Johan Martinsson, Projektledare, SSAB: Låt oss bli oberoende av fossila bränslen

2019-06-01 11:11

Johan-Martinsson-blog.jpg

Många CO2-producerande företag håller tummarna för att tekniken Carbon Capture and Storage (CCS) ska hjälpa dem att minska deras fossila fotavtryck. Vore det inte bättre att istället bara sluta producera fossilt CO2? Det tycker i alla fall jag, och detta är en av många anledningar till att jag brinner så mycket för mitt jobb - som projektledare och forskare inom initiativet Hybrit (Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology).

Johan Martinsson, Projektledare, SSAB, Stockholm:

"Jag påbörjade min tjänst på SSAB den 1 september 2018, efter att ha disputerat inom processmetallurgi på KTH. Jag hade redan under min doktorandtjänst kommit i kontakt med SSAB och Hybrit, då jag och mina kollegor utförde experiment åt dem där vi tog fram det allra första fossilfria Hybrit-järnet. Kanske var det denna bit som Löfvén pratade om under valrörelsen, den innehöll ju trots allt inget kol (men det var ju heller inget stål). Den första lilla biten järn hamnade till slut på en bild i Dagens Industri tillsammans med vd:arna Jan Moström, Magnus Hall och Martin Lindqvist. Efter min disputation blev jag anställd i SSABs Group Technology PM Office som leds av Per Enockson, för att arbeta med SSABs omställning till fossilfritt produktionssystem.

Idag hinner jag inte jobba lika mycket med hands-on forskning som under min doktorandtid. Nu bistår jag främst Hybrit med projektledning inom den fundamentala forskning som försöker besvara frågor kring stålframställningen av vätgasreducerad DRI. Denna fundamentala forskning bedrivs av doktorander på KTH och LTU, och är väldigt spännande att vara en del av. Vi har redan sett att den vätgasreducerade DRI:n är mycket ren. Både fosforhalter och svavelhalter är till exempel mycket lägre i denna produkt än i det råjärn som masugnen idag levererar. Det gäller nu att komma fram till hur vi kan nyttja den i sin fulla potential. Hur ska biokol och slaggföring se ut för att vi inte ska smutsa ner stålet snarare än att rena det?

Jag jobbar även tillsammans med min kollega i Luleå, Mikael Lindvall, med att planera pilotförsök i den ljusbågsugn som tillhör SWERIM (f.d. Swerea MEFOS). Vi ska bland annat testa olika biokol, smältegenskaper hos olika vätgasreducerade DRI:er, samt olika slaggpraxis. Med en ljusbågsugn kommer flera utmaningar, bland annat att undvika kväveupptagning. Att koppla ihop den fundamentala forskningen som doktoranderna driver med pilotexperimenten i Luleå är en viktig del i att skapa en bättre förståelse kring den nya stålframställningsprocessen, och vilken väg den bör ta.

Det känns otroligt kul att få vara med på denna resa mot ett mer hållbart SSAB. Den energi och det engagemang man möter varje dag är en riktig energigivare som jag hoppas få skjuts av länge!"

2019-06-26 11:22John Deere kommer att investera i kundservicecenter i Skottland, Sverige och Finland
2019-06-25 11:11Nu är det klart - två sträckor valda för kommande elvägspilot
2019-06-22 11:00Godsservice kör hållbart med Scanias elhybridlastbil
2019-06-21 11:00Hydroscand öppnar sin 70:e butik i Sverige
2019-06-20 10:11Skogforsk: Digital styrning av biomassaflöden - bra för både klimat och lönsamhet
2019-06-19 11:11Med konceptbussen NXT tar Scania stadstransporter till en ny nivå
2019-06-18 11:11Skogforsk: Skogsbrukets kostnader och intäkter 2018 - ett utmaningarnas år
2019-06-17 10:111,5 miljarder kronor satsas på cykel- och kollektivtrafik genom stadsmiljöavtal
2019-06-16 11:01Stabilitet för containertruckar - Nokian Tyres tillför nya storlekar i däckfamiljen NOKIAN HTS G2
2019-06-15 10:11Snabbare fuktmätning underlättar handeln med trädbränsle

Gå till arkivet »