Johan Martinsson, Projektledare, SSAB: Låt oss bli oberoende av fossila bränslen

2019-06-01 11:11

Johan-Martinsson-blog.jpg

Många CO2-producerande företag håller tummarna för att tekniken Carbon Capture and Storage (CCS) ska hjälpa dem att minska deras fossila fotavtryck. Vore det inte bättre att istället bara sluta producera fossilt CO2? Det tycker i alla fall jag, och detta är en av många anledningar till att jag brinner så mycket för mitt jobb - som projektledare och forskare inom initiativet Hybrit (Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology).

Johan Martinsson, Projektledare, SSAB, Stockholm:

"Jag påbörjade min tjänst på SSAB den 1 september 2018, efter att ha disputerat inom processmetallurgi på KTH. Jag hade redan under min doktorandtjänst kommit i kontakt med SSAB och Hybrit, då jag och mina kollegor utförde experiment åt dem där vi tog fram det allra första fossilfria Hybrit-järnet. Kanske var det denna bit som Löfvén pratade om under valrörelsen, den innehöll ju trots allt inget kol (men det var ju heller inget stål). Den första lilla biten järn hamnade till slut på en bild i Dagens Industri tillsammans med vd:arna Jan Moström, Magnus Hall och Martin Lindqvist. Efter min disputation blev jag anställd i SSABs Group Technology PM Office som leds av Per Enockson, för att arbeta med SSABs omställning till fossilfritt produktionssystem.

Idag hinner jag inte jobba lika mycket med hands-on forskning som under min doktorandtid. Nu bistår jag främst Hybrit med projektledning inom den fundamentala forskning som försöker besvara frågor kring stålframställningen av vätgasreducerad DRI. Denna fundamentala forskning bedrivs av doktorander på KTH och LTU, och är väldigt spännande att vara en del av. Vi har redan sett att den vätgasreducerade DRI:n är mycket ren. Både fosforhalter och svavelhalter är till exempel mycket lägre i denna produkt än i det råjärn som masugnen idag levererar. Det gäller nu att komma fram till hur vi kan nyttja den i sin fulla potential. Hur ska biokol och slaggföring se ut för att vi inte ska smutsa ner stålet snarare än att rena det?

Jag jobbar även tillsammans med min kollega i Luleå, Mikael Lindvall, med att planera pilotförsök i den ljusbågsugn som tillhör SWERIM (f.d. Swerea MEFOS). Vi ska bland annat testa olika biokol, smältegenskaper hos olika vätgasreducerade DRI:er, samt olika slaggpraxis. Med en ljusbågsugn kommer flera utmaningar, bland annat att undvika kväveupptagning. Att koppla ihop den fundamentala forskningen som doktoranderna driver med pilotexperimenten i Luleå är en viktig del i att skapa en bättre förståelse kring den nya stålframställningsprocessen, och vilken väg den bör ta.

Det känns otroligt kul att få vara med på denna resa mot ett mer hållbart SSAB. Den energi och det engagemang man möter varje dag är en riktig energigivare som jag hoppas få skjuts av länge!"

2020-06-04 12:44Iggesunds sågverk provar eltruckar
2020-06-03 12:11Nya krav på ITS vid vägarbeten ska höja säkerheten
2020-06-02 12:3328 nya Volvo hjullastare redo for tjänstgöring i svenska försvaret
2020-06-01 12:11Svensk säljstart för Mercedes-Benz 8-sitsiga elbil
2020-05-31 12:33IVECO presenterar de nya racinglastbilarna IVECO S-WAY R
2020-05-30 14:00Avfallsåtervinningsföretaget Renewi beställer 200 lastbilar till från DAF
2020-05-29 11:00Skogsmaskiner för ett hållbart skogsbruk
2020-05-28 11:00Beskogning av åkermark med olika trädslag - hur påverkar det kolinlagringen?
2020-05-27 12:00Mercedes-Benz bästa generalagent för lastbilar i Sverige - för tredje året i rad
2020-05-26 11:00Komatsu Forest: "Nu bygger vi skogsmaskiner igen"

Gå till arkivet »