Zetterbergs: "Livslängden på våra dumpers har ökat med 40 procent"

2020-02-16 17:11

zetter1.jpg

Att transportera grus, sten och en mängd andra material kräver dumpers som klarar tunga laster. 

– Sedan vi uppgraderade stålet till SSABs spjutspetsmaterial Hardox® 500 Tuf har vi ökat livslängden på våra dumpers med minst 40 procent, säger Roberth Löfstedt, marknadschef på det svenska företaget Zetterbergs. 

Det blänker i den röda lacken på Zetterbergs senaste stolthet: kasettdumpern ZD4-KA. En ny produkt som tippar godset på ett effektivt sätt, med en snabb lossning. SSAB-stålet Hardox® 500 Tuf är en viktig komponent i den nya dumpern.

zetter2.jpg– Det är ett slitstarkt material som har en hög lastförmåga. Det innebär att kunderna kan köra mer gods på en och samma gång. Åkarnas lönsamhet hänger på hur mycket de kan transportera. På så sätt får de större intäkter, samtidigt som bränsleförbrukningen minskar, säger Roberth Löfstedt. 

Andra fördelar han lyfter med Hardox® 500 Tuf är att produkterna får en längre livscykel. 
– Du kan använda din dumper eller tipper under en längre tid och belastar inte miljön på samma sätt, när du inte behöver köpa nytt hela tiden, fortsätter Roberth Löfstedt. 

En annan aspekt är att konstruktionen kan göras lättare med Hardox® 500 Tuf. 
– Kunderna kör långa sträckor utan last och när den egna vikten är låg, minskar både slitage och bränsleförbrukning, säger Roberth Löfstedt. 

Zetterbergs ligger i den lilla byn Östervåla i Sverige. Här startade Henrik Zetterberg företaget redan 1923 och två år senare monterade man det första lastflaket på en T-ford. Idag utvecklar, designar och levererar företaget lastbilspåbyggnader i hela världen, med de största kunderna i Norge, Sverige och Schweiz. Det mesta görs på plats på fabriken i Östervåla, från maskinbearbetning och svetsning till ytbehandling. Här produceras bland annat tippflak, lastväxlare, dumpers och fastflak.  

zetter3.jpg

(Staty av den slitstarka dumpern ZD4. Botten är byggd av Hardox® 500 Tuf och sidorna av Hardox® 450.)

Zetterbergs har samarbetat med SSAB under många år

– Vi lägger stor vikt vid att merparten av våra produkter är svensktillverkade och vad kan vara mer svensktillverkat än järnmalm som har brutits i malmgruvor i norra Sverige och förädlats på SSAB:s fabriker i Oxelösund och Borlänge?

Att hela tiden utveckla och optimera produkterna är något som SSAB och Zetterbergs jobbat med under åren. Tillsammans tittar de på vilka utmaningar kunderna har och hur lastbilspåbyggnaderna kan hjälpa till att underlätta åkarnas vardag. 
– Vi har jobbat tillsammans med SSAB, både med design och materialval för att öka livslängden i våra produkter och öka lastförmågan, vilket är väldigt viktigt när man kör tunga transporter, säger Roberth Löfstedt. 

Stefan Berglund, Sales Manager på SSAB håller med: 

– Det handlar mycket om att öka hållfastheten och slitstyrkan, samtidigt som materialet måste vara lagom hårt. Tappar man en sten från två meter ned på en dumper kan materialet spricka om det är för sprött. Där är Hardox® 500 Tuf perfekt, eftersom det också är segt och bra mot sprickbildningar, säger han. 

Hur ser då Zetterbergs framtidsplaner ut?

– Vi har starkt fokus på tillväxt och vill fortsätta bredda vårt utbud och utveckla våra produkter, tillsammans med SSAB!

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »