TÜV-test bekräftar: Nya lastbilsgenerationen från MAN sparar upp till 8.2 % bränsle2020-08-30 11:00
I februari presenterade MAN sin nya lastbilsgeneration, där största fokus legat på komfort och bränsleeffektivitet. Tack vare en vidareutvecklad drivlina, förbättrad aerodynamik och uppdaterad EfficientCruise-assistent har den nya lastbilsgenerationen upp till 8.2 % lägre bränsleförbrukning än den tidigare lastbilsgenerationen. Detta har bekräftats i ett nytt test som genomförts av TÜV i Tyskland.
Resultatet av TÜV:s test talar sitt tydliga språk: MAN TGX 18.470 Euro 6d drog 8.2 % mindre bränsle i jämförelse med MAN TGX 18.460 Euro 6c, den tidigare versionen med Euro 6c-motor. Sträckan som kördes under testet var 342 kilometer lång och bilarna testades på såväl motorväg som landsvägskörning. ”Låga totalkostnader för fordonen är avgörande för våra kunders framgång. Vi har utvecklat den nya lastbilsgenerationen med fokus på maximal effektivitet och har lyckats uppnå dessa mål. Vi är nöjda med att detta även bekräftades i ett test som genomförts av en oberoende testorganisation. Jag vill rikta ett stort tack till hela teamet”, säger Dr. Frederik Zohm, direktör för Research & Development på MAN Truck & Bus. Göran Nyberg, direktör för Sales & Marketing, lägger till: "Med den nya lastbilsgenerationen har vi kunnat implementera vårt ledord och arbetssätt ”Simplifying Business” ytterligare. Huvudfokus ligger på föraren och ägaren, som båda drar nytta av våra många nya innovationer. Drivlina med ny optimerad drivning Den nya lastbilsgenerationens optimerade hypoidaxel erbjuder en högre utväxling än föregångare. Dessutom har den nya D26 Euro 6d-motorgenerationen en reducerad återgascirkulation och ökad termodynamisk effektivitet, vilket ger mer effektivitet även vid högre motorvarvtal. "Dynamisk segling" med nya MAN EfficientCruise GPS-farthållaren MAN EfficientCruise har utvecklats och erbjuder nu ännu fler och mer omfattande funktioner än tidigare. Detta inkluderar bland annat "dynamisk segling", vilket innebär att ständigt växla mellan att accelerera och rulla fordonet. Dessutom har ACC-avståndskontrollsystemet optimerats för att kunna dra nytta av nedförsbackar. Systemet håller då ett större avstånd till fordonet framför så att lastbilen kan rulla obehindrat så länge som möjligt. Aerodynamik – ny design för bättre effektivitet Aerodynamik spelar en viktig roll för att minska bränsleförbrukningen och flera komponenter fått en ny design. Till exempel har den nya lastbilsgenerationen smalare ytterspeglar än föregångaren, vilket ger mindre luftmotstånd. Nydesignade luftavvisare förbättrar dessutom luftflödet till kylaren och motorrummet och nya takspoiler optimerar luftflödet från lastbil till släp. |
2024-03-19 11:00 | Södra sätter in flislastbil i produktion |
2024-03-14 11:00 | Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar |
2024-03-12 11:11 | Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut |
2024-02-27 11:00 | Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap |
2024-02-25 11:00 | Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring |
2024-02-23 11:00 | Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco |
2024-02-20 11:00 | Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd |
2024-02-13 11:00 | Automation - för ökad produktion och attraktion |
2024-02-10 11:00 | Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter |
2024-02-05 11:00 | Eco Log 20 år Demotour 2024 |
Gå till arkivet » |