Volvo Lastvagnar sponsrar Svenska Truckers för att stärka nyrekryteringen till branschen2021-08-30 11:00
Den 6 september drar säsong fyra av det populära TV-programmet Svenska Truckers igång. Volvo Lastvagnar går in som sponsor av programmet, tillsammans med Sveriges Åkeriföretag som är huvudsponsor. Godstransporterna som sker dygnet runt kan liknas vid ett blodomlopp i samhället, transportbranschen är livsviktig för hela vårt land. Pandemin har visat hur avgörande den är för att samhället ska fungera och att det är viktigt att satsa på fler utbildningsplatser, då branschen som helhet har ett stort rekryteringsbehov. Enligt den nypublicerade Trendrapporten från TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, behöver 34 procent av de tillfrågade åkeriföretagen anställa lastbilsförare inom de kommande sex månaderna. TYA står kvar vid sin bedömning att 50 000 förare behövs de närmaste tio åren. Rapporten visar också att ökningen av kvinnor i lastbilsföraryrket fortsätter. Under 2020 var 16 procent av alla nyanställda kvinnor, en ökning från 12 procent 2019. – Vi är redan aktiva inom olika områden för att stärka nyrekryteringen till branschen och kände att sponsringen av Svenska Truckers passade väl in i vårt engagemang, säger Stefan Strand, VD Volvo Lastvagnar Sverige. Det är otroligt viktigt att kunna visa upp vår intressanta bransch med så många möjligheter till både jobb och utveckling. Här visar Svenska Truckers att det är ett TV-program som når in till svenskarnas vardagsrum. Svenska Truckers är en så kallad ”workplace-reality” som började sändas februari 2020 på TV 3, Viafree och Viaplay. Tittarna följer ett antal förare och åkeriers vardag på olika platser i Sverige. Svenska Truckers är den största kommunikationssatsning som Sveriges Åkeriföretag någonsin gjort. Några av målen med TV-serien var att öka antalet sökanden till transportutbildningarna runt om i landet, varav fler tjejer, och att synliggöra både lastbilen och föraryrket hos allmänheten. – Med Svenska Truckers vill vi fortsätta visa upp en modern framtidsbransch där tittarna får komma nära några av alla kompetenta yrkesförare ute på vägarna och se deras verklighet, säger Rickard Gegö, VD på Sveriges Åkeriföretag. Han fortsätter: – Att öka allmänhetens kännedom om och förståelse för vår bransch är viktigt, inte minst för återväxten till yrket och här har Svenska Truckers levererat. Programmet har nominerats till en Kristall för Årets Reality både 2020 och 2021. Förra året vann Svenska Truckers Kristallen-priset med en stark position som ett av de mest populära TV-programmen. |
2024-03-19 11:00 | Södra sätter in flislastbil i produktion |
2024-03-14 11:00 | Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar |
2024-03-12 11:11 | Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut |
2024-02-27 11:00 | Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap |
2024-02-25 11:00 | Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring |
2024-02-23 11:00 | Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco |
2024-02-20 11:00 | Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd |
2024-02-13 11:00 | Automation - för ökad produktion och attraktion |
2024-02-10 11:00 | Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter |
2024-02-05 11:00 | Eco Log 20 år Demotour 2024 |
Gå till arkivet » |