Trafikverket: Det händer efter ett blixtnedslag i järnvägsanläggningen

2019-09-02 12:11

blixt_almhult_750x230.jpg

Förra veckans åskoväder orsakade stopp och förseningar i tågtrafiken, framför allt i södra Sverige. Men de flesta blixtnedslag leder aldrig till några problem för järnvägen, mycket tack vare överspänningsskydd.

Stora delar av södra och mellersta Sverige drabbades av åskoväder under förra veckan. En av de händelser som påverkade tågtrafiken mest var blixtnedslaget i Älmhult i onsdags morse. Det skadade järnvägsanläggningen och orsakade tågstopp och förseningar på bland annat Södra stambanan under hela dagen.

Om ett blixtnedslag slår ut anläggningen görs en felsökning för att hitta vilka delar som gått sönder. Det kan dock ta lite tid.

– Ett nedslag kan slå ut anläggningen på olika sätt och på olika ställen, och då måste man felsöka på flera platser, säger Denny Josefsson, mediekommunikatör på Trafikverket.

Ingen källa till oro för resenärer

Ofta fördröjs också felsökningen eftersom man av säkerhetsskäl inte kan gå ut i spåren och börja felsöka så länge åskan går. Som tågresenär behöver man dock inte vara orolig om åskan går.

– Nej, det är inte farligt att sitta i ett tåg. Det är som att sitta i en bil.

Så det är säkrare att sitta i ett tåg än i en villa?

– Ja, eftersom tåget är väldigt bra jordat så är det en säker miljö.

Järnvägen har många känsliga komponenter som kan ta skada vid ett blixtnedslag. Därför finns åskskydd eller överspänningsskydd.

– Uppemot 90 procent av allt som åskan kan ställa till med går att förebygga genom att montera överspänningsskydd, säger Roland Elfsö, teknisk sakkunnig inom elmiljö på Trafikverket.

Skydden står dock inte emot allt.

– Oftast slår det inte ner exakt på anläggningen, utan precis bredvid, och då funkar skydden bra. Men den där direkta träffen, rakt ner i anläggningen, är nästan omöjlig att skydda sig mot. Det är precis som när det slår ner i en villa.

Förebyggande arbete för miljoner

För att förebygga skador i samband med åskoväder gör Trafikverket regelbundet analyser över vad man kan göra för att anläggningen ska bli ännu mer driftsäker.

– Även utformningen av åskskydd utvecklas med tiden och vi arbetar kontinuerligt med förbättringar, säger Roland Elfsö.

I dag finns överspänningsskydd vid alla datoriserade ställverk.

– De senaste åren har vi investerat miljoner i överspänningsskydd, men även om anläggningen nu är bättre skyddad så är det omöjligt att nå ett hundraprocentigt skydd eftersom det är så stora energier i ett blixtnedslag, avslutar Roland Elfsö.

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »