Första eldrivna Mercedes-Benz Sprintern har rullat av bandet

2019-12-28 12:11

emes12.jpg

Eldrivna transportbilen eVito finns redan i handeln i Sverige. Nu är det snart dags för storebror eSprinter att lanseras. Häromdagen rullade de första exemplaren ut ur Mercedes-Benz fabrik i Düsseldorf.

Mercedes-Benz och Daimler satsar stenhårt på elfordon – inte minst när det gäller transportbilar. eVito har lanserats i år och nästa år är det dags för den eldrivna versionen av Sprinter att komma ut på marknaden. Redan nu är produktionen igång i Daimlers fabrik i Düsseldorf – företagets största för transportbilar. Här arbetar 6.600 personer i den 188.000 kvadratmeter stora anläggningen. Hittills har 2.400 av dessa genomgått särskilda utbildningar för att arbeta med elfordonens högspännningsystem.

Totalt har Daimler de senaste åren investerat ca 3,5 miljarder kronor i fabriken. Bland annat för att göra det möjligt att bygga både konventionella Sprinter och eldrivna eSprinter på samma produktionslina.

Målet för Mercedes-Benz är att all transportbilsproduktion ska vara CO2-neutral redan 2022. Det innebär bland annat att fabriken i Düsseldorf snart enbart kommer att använda el från förnybara källor.

emes22.jpg

Säljstart för eSprinter i vår.

Att eldrivna transportbilar spelar en stor roll i framtidens stadsdistribution är nästan alla eniga om. Från Mercedes-Benz sida har detta betytt att man på mycket kort tid tagit fram eldrivna versioner av sina båda storsäljare Vito och Sprinter. eVito har lanserats under 2019 och under 2020 är det dags för eSprinter.

eSprinter är framhjulsdriven med en totalvikt på 3.500 kg, 10,5 m3 volym och en elmotor på 85 kW (114 hk) och 300 Nm. Bilen kommer att lanseras med två olika batterikoncept beroende på om lastförmåga i kg eller räckvidd är prioriterat. Med 55 kWh batteri blir räckvidden nästan 17 mil och maxlasten 891 kg. Går man ner till ett 41 kWh batteri blir räckvidden ca 11,5 mil men maxlasten höjs till ca 1.045 kg.

Laddning till ca 80% kan klaras av på ca 30 minuter oavsett modell om man väljer att utrusta bilen med 80 kW likströmsladdning. Med 7,4 kW ombordladdare (för växelström) som är standard tar laddning till fullt ca 6 timmar.

eSprinter beräknas ha svensk säljstart under våren 2020.

emes3.jpg

2020-02-17 14:33Toppmöte om global trafiksäkerhet i Stockholm
2020-02-16 17:11Zetterbergs: "Livslängden på våra dumpers har ökat med 40 procent"
2020-02-15 15:11Holmen ger skogsägare koll på granbarkborren
2020-02-14 12:11Svag utveckling i Europa 2019 satte tydliga spår i skogsindustrin
2020-02-13 14:22Besked från Mercedes-Benz - sopbilsfavoriten blir eldriven
2020-02-12 12:55Skogforsk: Långliggande försök om körskador dokumenterade i rapport
2020-02-11 12:00Framtidens energi lagras på kartong
2020-02-10 11:00Bygg säkert med Woodsafes långtidsbeständiga brandskydd
2020-02-09 15:55Kihlströms Transport och Lastbilscenter utsedd till årets IVECO-återförsäljare för tredje gången
2020-02-08 13:11Skogsindustriernas vd Carina Håkansson lämnar sin post efter sju år

Gå till arkivet »