Allt fler vägar godkänns för 74-tonsbilar

2020-04-10 10:00

ett-kort_b.jpg

I december 2019 hade Trafikverket godkänt drygt 20 procent av de allmänna vägarna för lastfordon med max 74 tons bruttovikt. Vägarna kallas BK4 (bärighetsklass 4).

Därmed har omklassningen av allmänna vägar från BK1 (bärighetsklass 1, max 64 ton) till BK4 (bärighetsklass 4, max 74 ton) tagit fart efter att inledningsvis stått och stampat, visar en färsk analys av Skogforsk. Med allmänna vägar avses kommunala och statliga vägar. 

Fram till 2029 räknar Trafikverket med att 70-80 procent av de viktigaste statliga vägarna är klassade som BK4 eller BK4s. BK4s innebär BK4 med särskilda krav på lastfordonens hjulmontage. Målsättningen är att i framtiden upplåta hela BK1-vägnätet för BK4.

Kommunala och enskilda vägar

Av det kommunala vägnätet för tung trafik behöver skogsbruket utnyttja cirka 1,75 procent för att kunna transportera råvaran den sista vägsträckan fram till skogsindustrier och virkesterminaler.

Vid utgången av 2019 var endast 0,33 procent av det kommunala vägnätet för tung trafik BK4-klassat, vilket motsvarar knappt en femtedel (19 procent) av behovet. Men även här går utvecklingen nu framåt i relativt rask takt.

För det enskilda vägnätet är privata aktörer ansvariga. På grund av detta finns inga uppgifter i vägdatabaserna om vilka enskilda vägar som är upplåtna för tung trafik. Därmed finns heller inte möjlighet att analysera omfattningen.

Snabbare i Finland

I Finland genomfördes bruttoviktsökningen från 64 ton till 74 ton på hela vägnätet redan 2013. Den jämförelsevist utdragna processen i Sverige är kostsam, både i form av onödig miljöbelastning och nedsatt konkurrenskraft, konstaterar Skogforsk i analysen.

Läs mer: www.skogforsk.se

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »