Resultatkonferens för trafiksäkerhet på väg genomfördes digitalt2020-04-20 11:44
Varje år följer Trafikverket upp föregående års trafiksäkerhetutveckling på väg med en resultatkonferens. Den här gången blev det för första gången en digital version, i form av en direktsänd webbsändning som går även att se i efterhand. Konferensens webbsida med inspelningen Varje år följer Trafikverket upp föregående års trafiksäkerhetutveckling på väg med en resultatkonferens. Den här gången blev det för första gången en digital version, i form av en direktsänd webbsändning som går även att se i efterhand. Under en och en halv timme guidades de uppkopplade deltagarna genom programmet, som bestod av både livesända delar och förinspelade presentationer. Så många som 482 tittade på webbsändningen med en genomsnittlig visningstid på 52 minuter. Jonas Eliasson, måldirektör för tillgänglighet, modererade konferensen i sällskap av Maria Krafft, måldirektör trafiksäkerhet – med erforderligt avstånd till varandra – från en i övrigt öde lokal i Stockholm. Branschgemensamt ansvar Infrastrukturminister Tomas Eneroth skickade en förinspelad hälsning, där han lyfte trafiksäkerhetens betydelse även i det annorlunda läge som råder på grund av coronaviruset. – Den vanligaste dödsorsaken bland ungdomar i världen är fortfarande att dö i en trafikolycka. Nollvisionens långsiktiga mål är kanske ännu viktigare nu, eftersom vi post-corona kommer att behöva stärka ekonomin och göra rätt prioriteringar och fördelningar, sa ministern. Det är helt avgörande att vi alla tar vårt ansvar, såväl i trafikplaneringen som i upphandling eller produktion av transporter och fordon. Eneroth tog också upp det nya målet om att halvera antalet omkomna fram till 2030 – en målsättning som 140 länder slöt upp bakom på den globala trafiksäkerhetskonferensen i februari. På resultatkonferensen jämför man än så länge mot det etappmål som sattes 2009: max 220 döda år 2020. Varje år sammanställer Trafikverket, Transportstyrelsen och VTI utfallet för vägtrafiken. Enligt de preliminära siffrorna för 2019 omkom 223 personer i vägtrafiken. Mycket går åt rätt håll Efter ett svart 2018 med 324 omkomna – ett svåranalyserat avbräck – pekar många kurvor i rätt riktning. Analytikerna Per Hurtig och Peter Larsson, Trafikverket, redovisade resultaten för 2019. Ett urval:
Interaktivt med mentimeter Jonas Eliasson ställde frågor, även sådana som kommit in från deltagarna via mentimeter. Varför går till exempel målsiffran bra, men många indikatorer inte lika bra? – Alla indikatorer har inte samma ”vikt”, svarade Maria Krafft. De som påverkar mest är hastigheten, fordonsflottan, mittseparering och sänkning från 90 till 80 km/h, samt nykterheten. Vissa saker är Sverige världsbäst på, men långt ifrån allt. Vi håller hastigheterna sämre än många andra länder. Däremot är vi bra på att sätta lämplig hastighetsgräns för respektive väg. Ska man skynda på utskrotningen av gamla bilar? Det skulle rädda ca 30 liv per år. En förflyttning skulle kunna uppnås med en skrotningspremie, konstaterade Maria. En fråga om sopning av rullgrus kom in, med MC i fokus. Med digitaliseringens hjälp kan olika fordon varna varandra, och där borde vi kunna göra mer, menade Maria Krafft. Fler exempel är geofencing och smarta fordon där man kan lyssna och prata i mobil utan att någonsin lämna vägen med blicken. Regionala vägnätet en utmaning Liksom ministern deltog Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon via en förinspelad film. Hon betonade att fler insatser måste göras på det regionala vägnätet, där en stor andel av både mötes- och singelolyckor sker. – Rätt hastighet är viktigt. ATK och Polisens insatser är av stor betydelse, men vi har också börjat arbeta på frivillig basis. Vårt upprop till branschen om att ställa krav i upphandlingar av transporter fick gott gensvar. Flera stora koncerner har anslutit sig, och fler är intresserade, sa Lena Erixon. Sofia Wieselfors och Melissa Frödin från regeringskansliet berättade om Stockholmsdeklarationen med det nya halveringsmålet, som vuxit fram i öppen dialog med FN:s medlemsstater. Nästa steg blir den resolution som ska antas i FN:s generalförsamling, men är senarelagd på grund av rådande läge. – Det är väldigt positivt att trafiksäkerhet nu är ett av hållbarhetsmålen i Agenda 2030, sa Maria Krafft. Trafiksäkerheten har allt att vinna på att krokas ihop med andra hållbarhetsmål, då andra mål gynnas av att det går lugnt och smidigt. |
2024-03-19 11:00 | Södra sätter in flislastbil i produktion |
2024-03-14 11:00 | Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar |
2024-03-12 11:11 | Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut |
2024-02-27 11:00 | Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap |
2024-02-25 11:00 | Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring |
2024-02-23 11:00 | Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco |
2024-02-20 11:00 | Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd |
2024-02-13 11:00 | Automation - för ökad produktion och attraktion |
2024-02-10 11:00 | Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter |
2024-02-05 11:00 | Eco Log 20 år Demotour 2024 |
Gå till arkivet » |