Scania Sveriges "The Big Mission" prisbelönt i Magnet Awards

2019-11-21 11:11

magnet.jpg

I SM i Employer branding (Magnet Awards) tog Scania Sverige hem två priser i två olika kategorier, varav den ena i det prestigefyllda ”Grand Prix”. I tävlingen lyfts de allra bästa kommunikationslösningarna under året fram, och fokus i den prisbelönta kampanjen ”The Big Mission” ligger på kreativitet, strategi och mätbara resultat.

Scania Sverige tog hem silver i kategorin ”Professionals” och i det mest prestigefyllda priset för tävlingen, ”Grand Prix” tog Scania Sverige och kampanjen ”The Big Mission” hem en bronsplacering.

- Priset visar att vi jobbar rätt. Det här är riktigt kul, för det visar att man kan få stort genomslag med förhållandevis små resurser. Genom att arbeta koordinerat med Scanias återförsäljare runt om i landet har vi nått fantastiska resultat. Det är en lönsam kommunikation som lyfter en hel yrkeskår, säger Jennifer Erdtman, kommunikationschef på Scania Sverige.

Scania Sveriges rekryteringskampanj syftar till att locka fler ungdomar att söka till fordonsutbildning samt att få fler servicetekniker till verkstäderna runtom i landet.

- Idag råder det en stor brist på servicetekniker inom transportbranschen. Med kampanjen vill vi höja statusen för ett av Sveriges viktigaste yrken, och som många har förutfattade meningar om. Det är ett framtidsjobb med avancerad teknik, inte minst med alla de fordon som kör på alternativa drivmedel, säger Jennifer Erdtman.

JURYNS MOTIVERINGAR

Silver i kategorin ”Professionals”:

Med en bred arsenal och fokus på gamification rullar man ut en högeffektiv kampanj med knivskarp precision till en missförstådd yrkeskår.

Brons i kategorin ”Grand Prix”:

Ett stort grepp på en stor utmaning. Att både förändra synen på ett yrke som omgärdas av fördomar och missförstånd, och att sätta det i ett större sammanhang är imponerande. Genom kommunikationsinsatser som i flera steg engagerat målgrupperna både i det fysiska och digitala rummet, skapas förutsättningar för en långsiktig problemlösning.

OM KAMPANJEN ”THE BIG MISSION”:

Förutom den digitala marknadsföringen har en specialbyggd lastbilstrailer besökt ett 30-tal städer, vid olika event, festivaler, gymnasiemässor och skolor. Inne i trailer har deltagarna ställts inför en rad klurigheter och problemlösningar som de ska ”knäcka”, samtidigt som de fått kontakt med Scanias medarbetare och även kunnat söka jobb direkt på plats eller online.

Resultatet av kampanjen? Hittills har över 200 000 besökt hemsidan thebigmission.se för att få veta mer om yrket och över 50 000 har deltagit i spelet online. Det har även kommit in över 1200 arbetsansökningar från personer runt om i landet och de första serviceteknikerna är redan anställda.

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »