Scanias rekryteringsampanj en succé2019-05-25 12:11
Den rikstäckande rekryteringskampanj som pågått i två veckor har redan gett resultat. Hittills har kampanjen, som fortsätter under hela året, dragit in över 400 jobbansökningar och över 90.000 har nyfiket besökt thebigmission.se För två veckor sedan, den 13 maj, inledde Scania Sverige tillsammans med återförsäljarna den rikstäckande kampanjen ”The Big Mission” som nu syns runt om i landet. Bland annat hos de närmare 100 Scania-återförsäljarna, på flera reklamplatser runt om i städerna och inte minst på hemsidan TheBigMission.se med information om yrket och där man kan utföra uppdrag som påminner om serviceteknikerns vardag. Under denna tvåveckorsperiod har det kommit in över 400 skarpa jobbansökningar via TheBigMission.se. - Det här är Scania Sveriges största employer branding-kampanj någonsin, och när vi arbetar tillsammans med återförsäljarna får vi stark genomslagskraft. Det är fantastiskt med så fina resultat, säger Jennifer Erdtman, kommunikationschef på Scania Sverige. Kampanjen handlar också om att lyfta statusen för vad som faktiskt är ett av Sveriges viktigaste yrken och som många kanske har förutfattade meningar kring samt att få flera att bli intresserade av fordonsutbildningar. - Det är Scanias servicetekniker som ser till att fordonen fungerar så livsviktiga samhällsfunktioner fungerar så som att bränder kan släckas, mediciner och mat köras ut till sjukhus och affärer, att renhållningen kan skötas, bussar transportera människor m.m. Det tänker man inte alltid på. Idag är fordonen också uppkopplade och arbetet handlar mycket om att vara problemlösare och gilla att träffa människor, att förstå kunden och hur han eller hon använder fordonen. Här vill vi visa vad arbetet faktiskt handlar om, och att yrket är ett häftigt framtidsjobb, säger Jennifer Erdtman. Med start i juni 2019 inleder Scania Sverige och återförsäljarna en riksturné som besöker ett tjugotal städer under året. Att turnén även riktar sig mot yngre, däribland ett besök på Dreamhack i Jönköping är inte så konstigt, menar Jennifer Erdtman. - Fordonen innehåller en mängd datorer och digitaliseringen gör att serviceteknikeryrket förändras. Vi går också mer mot hållbara transporter, där Scanias fordon kan köras på HVO, RME, etanol, gas eller som elhybrid. Det är lättare att på plats fånga upp ett intresse och visa vilka möjligheter det finns här, säger hon. The Big Mission On Tour kommer att finnas på plats vid olika event, sommar- och motorfestivaler, hos Scanias serviceanläggningar samt på gymnasiemässor och skolor. - Vid den specialbyggda Trailern ska deltagarna knäcka en kod. Här blir utmaningarna svårare, och något som påminner om yrkets vardagliga utmaningar, säger Jennifer Erdtman som berättar att vid besöken finns det kunnig personal som berättar om yrket, om utbildningarna och jobbmöjligheterna. Fakta: Det här händer under Scania-kampanjen
|
2024-03-19 11:00 | Södra sätter in flislastbil i produktion |
2024-03-14 11:00 | Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar |
2024-03-12 11:11 | Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut |
2024-02-27 11:00 | Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap |
2024-02-25 11:00 | Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring |
2024-02-23 11:00 | Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco |
2024-02-20 11:00 | Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd |
2024-02-13 11:00 | Automation - för ökad produktion och attraktion |
2024-02-10 11:00 | Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter |
2024-02-05 11:00 | Eco Log 20 år Demotour 2024 |
Gå till arkivet » |