasum. 

Tankstationen med flytande natur- och biogas som invigdes i Västerås under måndagen är den första av sitt slag i Västmanland. Stationen är en av flera investeringar som identifierats som en hållbar miljösatsning och har därför kvalificerat sig för delfinansiering genom statliga Klimatklivet.

- Satsningen på en station här i Västerås kommer att bidra till ökad energitillgång   och därmed gynna det lokala näringslivet. Samtidigt bidrar det till hållbara transporter i länet, säger Minoo Akhtarzand, Landshövding Västmanland.

Gasum, som är ett nordiskt energibolag, är en av Nordens största producenter av biogas äger sedan tidigare en biogasanläggning i Västerås tillsammans med lokala lantbrukare.  

- Nu när stationen är på plats i Västerås kan vi hjälpa de lokala åkerierna att stärka sin konkurrenskraft genom lägre drivmedelskostnader samtidigt som de minskar utsläppen av koldioxid, kväveoxid samt små partiklar, avslutar Mikael.

Fakta:

EU införde tidigare i år skärpta krav för koldioxidutsläpp från tunga fordon. Fram till år 2030 ska utsläppen minska med 30% jämfört med dagens nivåer.(Källa: Europa.eu)

Sverige har ett nationellt mål om att minska utsläppen från inrikes transporter med minst 70 procent till år 2030, jämfört med 2010. (Källa: Regeringen.se)

2020-06-04 12:44Iggesunds sågverk provar eltruckar
2020-06-03 12:11Nya krav på ITS vid vägarbeten ska höja säkerheten
2020-06-02 12:3328 nya Volvo hjullastare redo for tjänstgöring i svenska försvaret
2020-06-01 12:11Svensk säljstart för Mercedes-Benz 8-sitsiga elbil
2020-05-31 12:33IVECO presenterar de nya racinglastbilarna IVECO S-WAY R
2020-05-30 14:00Avfallsåtervinningsföretaget Renewi beställer 200 lastbilar till från DAF
2020-05-29 11:00Skogsmaskiner för ett hållbart skogsbruk
2020-05-28 11:00Beskogning av åkermark med olika trädslag - hur påverkar det kolinlagringen?
2020-05-27 12:00Mercedes-Benz bästa generalagent för lastbilar i Sverige - för tredje året i rad
2020-05-26 11:00Komatsu Forest: "Nu bygger vi skogsmaskiner igen"

Gå till arkivet »