DAF CF Electric med 6x2 chassi finns nu tillgängligt

2019-12-03 12:12

defis1.jpg

DAF Trucks har introducerat sin CF Electric med 6x2 styvt chassi. De första fordonen testas senare i år som sopbilar av de nederländska offentliga avfallshanteringsföretagen HVC och ROVA. Staden Rotterdam och Cure kommer att följa efter i början av 2020 med en helt elektrisk 6x2 utrustad med kran. Alla dessa fordon är utrustade med en VDL E-Power-drivlina, perfekt för insamling av hushållsavfall. Den helelektriska lösningen levereras av VDL Translift.

Sedan slutet av 2018 har den första DAF CF Electrics 4x2-dragbilen rullat för olika holländska transportörer, inklusive Peter Appel, Simon Loos och Tinie Manders, samt stormarknadskedjan Jumbo. Dessa lastbilar är en del av ett omfattande fältprov där de måste transportera varor till och från destinationer som stormarknader och distributionscenter. Det tyska logistikföretaget Rhenus använder för närvarande två CF Electrics för regional containertransport. Tack vare sin effektivitet och praktiska användbarhet vann DAF CF Electric det prestigefyllda "Green Truck Award" i Tyskland tidigare i år.

defis2.jpgÖkad manövrerbarhet

Eftersom lastbilen är låg på både utsläpp och buller vid användning är CF Electric idealisk inte bara för distribution i städer utan också för insamling av hushållsavfall. För detta ändamål har DAF konstruerat en 3-axlig stel med styraxel för ökad manövrerbarhet och ännu högre lastkapacitet. GVW för CF Electric 6x2 är 28 ton.

Vanliga rutter

Lastbilens elektriska VDL-drivlinje ger 210 kW och ett vridmoment på 2 000 Nm - precis som CF Electric-dragbilen. Drivlinan drivs av ett batteripaket med ett (brutto) energiinnehåll på 170 kWh; tillräckligt för att täcka vanliga avfallsuppsamlingsvägar. Sopbilar återvänder vanligtvis till depån inom några timmar för att lossa, där elbilarna kan ladda upp till 80% batterikapacitet på bara 30 minuter.

Sidlastare och kran

HVC är verksamt i Noord-Holland, Rijnmond-området och Flevoland och ROVA i centrala och östra delarna av Nederländerna. Båda företagen använder sidlastare som containrar kan tömmas från sidan av lastbilen. Staden Rotterdam och Cure-företaget i Eindhoven-regionen kommer att använda DAF CF Electric komplett med lastkran för att samla in sopor från underjordiska containrar.

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »