Skogforsk: Delautomation i drivare har potential men kräver utvecklingsarbete2019-12-16 12:11
Skillnader i tidsåtgång mellan drivare som styrs manuellt eller delautomatiserat är små. Betydande tidsbesparingar kräver mer utvecklingsarbete, visar en färsk studie. (Foto: SKOGFORSK, Artikeln är en sammanfattning av Arbetsrapport 1028-2019.) Studien gjordes i maskinsimulator där prestationen hos en manuellt styrd drivare (skördare och skotare i samma maskin) jämfördes med en drivare som styrs när vissa arbetsmoment är automatiserade. Studiens syfte var att analysera möjligheterna att öka drivarens prestation genom att automatisera vissa arbetsmoment. Ingen skillnad Resultaten visade att det inte fanns någon generell prestationsskillnad mellan en manuellt styrd drivare och en drivare utrustad med automatiska funktioner. Däremot fanns det statistiskt säkerställda skillnader då automatikens inverkan analyserades momentvis. Vid körningarna med automatik ökade tidsåtgången under arbetsmomentet fällning av trädet. Däremot sparade automatiken tid under intagning av fällda stammar och vridning av lastredet. De uppmätta tidsskillnaderna var dock relativt små och varierade dessutom något mellan de två förarna som deltog i studien. Mer betydande tidsbesparingar kräver en hel del utvecklingsarbete, till exempel kring förarspecifika maskininställningar. Fler moment Drivaren gör både skördarens och skotarens arbete, vilket gör att drivarföraren måste behärska fler arbetsmoment än skördar- eller skotarföraren. Det gör drivararbetet svårare att lära sig. Med hjälp av automation skulle föraren inte behöva styra lika många maskinfunktioner parallellt och då möjligtvis kunna klara kvarvarande uppgifter snabbare. Lättare automatisera De tekniska förutsättningarna för automation är också bättre för drivaren än för dagens system med renodlade skördare och skotare. Att skördaren lägger kapade stockar på marken innebär att skotaren måste plocka upp stockarna igen. För en eventuell robotiserad skotare är det en svår och komplex uppgift. Stockarnas exakta placeringar måste identifieras för att kunna plockas upp. Det här problemet slipper drivaren, eftersom den kapar stockarna direkt på lastredet. Detta ger drivaren unika förutsättningar för automation, resonerar forskarna i rapporten. Studien finansierades av Stiftelsen Nils och Dorthi Troëdssons forskningsfond. |
2024-03-19 11:00 | Södra sätter in flislastbil i produktion |
2024-03-14 11:00 | Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar |
2024-03-12 11:11 | Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut |
2024-02-27 11:00 | Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap |
2024-02-25 11:00 | Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring |
2024-02-23 11:00 | Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco |
2024-02-20 11:00 | Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd |
2024-02-13 11:00 | Automation - för ökad produktion och attraktion |
2024-02-10 11:00 | Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter |
2024-02-05 11:00 | Eco Log 20 år Demotour 2024 |
Gå till arkivet » |