Seger för fjärde året i rad i Green Truck för Scania

2020-09-25 11:00

greentruck1.jpg

Vinst fyra år i rad – det är Scanias facit i det prestigefyllda tyska jämförelse-testet ”Green Truck” där lägsta bränsleförbrukningen är det enda som räknas.

För 2020 var det 40-tonskombinationer med minst 500 hk som gällde på den knappt 36 mil långa testslingan på vägar norr om München. Startfältet bestod av branschens tre premiummärken, ännu en gång var det Scania, nu med en R 540, som visade att den lägsta bränsleförbrukningen går att kombinera med den högsta snittfarten – ett svårslaget erbjudande för alla europeiska lång-tradarkunder.

Med en genomsnittlig förbrukning på 25,14 liter/100 km och en snitthastighet på 80,42 km/h visade sig en Scania än gång en vara den mest bränsleeffektiva lastbilen i kampen om den ärofyllda Green Truck-utmärkelsen. Segern 2020 var för övrigt Scanias femte totalt sedan priset instiftades 2013.

− Att vinna fyra år i rad och med olika specifikationer när det gäller tågvikter och motor­effekter är ytterligare ett bevis för det som så många europeiska kunder redan vet, att Scania är mästaren när det gäller lägsta förbrukning för tradare, säger Stefan Dorski, Senior Vice President och chef för Scania Trucks. Resultaten är smickrande och gör verklig skillnad, inte bara för våra kunders lönsamhet utan de bidrar också konkret till att nå Scanias vetenskapsbaserade hållbarhetsmål beträff­ande CO2-utsläppen i enlighet med Parisavtalet. 

Bakom Green Truck står två ledande tyska branschtidningar, ”Trucker” och ”Verk­ehrsRundschau”. Testerna är noggrant övervakade och sker på allmänna vägar norr om München under en septembervecka. Yttre förhållanden som väderlek och trafik­intensitet kompenseras bort genom att man kör i par med en referensbil, alla deltag­arna har dessutom samma slags däck (med samma slitage och däckstryck).

− Förbränningsmotorer och dieselbränsle kommer att utgöra hörnpelare i vägtrans­porterna under hela det här decenniet, det är motivet till varför det är så viktigt att fortsätta att förbättra bränsleeffektiviteten, säger Stefan Dorski. Även om förny­else­bara bränslen och elektrifierade transporter är framtiden är den här vinsten en stark prestation av Scania.

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »