En djup satsning för att bygga världens längsta vägtunnel

2019-07-19 11:01

tunnel1.jpg

Ombyggnaden av kustvägen E39 är inte bara Norges största infrastrukturprojekt någonsin. Rogfast-tunneln, som den är en del av, blir den längsta och djupaste motorvägen under vatten i världen.

Med ett djup på upp till 392 meter under havsytan utgör det här banbrytande projektet det åttonde spännande avsnittet i Volvo Construction Equipments (Volvo CE) serie Megaproject Listing.

Med hjälp av ny bro- och tunnelbyggnadsteknik och en ambition att halvera restiderna står den fullständiga ombyggnaden av E39, som sträcker sig längs Norges västkust, i centrum för en ny serie filmer som lanseras idag – där personerna och maskinerna bakom det här innovativa projektet sätts i rampljuset.
tunnel2.jpg
 
Norge är känt för sin slående vackra kustlinje, med höga berg och djupa fjordar. Det finns dock en baksida med det spektakulära landskapet. Idag tar det cirka 21 timmar att tillryggalägga kustvägen E39 mellan Kristiansand i söder och Trondheim i norr. Ändå bor cirka en tredjedel av Norges 5,3 miljoner invånare längs den här motorvägen, som även är en viktig handelsrutt för norska företag, då drygt 60 % av landets exportvaror produceras på västkusten. När E39 lämnar Norge fortsätter den dessutom till Danmark, vilket gör den till en viktig ingångspunkt till övriga Europa. 
 
Om ditt jobb innebär att köra den här kuststräckan, så kan det vara tufft. Det kan Håvard Langåker, lastbilsförare för Vassbakk & Stol, intyga. ”Jag hämtar berg på byggplatsen och kör dem sedan till andra ställen där materialet behövs”, förklarar Langåker. ”På vägen behöver jag vänta på färjor, stå i färjeköer, hantera inställda färjeavgångar och smala vägar. Vi har öar och fjordar med vägar som följer kustlinjen. Den tar den längsta vägen, inte den kortaste, och är således rätt tidskrävande”. Men allt detta är på väg att förändras.

Till en kostnad på 39 miljarder dollar kommer den ombyggda kustvägen E39 att förkorta färdtiden mellan Trondheim och Kristiansand från 20 timmar till bara 11. Och tunneln Rogfast, som ska vara klar 2026, är en stor del av den här förbättringen. Som den längsta och djupast belägna vägtunneln under vatten i världen kommer den att vara 27 kilometer lång och befinna sig 392 meter under havsnivå på sin djupaste punkt. 

Att bygga tunnlar på sådant djup är dock en utmaning. För att färden ska bli så säker som möjligt för trafikanter kommer konstruktionen att inkludera att två separata tunnlar byggs för trafikflödet. Dessutom kommer det att finnas passager som förbinder tunnlarna med 250 meters mellanrum, för snabb och enkel utrymning i nödsituationer.

Volvo CE kommer att visa upp sin roll i det här innovativa projektet i det senaste avsnittet i prisbelönta Megaproject Listing. Tiffany Cheng, global chef för extern kommunikation på Volvo CE, säger: ”När den står klar kommer den här tunneln att göra livet så mycket enklare för alla som lever och bor i Norge. Vi på Volvo CE är mycket stolta över att vara en del av det här exceptionella projektet och att ha en roll i att förbättra tillgängligheten i det här vackra hörnet av världen”.

Besök Spirit Magazine för att läsa mer.

2019-08-16 11:11Scania adderar en 540-hästare till 13-litersfamiljen
2019-08-14 12:11Skogforsk: Markradar hittar hällar och större block i marken
2019-08-11 11:11Hög punktlighet trots rekordmånga tåg första halvåret 2019
2019-08-10 11:11Fredrik Sjölander, ny säljchef på John Deere Forestry, Sverige
2019-08-09 11:11Sveaskog: Nya fastigheter till försäljning
2019-08-08 10:11Björn Ulvaeus talar på me Convention i Stockholm
2019-08-07 15:11Ny kvalitetsklassning för massaved från 1 augusti
2019-08-06 15:55SSAB förvärvar Abraservice
2019-08-05 15:11Logset hybridskördaren valdes till årest skogsmaskin
2019-08-04 11:11Tröskuppdateringar från John Deere

Gå till arkivet »