Mercedes-Benz Actros får luftfjädrad 9-tons framaxel

2020-03-29 12:11

actr1.jpg

Från och med april går det att få sin Mercedes-Benz Actros med luftfjädrad 9-tons framaxel. Det betyder att det tyska märkets flaggskepp nu kan fås med luftfjädring runt om ända upp till 28-tons totalvikt (boogie).

Den svenska lastbilsmarknaden är unik med sina höga totalvikter för landsvägstransporter. Sedan 2018 gäller 28 ton som högsta tillåtna totalvikt för tre-axlade bilar och då krävs en framaxel som är godkänd för nio ton. Då detta är ett specialkrav för Sverige har det hittills inte gått att från fabrik kombinera detta med luftfjädring, men nu blir det ändring på det.

– Vi har en bra dialog med fabriken, när det gäller våra lokala behov. Och nu börjar man bygga Actros med luftad 9-tons framaxel på direkt begäran från oss. Det säger Bengt-Ove Hedborg som är försäljningschef för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige.

– Actros med sina självkörande funktioner och kamerabackspeglar (Mirror Cams) är helt klart marknadens modernaste lastbil. Nu får helt nya kunder möjlighet att välja den.

2020-06-05 12:11Viveka Beckeman ny vd för Skogsindustrierna
2020-06-04 12:44Iggesunds sågverk provar eltruckar
2020-06-03 12:11Nya krav på ITS vid vägarbeten ska höja säkerheten
2020-06-02 12:3328 nya Volvo hjullastare redo for tjänstgöring i svenska försvaret
2020-06-01 12:11Svensk säljstart för Mercedes-Benz 8-sitsiga elbil
2020-05-31 12:33IVECO presenterar de nya racinglastbilarna IVECO S-WAY R
2020-05-30 14:00Avfallsåtervinningsföretaget Renewi beställer 200 lastbilar till från DAF
2020-05-29 11:00Skogsmaskiner för ett hållbart skogsbruk
2020-05-28 11:00Beskogning av åkermark med olika trädslag - hur påverkar det kolinlagringen?
2020-05-27 12:00Mercedes-Benz bästa generalagent för lastbilar i Sverige - för tredje året i rad

Gå till arkivet »