Volvo Lastvagnar lanserar nya Volvo FH - nästa generations lastbil utvecklad med föraren i åtanke

2020-03-23 14:33

fhuus1.jpg

Volvo Lastvagnar har lanserat nya Volvo FH med en omarbetad hytt, innovativa säkerhetsfunktioner och en förarfokuserad arbetsmiljö. Ett viktigt syfte med den nya designen var att ge föraren ett mer produktivt, säkert och bekvämt liv på vägen.

– Volvos FH-serie har varit en favorit bland lastbilsförare i många år, framförallt bland dem som tillbringar en stor del av sin tid på vägarna, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.

– Med nya Volvo FH fortsätter vi vårt tydliga fokus på att designa lastbilar och erbjuda tjänster som kan hjälpa förarna att göra ett jobb i världsklass.

Förarfokus hjälper till att locka duktiga proffs

Fokuseringen på förarna baseras på den betydande inverkan de har på åkeriernas resultat, när det gäller både produktivitet, effektivitet och kundservice. – En bra förare kan ge ett mycket stort bidrag till vår kunds lönsamhet, fortsätter Roger Alm. – Vi ser dessutom en kronisk brist på skickliga förare över hela världen. Lanseringen av den här nya lastbilen som prioriterar yrkesförarens produktivitet och komfort innebär ett viktigt steg framåt för att hjälpa våra kunder att locka till sig och behålla de bästa förarna.  

Interiör som ger förarna en överlägsen arbetsmiljö

Uppmärksamheten på förarna är den mest uppenbara förändringen av den uppdaterade arbetsmiljön i hytten. Förarnas arbetsutrymme är centrerat kring en moderniserad instrumentpanel med en helt digital 12-tums högupplöst instrumentdisplay, en fast mugghållare och ett öppet förvaringsutrymme med rörelsesensorstyrd belysning. Instrumentdisplayen gör det möjligt att välja mellan fyra olika skärmvyer, beroende på körsituationen och vilken information föraren behöver kunna se.

En 9-tums sidodisplay som kan visa infotainment-, navigerings- och transportinformation samt bilder från lastbilens kameror finns dessutom som tillval. Föraren kan interagera med den lättåtkomliga sidodisplayen på flera olika sätt: via de intuitivt placerade knapparna på ratten, funktionen för röststyrning eller direkt via pekskärmen och displayens kontrollpanel.

– Enkel åtkomst till olika typer av information ökar förarens förmåga att prestera mer effektivt, säkert och bekvämt, säger Carin Larsson, Chief Designer for User Experience and Human Machine Interaction vid Volvo Lastvagnar. – De nya skärmarna förbättrar presentationen av information avsevärt. Krävande interaktioner har nu samlats på sidodisplayen som är lätt att nå från förarsätet. Distraktionerna minimeras eftersom den viktigaste informationen visas tydligt på den användarvänliga och lättöverskådliga instrumentdisplayen.

Informationen på både instrumentdisplayen och sidodisplayen kan visas på ett flertal olika språk.

Den nya, slankare och ergonomiskt utformade växelväljaren gör det enklare än någonsin för föraren att röra sig i hytten. Ett smart dubbelt batterisystem finns som tillval för förare som kräver en betydligt högre batterikapacitet än normalt. Systemet säkerställer att det alltid finns tillräckligt med batterikraft för att kunna starta motorn. Hytten kan även anpassas med en mängd olika tyger och färger.

Elegant design och smart teknik

Exteriörens djärva nya utseende kännetecknas av de ikoniska V-formade strålkastarna som har flyttats utåt för att smälta samman med hyttdörrarnas designlinje. Blinkrarna har dessutom flyttats till dörrarna, vilket ger lastbilen en förbättrad aerodynamik och en mer självsäker look. Panelen har blivit renare och slankare medan det större järnmärket gör nya Volvo FH lätt att känna igen även på avstånd.

– Den nya generationen Volvo FH kombinerar de mest framgångsrika elementen från den tidigare FH-serien med smarta tekniker och en funktionell, användarcentrerad design, fortsätter Carin Larsson. – Resultatet är en intelligent och mycket avancerad lastbil som hjälper föraren att leverera enastående prestanda under alla förhållanden. 

Adaptivt helljus för ännu bättre säkerhet

De adaptiva helljusen ökar säkerheten för alla trafikanter genom att automatiskt släcka valda segment i LED-strålkastarens helljuskägla när lastbilen närmar sig mötande eller framförvarande fordon. Helljuset justeras när lastbilens kamera och radar upptäcker andra fordon eller när kameran upptäcker förändringar i ljusmängden runt lastbilen.

Volvo FH har ytterligare funktioner som ökar säkerheten, till exempel hastighetsregleringen i utförslut, som gör det möjligt att ställa in en maxhastighet för att förhindra oönskad acceleration vid körning i nedförsbackar, och en förbättrad aktiv farthållare (ACC) som fungerar i alla hastigheter ned till stillastående.

