Nya Mercedes-Benz Citan: premiärvisad med både eldrift och förbränningsmotor

2021-09-04 15:33

citan1.png

Nya Mercedes-Benz Citan är ett stort kliv framåt i den minsta transportbilsklassen. För första gången får en bil i det här segmentet teknik i den allra högsta klassen.

Allt från självkörande funktioner till uppkopplad infotainment med röststyrning. Redan från början visas den både med förbränningsmotor och med eldrift!

När Mercedes-Benz Citan kom för snart 10 år sedan var det ett insteg i en helt ny marknad för märket. När nu en helt ny version släpps så är det tydligt att Mercedes-Benz storstatsar på den kompakta transportbilsklassen. En intressant sak är att detta är den sista transportbil som Mercedes lanserar med förbränningsmotor. Alla kommande modeller kommer enbart med eldrift!

Nya generationen Citan andas Mercedes från grill till interiör och ger en helt ny körupplevelse med både mer komfort, högre säkerhet och mer teknik.

Sex airbags,, trötthetsvarnaren Attention Assist, sidvindsassistent och nöduppringning är standard. Dessutom kan bilen fås med senaste versionen av den adaptiva farthållaren Distronic som själv känner av rådande hastighetsbegränsningar, samt har självkörande funktioner.

Nya Citan har det röststyrda infotainmentsystemet MBUX med fantastisk grafik inte minst i navigationen. Systemet lär sig vad du brukar vilja göra och kan integreras med din telefon med antingen Apple Car Play eller Android Auto.

Bilen är uppkopplad med Mercedes me Connect så att både förare och fordonsansvarig kan ha uppsikt över den på distans. Det går att både låsa upp och låsa bilen med telefonen – praktiskt när någon annan behöver få tag på något som är i bilen.

Bensin, diesel eller eldrift?

Citan kommer som skåpbil eller glasad Tourer och i två olika längder.

Alla versioner kommer att säljas med både förbrännings och elmotorer!

Inledningsvis kommer tre olika dieslar (75, 95 eller 116 hk) och två bensinmotorer (102 eller 131 hk). 95, 116 och 131 hästars motorerna går att få med 7-växlad automat.

Förbrukningen börjar på ca 0,5 l/mil.

Eldrivna eCitan får en motor på 102 hk/245 Nm och en räckvidd enligt WLTP på ca 28,5 mil. Bilen kan laddas i laddbox (AC) med 11 eller 22 kW. I snabbladdare med DC kan den laddas med upp till 75 kW vilket gör att den kan laddas 10 – 80 % på bara ca 40 minuter. Lastförmågan blir densamma som för Citan med förbränningsmotor – både vad gäller volym och vikt. Dessutom kommer eCitan att kunna förses med drag.

Säljstart för nya Citan med förbränningsmotor blir det i september 2021 och för eldrivna eCitan under andra halvåret 2022.

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »