DHL Freight och Volvo Lastvagnar går samman för att skynda på övergången till fossilfria fjärrtransporter

2021-03-01 11:00

DHL-Freight-image1.jpg

DHL Freight, en av de ledande leverantörerna av vägtransporter i Europa, och Volvo Lastvagnar har ingått partnerskap för att snabba upp introduktionen av tunga ellastbilar för regionaltransporter i Europa. Den gemensamma insatsen markerar ännu ett viktigt steg mot klimatneutrala transportlösningar.

Hittills har den främsta användningen för elektrifierade lastbilar varit transporter med korta avstånd inne i städer eller storstadsområden. Nu har DHL Freight och Volvo Lastvagnar initierat ett projekt som fokuserar på längre transporter med tunga lastbilar. Samarbetet innehåller en exklusiv, global första pilottest av en batterielektrisk Volvo FH med totalvikt på upp till 60 ton. Med start i mars kommer denna konceptlastbil att sättas i trafik mellan två av DHL Freights logistikterminaler i Sverige, ett avstånd på ca 150 km. Detta kundtest kommer att ge både Volvo Lastvagnar och DHL viktiga erfarenheter och information kring upplägg och hur laddsystemet kommer att fungera, insikter som kommer att leda till en optimering av balansen mellan avstånd, lastvikt och laddpunkter i de dagliga godstransporterna.

DHL arbetar, precis som Volvo Lastvagnar, på att minska sitt klimatavtryck, där hållbarhet är en integrerad del av företagets strategi.

– Vår målsättning är att minska alla logistikrelaterade utsläpp till noll. Vi har redan passerat några viktiga milstolpar på denna resa: jämfört med 2007 har vår koncerns CO2-effektivitet förbättrats med 35 %. Vi måste dock satsa på innovativa teknologiska lösningar och starka partnerskap på resan framåt. Jag är övertygad om att vårt starka samarbete med Volvo Lastvagnar, ett av världens främsta lastbilsmärken, kommer att stötta oss att nå våra ambitiösa miljömål inom vägtransportsektorn, säger Uwe Brinks, VD på DHL Freight.

Volvo Lastvagnar driver den nödvändiga växlingen till fossilfria transporter genom att göra övergången till elektrifiering så sömlös och effektiv som möjligt. Detta sker genom att ta hänsyn till varje aspekt av elektrifieringens eko-system, inklusive laddning, ruttplanering, fordon, service och annan support.

– Transportbranschen förändras snabbt och att arbeta hållbart är en mer och mer viktig affärsfördel för många av våra kunder. Vi erbjuder effektiva transportlösningar som möjliggör en snabb övergång till fossilfria bränslen, såsom elektricitet. Vi har en affärsrelation med DHL sedan länge. Deras breda och globala expertis inom logistik ger oss möjligheten att studera förutsättningarna för framsteg med det här teknikskiftet, för att kunna anpassa det till kundernas behov och deras typer av verksamhet, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.

DHL Freight arbetar aktivt med att driva olika hållbarhets- och fossilfria teknologi-projekt och har introducerat ett klimatfokuserat logistikprogram i Sverige. Kunder som använder sig av detta program betalar en bestämd tilläggsavgift för varje paket eller lastpall som transporteras och intäkterna som kommer in från tilläggsavgiften investeras fullt ut i hållbara teknologier inom DHLs svenska nätverk.

– Logistiksektorn står inför en mycket stor utmaning, vilket samtidigt även innebär en riktig möjlighet – att ta bort koldioxidutsläppen från transporterna. Samarbetet med Volvo Lastvagnar hjälper DHL Freight att spela en ännu större roll i övergången till hållbara alternativ och är ännu ett betydelsefullt bevis för vår långsiktiga strategi fram till klimatneutrala transporter, säger Robert Zander, VD för DHL Freight Sverige.

Redan i dag serieproduceras Volvo FL Electric och Volvo FE Electric för stadsdistribution. DHL Supply Chain satte nyligen en ny Volvo FL Electric i trafik i London, och introducerade därmed den första helelektriska Volvolastbilen som var specialbyggd för stadsdistribution i Storbritannien.

I slutet på förra året började Volvo Lastvagnar Nordamerika att sälja VNR Electric, och senare det här året kommer säljstarten att ske i Europa av det tunga lastbilsutbudet.

– Vårt åtagande är att hela vårt lastbilsutbud ska vara fossilfritt till senast 2040, sammanfattar Roger Alm. 

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »