Trafikverket: Det händer efter ett blixtnedslag i järnvägsanläggningen

2019-09-02 12:11

blixt_almhult_750x230.jpg

Förra veckans åskoväder orsakade stopp och förseningar i tågtrafiken, framför allt i södra Sverige. Men de flesta blixtnedslag leder aldrig till några problem för järnvägen, mycket tack vare överspänningsskydd.

Stora delar av södra och mellersta Sverige drabbades av åskoväder under förra veckan. En av de händelser som påverkade tågtrafiken mest var blixtnedslaget i Älmhult i onsdags morse. Det skadade järnvägsanläggningen och orsakade tågstopp och förseningar på bland annat Södra stambanan under hela dagen.

Om ett blixtnedslag slår ut anläggningen görs en felsökning för att hitta vilka delar som gått sönder. Det kan dock ta lite tid.

– Ett nedslag kan slå ut anläggningen på olika sätt och på olika ställen, och då måste man felsöka på flera platser, säger Denny Josefsson, mediekommunikatör på Trafikverket.

Ingen källa till oro för resenärer

Ofta fördröjs också felsökningen eftersom man av säkerhetsskäl inte kan gå ut i spåren och börja felsöka så länge åskan går. Som tågresenär behöver man dock inte vara orolig om åskan går.

– Nej, det är inte farligt att sitta i ett tåg. Det är som att sitta i en bil.

Så det är säkrare att sitta i ett tåg än i en villa?

– Ja, eftersom tåget är väldigt bra jordat så är det en säker miljö.

Järnvägen har många känsliga komponenter som kan ta skada vid ett blixtnedslag. Därför finns åskskydd eller överspänningsskydd.

– Uppemot 90 procent av allt som åskan kan ställa till med går att förebygga genom att montera överspänningsskydd, säger Roland Elfsö, teknisk sakkunnig inom elmiljö på Trafikverket.

Skydden står dock inte emot allt.

– Oftast slår det inte ner exakt på anläggningen, utan precis bredvid, och då funkar skydden bra. Men den där direkta träffen, rakt ner i anläggningen, är nästan omöjlig att skydda sig mot. Det är precis som när det slår ner i en villa.

Förebyggande arbete för miljoner

För att förebygga skador i samband med åskoväder gör Trafikverket regelbundet analyser över vad man kan göra för att anläggningen ska bli ännu mer driftsäker.

– Även utformningen av åskskydd utvecklas med tiden och vi arbetar kontinuerligt med förbättringar, säger Roland Elfsö.

I dag finns överspänningsskydd vid alla datoriserade ställverk.

– De senaste åren har vi investerat miljoner i överspänningsskydd, men även om anläggningen nu är bättre skyddad så är det omöjligt att nå ett hundraprocentigt skydd eftersom det är så stora energier i ett blixtnedslag, avslutar Roland Elfsö.

2019-12-06 11:00IVECO, FPT Industrial and Nikola Corporation launch their partnership to achieve zero-emissions transport
2019-12-05 11:00Sveaskog vill se mer tall i södra Sverige
2019-12-04 09:00Nytt handelsnamn för Scanias S-serie
2019-12-03 12:12DAF CF Electric med 6x2 chassi finns nu tillgängligt
2019-12-02 11:00Ny bok om Scania V8 som fyller 50 år
2019-12-01 12:11Holmen Skog: Artificiell intelligens mot granbarkborren
2019-11-30 11:11Nya Mercedes-Benz Actros utsedd till "Truck of the Year 2020"
2019-11-29 11:11Skogforsk: Var ligger skogsbränslet?
2019-11-29 08:11Kartläggning av viltolyckor möjliggör effektivare åtgärder
2019-11-28 13:11Skogforsk: Busktallar även i västra Småland

Gå till arkivet »