Det elektroniska bromssystemet (EBS), som är en förutsättning för säkerhetsfunktioner som kollisionsvarning med nödbromsning och det elektroniska stabiliseringssystemet, ingår nu som standard på den nya lastbilen. Volvo Dynamic Steering, med säkerhetssystemen körfältsassistans och styrassistans, finns dessutom som tillval.

Säkerheten hos nya Volvo FH förbättras ytterligare genom systemet för identifiering av vägmärken som kan känna igen trafikskyltar för omkörningsförbud, vägtyp och hastighetsbegränsningar. Sikten kan förbättras ytterligare med hjälp av en dödavinkelkamera på passagerarsidan (tillval) som visar en kameravy över frontens passagerarsida på sidodisplayen.

Förbättrad bränsleeffektivitet och produktivitet

Möjligheten att kombinera olika drivlinor och chassier gör att nya Volvo FH enkelt kan skräddarsys för en mängd olika användningsområden och möjliggöra betydande bränslebesparingar och minskningar av CO2-utsläpp. Nya Volvo FH med den nya D13TC-motorn och I-Save för Euro 6 i kombination med anpassade funktionspaket kan ge bränslebesparingar på upp till 7 procent vid fjärrtransporter.* Även Euro 3- och Euro 5-versionerna har förbättrats genom att lägga till funktioner som Volvo Torque Assist.

På många marknader finns Volvo FH även tillgänglig med en Euro 6-kompatibel gasdriven LNG-motor som har bränsleeffektivitet och prestanda i nivå med Volvos motsvarande dieselmotorer, men en mycket lägre klimatpåverkan. Gasmotorn kan drivas med biogas, vilket minskar CO2-utsläppen med upp till 100 procent, eller naturgas, vilket minskar CO2-utsläppen med upp till 20 procent jämfört med Volvos motsvarande dieselmotorer. Den här beräkningen omfattar utsläppen från fordonet under användning, det vill säga från ”tank to wheel”.

Nya Volvo FH kan även fås med en I-Shift Dual Clutch-växellåda som möjliggör växlingar utan avbrott i kraftöverföringen. Växellådan med dubbelkoppling är perfekt för krävande transporter, till exempel transporter av flytande gods, eftersom den minimerar rörelserna i lasten i samband med växlingar.

Volvo FH optimerar dessutom produktiviteten – en annan viktig prioritering för kunderna – ytterligare genom möjligheten att använda högre axeltryck fram samt löpaxlar och pusheraxlar med ökade styrvinklar, vilket ger bättre manövrerbarhet och minskat däckslitage. Den här lastbilen kan även fås med en tandemaxellyft som gör det möjligt att koppla ur och lyfta upp den bakre drivaxeln när lastbilen inte är lastad, vilket minskar bränsleförbrukningen.

Nytt serviceavtal anpassat efter en flexibel körning

Den snabba utvecklingen av uppkopplade tjänster ger åkarna helt nya möjligheter att öka fordonens tillgänglighet och optimera fordonsanvändningen.

Volvo Lastvagnar introducerar Volvos Flexi-Guldavtal som har samma omfattning som Volvo Guldavtal, och en liknande förutsägbar kostnad, men en mycket större flexibilitet för anpassning till en varierande körsträcka. Månadsavgiften består av en fast och en rörlig del baserat på körsträckan. Det ger åkarna större flexibilitet att anpassa sin verksamhet till säsongsförändringar och varierande efterfrågan.

– Många transportföretag har efterlyst mer flexibla serviceavtal. Vi har nu tekniken för att möjliggöra dynamiska och uppkopplade lösningar som denna, säger Helena Sundqvist, chef för tillgänglighetstjänster och serviceförsäljning på den svenska marknaden. 

Volvos Flexi-Guldavtal finns tillgängligt i Sverige och andra utvalda marknader och rullas kontinuerligt ut på nya marknader.

Fakta om nya Volvo FH:

 • Hytter: Låg sovhytt, sovhytt, Globetrotter-hytt, Globetrotter XL och Globetrotter XXL. Styling- och inredningspaketen ger många möjligheter att skapa en individuell lastbil.
 • Motorer: Dieselmotorer som stöder olika utsläppskrav. Volvo FH finns även tillgänglig med en Euro 6, step D-kompatibel, gasdriven LNG-motor.
 • Volvo FH med I-Save för Euro 6.
 • Växlingssystem: I-Shift/I-Shift Dual Clutch med programvarupaket för olika användningsområden.

*Skillnaden i bränsleförbrukning beräknas genom att jämföra kostnaderna för diesel och AdBlue för D13TC Euro 6 step D med Bränslepaket fjärrtransport (I-Save) med D13 eSCR Euro 6 step D utan Bränslepaket fjärrtransport. Den faktiska bränsleekonomin varierar beroende på många faktorer, till exempel förarens erfarenhet, användningen av konstantfarthållare, fordonets specifikation, fordonets last, verklig topografi och aktuella väderförhållanden.

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »