Volvo Lastvagnars växellådsteknologi i I-Shift är fortfarande en banbrytande innovation efter 20 år

2021-03-12 13:44

I-Shift-main-image.jpg

Volvo Lastvagnars intelligenta, automatiserade transmissionsteknik fortsätter att utgöra en viktig milstolpe i lastbilsbranschen. Detta tack vare dess goda påverkan på bränsleekonomi, prestanda, säkerhet och förarkomfort.

Mer än en miljon lastbilar med I-Shift-växellåda hade vid slutet av 2020 levererats från Volvo Lastvagnar till kunder världen över. 2021 firar Volvo 20-årsjubileum för I-Shift genom att konstatera att dess banbrytande teknologi i allra högsta grad fortsätter att utvecklas och bidra till Volvo Lastvagnars ledande position.

När I-Shift först lanserades 2001 var Volvo Lastvagnar övertygade om att en kopplingsbaserad växellåda var den mest effektiva konstruktionen för automatiserad växling. Sedan dess har mer än en miljon lastbilar blivit sålda i hela världen med I-Shift-teknologin. I dag kommer alla Volvo FH, FH16, FM och FMX med I-Shift som standard. Tack vare att det är ett automatiserat system bidrar I-Shift till lägre bränsleförbrukning – och därmed minskad miljöpåverkan – såväl som förbättrad säkerhet och fördelar för själva körningen, som lägre buller, färre vibrationer och fysiska utmaningar för föraren.I-Shift-1.jpg

– I-Shift var och är fortfarande en nyskapande innovation. I dag säljer vi I-Shift överallt i världen. I Nordamerika har vi ökat försäljningen från ensiffrigt 2007 till att det i dag är drygt 90 % av alla Volvolastbilar som säljs utrustade med I-Shift. Den här imponerande utvecklingen visar tydligt både dess ökade effektivitet och hur mycket förarna gillar den, säger Pär Bergstrand, Produktchef för Drivlina på Volvo Lastvagnar.

I-Shift är utvecklad av Volvo där växellådan använder information både från motorn och fordonet. Detta gör att komponenterna arbetar tillsammans i vagnen på det mest optimala sättet för olika användningsområden och lastbilskombinationer.

– Att växellådan använder informationen är vad som särskiljer I-Shift och gör den så mångsidig. I-Shift är det positiva resultatet av många års hårt arbete av våra duktiga ingenjörer i kombination med återkoppling från kunder under fältprov i utvecklingsfasen, och Volvo Lastvagnars tillgång till tekniska framsteg inom hela Volvokoncernen, förklarar Pär Bergstrand.

I-Shifts framgång ligger i dess förmåga att arbeta med hela drivlinan, eftersom det här växlingssystemet är skräddarsytt för motorn och fordonskomponenterna redan från utvecklingsfasen. Med kontinuerlig utveckling under åren har I-Shift lyckats möta kraven från ett brett spektrum av transportapplikationer, inte bara för dess höga prestanda och effektivitet, utan också för optimal körbarhet och komfort.

Under åren har Volvo Lastvagnar fortsatt att vara pionjärer med många nya intelligenta funktioner som både förare och åkare har uppskattat. Här är några exempel på dem.

I-Shift Dual Clutch

När Volvo Lastvagnar släppte den här nyheten 2014 var det en Dual Clutch för tunga fordon. Inspirationen kom från växellådor som används i sportbilsvärlden, där föraren får en ögonblicklig känsla av sömlös kraftöverföring vid växlingar. 

I-Shift med krypväxlar

Ytterligare ett betydelsefullt steg kom 2016 för tungdragarsegmentet som kräver extra vridmoment och startförmåga. I-Shift med krypväxlar gör det möjligt för en lastbil med totalvikt på upp till 325 ton att starta från stillastående på en plan väg. Utväxlingen gör det möjligt för lastbilen att krypa så långsamt som 0,5 km/h med full kontroll över motorns vridmoment, vilket är fördelaktigt när man utför precisionsmanövrer, till exempel på byggarbetsplatser, vid asfaltering av vägar eller vid timmertransporter.

I-See använder molnbaserad kartdata

I-See är ett separat system som man kan lägga till I-Shift, som är framtaget för att analysera ruttens topografi och använda den kunskapen för att hålla lastbilen i den mest bränslebesparande växeln. I-See uppdaterades 2017 och stöder lastbilen så att den kan upprätthålla en jämn medelhastighet genom att analysera molnbaserad kartdata om vägtopografi på vägen framåt, genom att berätta för I-Shift när det är den allra bästa tiden att växla för att spara energi och därmed bränsle.

I-Shift med rangeringsfunktion

Lanseringen av Volvo Lastvagnars nya tunga lastbilsutbud 2020 introducerade en annan innovativ funktion; I-Shift med rangeringsfunktion. Den här nya funktionen gör det möjligt för lastbilen att byta riktning utan att föraren behöver använda bromspedalen. Detta är en egenskap som är särskilt användbar vid repetitiva transporter i låg hastighet, som till exempel anläggnings- och skogstransporter samt gruvdrift.

Den senaste generationen av Volvolastbilar sänker dessutom bränsleförbrukningen ytterligare. Till exempel, nya Volvo FH med I-Save – Volvo Lastvagnars hittills mest bränsleeffektiva fjärrlastbil – minskar bränsleförbrukningen med upp till 10 procent.*

– Om vi tittar framåt, kommer inte de innovativa utvecklingarna att stanna av.

I-Shift kommer att fortsätta förbättras för diesellastbilar och kommer även att spela en viktig roll i vår elektrifieringsresa. Med sin avancerade automatiseringsteknik erbjuder I-Shift även en unik möjlighet att bidra till Volvos helt autonoma transportlösningar i framtiden, avslutar Pär Bergstrand. 

*Skillnaden i bränsleförbrukning beräknas genom att jämföra kostnaderna för diesel och AdBlue för I-Save: D13TC Euro 6 step D med Bränslepaket fjärrtransport jämfört med D13 eSCR Euro 6 step D utan Bränslepaket fjärrtransport. Den faktiska bränsleekonomin varierar beroende på många faktorer, till exempel förarens erfarenhetsnivå, användningen av konstantfarthållare, fordonets specifikationer, fordonets last, verklig topografi och aktuella väderförhållanden.h

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »