Frode Laursen investerar i framtidens gröna transport

2020-07-27 11:00

Kare_Thomas_Jan.jpg

Frode Laursen betonar företagets gröna ambitioner genom att lägga till ett antal helt nya naturgaslastbilar till vagnparken. Användningen av flytande biogas (LBG) minskar koldioxidutsläppen samtidigt som det är en effektiv transportlösning.

(bild: Kåre Neergaard, Business Line Manager Medium/Heavy Trucks på IVECO, Thomas Corneliussen, direktör på Frode Laursen och Jan Skov Pedersen, Technical Manager på Frode Laursen.)

I mitten av juni tog Frode Laursen ytterligare ett viktigt steg för att stärka sin gröna profil. Det ledande nordiska transport- och logistikföretaget har nämligen investerat i fem helt nya gasdrivna IVECO S-WAY-lastbilar. De tillhör nu en vagnpark som ständigt uppgraderas utifrån ambitionen att leverera framtidens gröna logistik- och transportlösningar.

– Vi på Frode Laursen står ju för en stor del av koldioxidutsläppen i och med att vi är en del av transportbranschen, så därför har vi också ett stort ansvar när det gäller att minska utsläppen av fossila bränslen, säger Jan Skov Pedersen, teknisk chef på Frode Laursen, och fortsätter:

– Därför har vi på Frode Laursen en klar ambition om att släppa ut mindre koldioxid varje år. En av de viktigaste sakerna vi kan reglera i detta avseende är våra lastbilar och bränslet de använder. Därför har vi valt att investera i nya gasdrivna lastbilar.

De nya lastbilarna är alla av modellen IVECO S-WAY AS440S46 NP T/P 2LNG. Förutom en renare körning är de även mycket tystare jämfört med dieselmodeller.

Dessutom är det en investering som är bra ekonomiskt: Beräkningar från IVECO visar att de totala ägarkostnaderna över fyra år kommer att vara cirka 840 000 kronor lägre per fordon än för liknande dieselmodeller. Då har även det förväntade körmönstret och möjligheterna för stöd räknats in, inklusive undantaget från den tyska vägavgiften, som precis förlängts med ytterligare tre år till slutet av 2023.

– Därför är det extra smart för Frode Laursen att använda lastbilarna när vi kör i Tyskland, eftersom det inte bara är bra för miljön utan även ekonomiskt, förklarar Jan Skov Pedersen.

Kåre Neergaard, Business Line Manager för Medium/Heavy Trucks på IVECO lägger till:

– Gas är ett grönare drivmedel än diesel och kan bidra till betydande koldioxidreduktioner, och detta har man efterhand fått en bredare förståelse för ute i Europa. Stödmöjligheterna skapar incitament för att byta från diesel till gas, samtidigt som infrastrukturen regelbundet utvidgas och får tätare och fler tankningsalternativ.

IVECO har satsat på gas som framtidens drivmedel för tung transport de senaste 20 åren och idag är företaget marknadsledande med över 30 000 tunga, gasdrivna fordon på Europas vägar.

IVECO S-Way NP är företagets senaste modell och erbjuder både grönare transporter och bidrar till högre daglig effektivitet. Kåre Neergaard avrundar:

– Studier bekräftar att med de nuvarande priserna på LNG i Tyskland och diesel så är bränslekostnaderna 20–25% lägre för en 2-axlad traktor som körs på LNG jämfört med diesel. IVECO S-WAY NP kan dessutom med sin LNG-teknologi minska sitt koldioxidutsläpp med 95% jämfört med en diesellastbil om den kör på biogas.

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »