Mercedes-Benz GLC som laddhybrid börjar säljas i Sverige2020-01-18 11:00
Nu är det säljstart för Mercedes-Benz GLC som laddhybrid. Med en räckvidd på ca 4 mil kommer de allra flesta att kunna klara all sin vardagskörning på ren eldrift. Priserna för välutrustade SE Edition börjar på 559.900 kr (SUV) respektive 594.900 kr (Coupé) och skatten stannar på 360 kr/år! Mercedes GLC har sedan introduktionen hösten 2015 blivit en favorit på den svenska marknaden. Kombinationen av premiumkänsla, rymlig interiör, permanent fyrhjulsdrift och hög markfrigång har visat sig vara ett perfekt recept på framgång i vårt land. För drygt tre år sedan lanserades också bilen i ett 4-dörrars coupéutförande som även den blev en bästsäljare i sin klass. Nu är det svensk säljstart för laddhybridversionerna av båda dessa modeller - GLC 300 e 4MATIC. Oavsett vilken kaross man väljer levereras bilen med en bensinmotor på 211 hk (155 kW) och en elmotor på 122 hk (90 kW). Total effekt att utnyttja blir fullvuxna 320 hk och ett vridmoment på 700 Nm. 9-växlad automatlåda och 4MATIC permanent fyrhjulsdrift är standard. Vid blandad körning är den kombinerade bränsleförbrukningen 0,23-0,3 l/milen (2,3-3,0 l/100 km) och CO2 utsläppen 52-68 g/km. Vid ren eldrift förbrukas ca 2 kWh per mil (20 kWh/100 km). Dessa värden gör bilen berättigad till en preliminär miljöbonus på upp till ca 22.000 kr och fordonsskatten stannar på 360 kr/år! Laddning sker via växelström och en ombordladdare på 7,4 kW. Vid maximal effekt tar det ca 1,5 timme att ladda högvoltsbatteriet från en vanlig laddbox. Bilens navigationsutrustning är specialanpassad för modellen och kan bland annat lägga upp rutter utifrån var det finns laddplatser längs vägen. Kopplar man bilen till Mercedes me charge så kan den laddas vid de flesta kommersiella laddplatser i landet utan någon speciell betallösning. Laddstolpen känner av bilens identitet och kostnaden debiteras på bilens eget konto hos Mercedes me charge. GLC 300 e 4MATIC SUV tar sig 0-100 på 5,7 sekunder och toppfarten är 230 km/tim. På ren eldrift är toppfarten ca 130 km/tim. Den maximala släpvagnsvikten är 2.000 kg. Priserna för de välutrustade SE Edition-utförandena börjar på 559.900 kr (SUV) respektive 594.900 kr (Coupé). Då ingår bland annat det röststyrda infotainmentsystemet MBUX med navigation, LED-strålkastare, parkeringspaket med backkamera och mycket mer. De första bilarna kommer till Sverige under första kvartalet 2020. |
2024-03-19 11:00 | Södra sätter in flislastbil i produktion |
2024-03-14 11:00 | Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar |
2024-03-12 11:11 | Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut |
2024-02-27 11:00 | Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap |
2024-02-25 11:00 | Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring |
2024-02-23 11:00 | Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco |
2024-02-20 11:00 | Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd |
2024-02-13 11:00 | Automation - för ökad produktion och attraktion |
2024-02-10 11:00 | Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter |
2024-02-05 11:00 | Eco Log 20 år Demotour 2024 |
Gå till arkivet » |