En djup satsning för att bygga världens längsta vägtunnel

2019-07-19 11:01

tunnel1.jpg

Ombyggnaden av kustvägen E39 är inte bara Norges största infrastrukturprojekt någonsin. Rogfast-tunneln, som den är en del av, blir den längsta och djupaste motorvägen under vatten i världen.

Med ett djup på upp till 392 meter under havsytan utgör det här banbrytande projektet det åttonde spännande avsnittet i Volvo Construction Equipments (Volvo CE) serie Megaproject Listing.

Med hjälp av ny bro- och tunnelbyggnadsteknik och en ambition att halvera restiderna står den fullständiga ombyggnaden av E39, som sträcker sig längs Norges västkust, i centrum för en ny serie filmer som lanseras idag – där personerna och maskinerna bakom det här innovativa projektet sätts i rampljuset.
tunnel2.jpg
 
Norge är känt för sin slående vackra kustlinje, med höga berg och djupa fjordar. Det finns dock en baksida med det spektakulära landskapet. Idag tar det cirka 21 timmar att tillryggalägga kustvägen E39 mellan Kristiansand i söder och Trondheim i norr. Ändå bor cirka en tredjedel av Norges 5,3 miljoner invånare längs den här motorvägen, som även är en viktig handelsrutt för norska företag, då drygt 60 % av landets exportvaror produceras på västkusten. När E39 lämnar Norge fortsätter den dessutom till Danmark, vilket gör den till en viktig ingångspunkt till övriga Europa. 
 
Om ditt jobb innebär att köra den här kuststräckan, så kan det vara tufft. Det kan Håvard Langåker, lastbilsförare för Vassbakk & Stol, intyga. ”Jag hämtar berg på byggplatsen och kör dem sedan till andra ställen där materialet behövs”, förklarar Langåker. ”På vägen behöver jag vänta på färjor, stå i färjeköer, hantera inställda färjeavgångar och smala vägar. Vi har öar och fjordar med vägar som följer kustlinjen. Den tar den längsta vägen, inte den kortaste, och är således rätt tidskrävande”. Men allt detta är på väg att förändras.

Till en kostnad på 39 miljarder dollar kommer den ombyggda kustvägen E39 att förkorta färdtiden mellan Trondheim och Kristiansand från 20 timmar till bara 11. Och tunneln Rogfast, som ska vara klar 2026, är en stor del av den här förbättringen. Som den längsta och djupast belägna vägtunneln under vatten i världen kommer den att vara 27 kilometer lång och befinna sig 392 meter under havsnivå på sin djupaste punkt. 

Att bygga tunnlar på sådant djup är dock en utmaning. För att färden ska bli så säker som möjligt för trafikanter kommer konstruktionen att inkludera att två separata tunnlar byggs för trafikflödet. Dessutom kommer det att finnas passager som förbinder tunnlarna med 250 meters mellanrum, för snabb och enkel utrymning i nödsituationer.

Volvo CE kommer att visa upp sin roll i det här innovativa projektet i det senaste avsnittet i prisbelönta Megaproject Listing. Tiffany Cheng, global chef för extern kommunikation på Volvo CE, säger: ”När den står klar kommer den här tunneln att göra livet så mycket enklare för alla som lever och bor i Norge. Vi på Volvo CE är mycket stolta över att vara en del av det här exceptionella projektet och att ha en roll i att förbättra tillgängligheten i det här vackra hörnet av världen”.

Besök Spirit Magazine för att läsa mer.

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »