Veras första uppdrag: Volvo Lastvagnar presenterar en självkörande transportlösning mellan ett logistikcenter och en hamn

2019-06-14 11:11

vera-in-port-newsintro.jpg

Volvo Lastvagnars elektriska, uppkopplade och självkörande fordon Vera ska ingå i en helhetslösning för att transportera varor från ett logistikcenter till en hamnterminal i Göteborg. Uppdraget är ett resultat av ett nytt samarbete mellan Volvo Lastvagnar och logistikföretaget DFDS.

Syftet med samarbetet är att börja använda Vera i faktiska uppdrag och möjliggöra ett uppkopplat system för ett kontinuerligt flöde av varor från ett DFDS‑logistikcenter till en APM Terminals-hamn och vidare för distribution över hela världen.

År 2018 presenterade Volvo Lastvagnar sin första elektriska, uppkopplade och självkörande lösning avsedd för repetitiva uppdrag i logistikcenter, fabriker och hamnar. Vera är lämpad för transport av stora volymer varor med hög precision över korta avstånd.

– Nu har vi möjlighet att börja använda Vera i en idealisk miljö och vidareutveckla hennes potential för andra liknande uppgifter, säger Mikael Karlsson, Vice President Autonomous Solutions på Volvo Lastvagnar.

Målet är att implementera ett uppkopplat system som består av flera Vera-fordon som övervakas av ett kontrolltorn. Syftet är att möjliggöra ett sömlöst och konstant flöde som kan skalas upp vid krav på ökad effektivitet, flexibilitet och hållbarhet. Samarbetet med DFDS är ett första steg mot att börja använda Vera i verkliga transportuppdrag på förutbestämda allmänna vägar i ett industriområde.

 – Vi vill ligga i framkant när det gäller uppkopplade och självkörande transportlösningar. Det här samarbetet hjälper oss att utveckla en effektiv, flexibel och hållbar långsiktig lösning för att ta emot självkörande fordon som kommer till oss. Det gynnar våra kunder, miljön och vår verksamhet, säger Torben Carlsen, vd för DFDS.

Denna transportlösning med självkörande fordon ska vidareutvecklas avseende teknik, drifthantering och infrastrukturanpassningar innan den kan fungera fullt ut. Dessutom ska nödvändiga säkerhetsåtgärder vidtas för att uppfylla samhällets krav på en säker lösning för självkörande transporter.

När Volvo Lastvagnar har fått mer erfarenhet har Vera potential att användas i liknande situationer som ett komplement till dagens transportlösningar.

– Självkörande transportlösningar med låga ljudnivåer och nollutsläpp spelar en viktig roll i framtidens logistik och kommer att gynna både företag och samhälle. Vi ser det här samarbetet som en viktig start och vi vill driva utvecklingen på detta område. Vera kanske har en maxhastighet, men det har inte vi. Tester har redan påbörjats och vi har för avsikt att implementera lösningen inom de närmaste åren, tillägger Mikael Karlsson.

Fakta:

  • Uppdraget är att flytta containrar från DFDS logistikcenter i Göteborg till en APM Terminals containerterminal enligt önskad kapacitet.
  • Det autonoma systemet övervakas av en operatör i ett kontrolltorn som också ansvarar för transporten.
  • Lösningen är lämplig för repetitiva flöden med en maxhastighet på 40 km/h.
  • Infrastrukturanpassningar är en del av implementeringen av det kompletta transportsystemet, inklusive automatiska grindar vid terminalerna.
  • Volvo Lastvagnar och DFDS är huvudpartners men flera aktörer är inblandade i genomförandet av Veras första uppdrag.
  • DFDS tillhandahåller färje- och transporttjänster i Europa och Turkiet och genererar årliga intäkter på cirka 17 miljarder kronor. De 8 000 anställda är placerade på fartyg och kontor i 20 länder. DFDS har sitt huvudkontor i Köpenhamn och är noterat på NASDAQ Copenhagen.
  • APM Terminals är en leverantör av hamntjänster och containerterminaler, som driver ett globalt nätverk av 76 hamnar. APT Terminals är en del av A. P. Møller-Maersk A/S, ett integrerat containerlogistikföretag, som kopplar ihop och förenklar sina kunders logistikkedja. APM Terminals har verksamhet i 130 länder och har ca 70 000 anställda. 
  • Initiativet genomförs med stöd av Innovationsbyrån Vinnova, Trafikverket och Energimyndigheten genom det strategiska fordonsforsknings- och innovationsprogrammet FFI.


Länk till filmer och intervjuer
Länk till introduktionsfilm (YouTube)

2019-07-22 13:11Sveaskogs delårsrapport januari-juni 2019: Bra resultat trots ett försvagat marknadsläge
2019-07-21 13:11Skogforsk: Så kan skogsbränderna begränsas
2019-07-19 11:01En djup satsning för att bygga världens längsta vägtunnel
2019-07-18 11:01Ett millimeterarbete när järnvägsbron monteras
2019-07-17 11:11Nokian Ground Kare - nytt däck till grävmaskiner och grävlastare för åkermark, vägar och järnvägar
2019-07-16 11:22Hydroscand lanserar pneumatisk PU-slang
2019-07-15 12:22Stora Ensos EcoFishBox hjälper fiskgrossister att göra ett hållbart val
2019-07-14 11:01Fortsatt stora betesskador i norra Sverige
2019-07-13 11:33IVECO stärker OKQ8:s uthyrningsflotta med 137 nya bilar
2019-07-12 09:00Trafikverket utreder förutsättningarna för upphandling av nattåg till kontinenten

Gå till arkivet »