Hastig ökning av gastankstationer för tung trafik i Sverige

2019-05-20 11:11

pm-vasteras-72.jpg

Under måndagen invigdes Gasums första tankstation med flytande natur- och biogas i Sverige. Antalet tankstationer ska nu mångdubblas i landet närmsta året.

Nya drivmedelsalternativ till diesel blir allt vanligare när koldioxidutsläppen måste minska i Sverige och Europa. Flera drivmedelsaktörer satsar nu på den flytande natur- och biogasen och planerar att bygga många stationer i närtid. För Gasum, som invigde sin första station i Sverige under måndagen, väntar utbyggnaden av ett stort stationsnät av 50 planerade stationer i Norden. Det nya stationsnätet uppges vara en förutsättning för omställningen till renare bränslen för tung trafik oavsett land. Gasum has redan fyra stationer för tung trafik i Finland.  

- Klimatfrågan löser vi bäst tillsammans, det är bra att flera andra aktörer är med oss i den gröna omställningen från diesel till flytande gas för tung trafik. Samtidigt är klimatfrågan gränsöverskridande och därför bygger Gasum nu ett stationsnät som täcker hela Norden. I Finland har vi redan fyra på plats, säger Mikael Antonsson, Director Traffic Sweden, Gasum. 

Tankstationen med flytande natur- och biogas som invigdes i Västerås under måndagen är den första av sitt slag i Västmanland. Stationen är en av flera investeringar som identifierats som en hållbar miljösatsning och har därför kvalificerat sig för delfinansiering genom statliga Klimatklivet.

- Satsningen på en station här i Västerås kommer att bidra till ökad energitillgång   och därmed gynna det lokala näringslivet. Samtidigt bidrar det till hållbara transporter i länet, säger Minoo Akhtarzand, Landshövding Västmanland.

Gasum, som är ett nordiskt energibolag, är en av Nordens största producenter av biogas äger sedan tidigare en biogasanläggning i Västerås tillsammans med lokala lantbrukare.  

- Nu när stationen är på plats i Västerås kan vi hjälpa de lokala åkerierna att stärka sin konkurrenskraft genom lägre drivmedelskostnader samtidigt som de minskar utsläppen av koldioxid, kväveoxid samt små partiklar, avslutar Mikael.

Fakta:

EU införde tidigare i år skärpta krav för koldioxidutsläpp från tunga fordon. Fram till år 2030 ska utsläppen minska med 30% jämfört med dagens nivåer.(Källa: Europa.eu)

Sverige har ett nationellt mål om att minska utsläppen från inrikes transporter med minst 70 procent till år 2030, jämfört med 2010. (Källa: Regeringen.se)

2019-06-26 11:22John Deere kommer att investera i kundservicecenter i Skottland, Sverige och Finland
2019-06-25 11:11Nu är det klart - två sträckor valda för kommande elvägspilot
2019-06-22 11:00Godsservice kör hållbart med Scanias elhybridlastbil
2019-06-21 11:00Hydroscand öppnar sin 70:e butik i Sverige
2019-06-20 10:11Skogforsk: Digital styrning av biomassaflöden - bra för både klimat och lönsamhet
2019-06-19 11:11Med konceptbussen NXT tar Scania stadstransporter till en ny nivå
2019-06-18 11:11Skogforsk: Skogsbrukets kostnader och intäkter 2018 - ett utmaningarnas år
2019-06-17 10:111,5 miljarder kronor satsas på cykel- och kollektivtrafik genom stadsmiljöavtal
2019-06-16 11:01Stabilitet för containertruckar - Nokian Tyres tillför nya storlekar i däckfamiljen NOKIAN HTS G2
2019-06-15 10:11Snabbare fuktmätning underlättar handeln med trädbränsle

Gå till arkivet »