SSAB och Cargotec ska samarbeta kring införandet av fossilfritt stål i frakthanteringsindustrin. Företagen kommer att påbörja en samordnad utveckling för användning av SSAB:s fossilfria stål i Cargotecs frakthanteringsutrustning.

Detta är ett strategiskt partnerskap som gynnar båda parter samt slutanvändare. Det utgör en betydande milstolpe i övergången till en hållbar utveckling och ett fossilfritt produktutbud.

─ Vi är glada att få välkomna Cargotec som partner för fossilfria stålprodukter. I ett nära samarbete i utvecklingen av den fossilfria värdekedjan bidrar vi till att stärka våra kunders konkurrenskraft och minska deras koldioxidavtryck, samtidigt som vi säkerställer de bästa lösningarna för slutanvändarna, säger Martin Lindqvist, vd och koncernchef för SSAB.

─ Jag är stolt över att vi banar väg inom frakthanteringsindustrin genom åtagandet att använda fossilfritt stål, och har denna unika möjlighet att arbeta med en föregångare inom utveckling av fossilfritt stål. Detta är ett viktigt steg mot vår vision att bli ledande inom hållbart fraktflöde, säger Mika Vehviläinen, vd på Cargotec.

År 2026 har SSAB för avsikt att förse marknaden med fossilfritt stål i kommersiell skala efter omställning av Oxelösunds masugnar till produktion med ljusbågsugn. SSAB:s stålproduktion baseras på HYBRIT-tekniken som ersätter kol och koks, traditionellt använt för järnmalmsbaserad ståltillverkning, med fossilfri el och vätgas. Processen eliminerar i stort sett koldioxidutsläpp i stålproduktionen.

SSAB, LKAB och Vattenfall skapade HYBRIT, Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology, 2016 med målet att utveckla en teknik för fossilfri järn- och stålframställning. I juli producerade SSAB Oxelösund det första fossilfria stålet med hjälp av HYBRIT-teknik, dvs. reduktion med användning av 100% fossilfri vätgas i stället för kol och koks, med goda resultat.