Bekväm arbetsmiljö i Logset maskingruppen

2020-08-13 11:00

Sipolat.jpg

Timo Sipola har kört skogsmaskiner i närmare 40 år. Han vet vad han pratar om då han säger att han uppskattar en sak i maskinerna över allt annat: bra ergonomi. Efter att ha spenderat flera timmar om dagen i skogsmaskinshytten märker föraren vilka egenskaper som påverkar körkomforten mest. 

Till en början ska vi ändå backa tillbaka  till den tid då Timo startade sitt företag. 

- Jag grundade en firma i början av 70-talet. Först arbetade jag med grävmaskin och år 1979 köpte jag min första skogsmaskin. Jag har alltid trivts i skogen så därför ville jag arbeta inom skogsbruk. Jag trivs fortfarande med att arbeta i skogen. Jag håller dessutom på med jakt, så även en stor del av min fritid spenderar jag i skogen, ler Timo.  

År 1991 ändrade Timo företagets form från firma till aktiebolag. Under åren 1979 – 2017 arbetade företaget för Uleåborgs stad. Staden önskade att skogsmaskinerna skulle vara av mindre storlek.  

- Vi hann köra med två stycken Norcar 490 skotare. Efter det hade vi både Logset 3F och 5F -skotare., och erfarenheterna var goda. Tyvärr lyckades vi inte nå en affär år 2012 så vi har haft en lång paus från Logset maskiner, berättar Timo. 

Metsäkuljetus Sipola Oy arbetar i Uleåborgstrakten och har idag sex utomstående anställda. Företaget har sex skogsmaskiner som kör i tre kedjor, samt två grävmaskiner och en lastbil. Metsäkuljetus Sipola kör virke åt tre olika bolag. 

NYFIKENHETEN GENTEMOT LOGSET VAKNADE PÅ NYTT 

Den ena av företagets tre skogsmaskinsgrupper består av Logset maskiner. Skördaren i gruppen är en Logset 6HP GTE av årsmodell 2019 utrustad med ett Logset TH55 skördaraggregat. Skotaren är en Logset 5F GT från 2020.  

- Vi har inte haft någon Logset skördare förut. Då vi fick möjlighet att köpa en demo maskin ville vi absolut testa den. Maskinen levererades i mars 2020 och hittills har den körts av endast en förare. Den har nu cirka 200 körtimmar. Denna skördare intresserade eftersom hytten är roterande och nivellerande, och separat från den bakomliggande motorn. Föraren har varit nöjd och uppskattat att det är tyst i hytten. Vi har också positiva erfarenheter av skördaraggregatet, och värdesätter att aggregatet är lättöverskådligt och servicevänligt, berättar Timo.  

Timo kör i huvudsak med skotare, men för tillfället är han sysselsatt med markbyggnadsarbete. Företaget sysslar nämligen även med markbyggnad och transport, vilket balanserar arbetet under tider då det är lugnare på skogssidan.  

- Därför har jag inte hunnit bekanta mig så bra med 5F GT skotaren ännu. Jag ville ha den för att den är utrustad med hyttfjädring. Det är den största skillnaden jämfört med de tidigare Logset skotarna vi haft. Innan köpbeslutet besökte vi fabriken för att provköra hyttfjädringen.  

Hittills har allt gått bra med skotaren. En av företagets anställda alternerar mellan att köra Logset skotaren och en annan av företagets skotare. Föraren har berömt Logset skotarens hyttfjädring.  

- Logset skotaren är tystare än de två andra skotarna vi har. Logset hytten har helt enkelt en bättre förarkomfort. Hytten är rymlig och har bra sikt, räknar Timo upp.  

Metsäkuljetus Sipola kommer snart att genomgå en generationsväxling. Timos son Jani Sipola kommer att ta över. Jani arbetar i företaget och har hand om att flytta maskinerna och köra lastbilen. Företaget kan även köra energivirke. 

www.logset.com

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »