DAF XF, XG och XG+ får utmärkelsen "International Truck of the Year"

2021-11-22 11:00

dazis1.jpg

DAF:s nya generation med lastbilar för långdistanstransporter har fått utmärkelsen ”International Truck of the Year 2022”. ”XF, XG och XG+ sätter en ny branschstandard inom effektivitet, säkerhet och förarkomfort”, sa juryn efter en mängd olika test.

Den prestigefyllda utmärkelsen delades ut på lastbils- och transportmässan Solutrans i Lyon i Frankrike. DAF fick även utmärkelsen ”2022 Truck Innovation Award” för sin XF Innovation Truck med väteförbränningsmotor. 

Enligt reglerna för den årliga utmärkelsen ”International Truck of the Year” delas den ut till den lastbil som lanserades under föregående år som har bidragit mest till vägtransporteffektivitet. Den bedömningen bygger på många olika kriterier, inklusive teknisk innovation, komfort, säkerhet, körbarhet, bränsleekonomi, miljöpåverkan och total ägandekostnad.

dazi2.png

(Trucks VD Harry Wolters fick utmärkelsen från Gianenrico Griffini, ordförande för juryn för ”International Truck of the Year”)

Först i branschen

”DAF är den första lastbilstillverkare som har lanserat en helt ny generation lastbilar som har utvecklats med utgångspunkt från de nya europeiska bestämmelserna för lastbilsvikter och -mått”, säger Gianenrico Griffini, ordförande för juryn för ”International Truck of the Year”. ”Resultatet är en serie mycket attraktiva och aerodynamiska lastbilar med klassledande effektivitet, säkerhet och förarkomfort. Nya XF, XG och XG⁺ har utmärkt sikt tack vare en stor välvd vindruta, sidofönster med låga bältlinjer och fönster med trottoarvy. De egenskaperna – tillsammans med det digitala backspegelsystemet som ersätter de traditionella backspeglarna och den nya hörnkameran – ger heltäckande sikt och skyddar utsatta trafikanter.”

En riktig laginsats

Den prestigefyllda utmärkelsen ”International Truck of the Year 2022” delades ut till Harry Wolters, VD för DAF Trucks, som tillägnade utmärkelsen till de mer än 12 000 DAF-anställda över hela världen: ”Den här unika prestationen är en riktig laginsats! Nya generations XF, XG and XG⁺ är det största innovationsprojektet i vårt företags 90-åriga historia. Det är resultatet av att vi lyssnar på våra kunder och deras förare, med en tydlig vision om framtiden för hållbara transportlösningar och att vi alltid gör det lilla extra för att leverera de bästa möjliga transportlösningarna. Vi är den första lastbilstillverkare som utnyttjar de nya europeiska bestämmelserna om lastbilsvikt och -mått till fullo för att ge våra kunder unika fördelar. Det är bra att vara först – det är ännu bättre att vara unik.”

Gianenrico Griffini, ordförande för juryn för ”International Truck of the Year”, kommenterade:
”Genom lanseringen av sin nästa generation med lastbilar har DAF levererat en serie tunga fordon med avancerad teknik som innebär en ny standard för branschen. Dessutom är den framtidsinriktad eftersom den utgör en komplett och mycket energieffektiv plattform för nya generationer av alternativa energibärare och drivlinor.”

dazis332.png

Truck Innovation Award 2022

Ett bra exempel är nya XF med väteförbränningsmotorteknik som DAF utvecklar som imponerade på juryn för ”International Truck of the Year” under en demonstration i oktober. Som resultat av det fick DAF XF H2Innovation Truck utmärkelsen ”Truck Innovation Award 2022”.

”Den här utmärkelsen understryker vår filosofi att vi behöver utforska alla tillgängliga tekniker på vägen mot att minska koldioxidutsläppen för transporter och mobilitet under nästa årtionde”, sa Ron Borsboom, vd för produktutveckling på DAF. ”Vätetekniken kan bli ett mycket intressant alternativ för framtiden, förutom de batteriellösningar vi redan kan erbjuda och de hybridlastbilar vi håller på att utveckla. Att få utmärkelsen ’Truck Innovation Award 2022’ visar också att det fortfarande finns en lovande framtid för förbränningsmotorer, där nya generationer av koldioxidneutrala bränslen är på väg. Det är viktigt att förstå att det faktum att vi behöver sluta använda fossila bränslen inte på något sätt automatiskt leder till ett förbud för förbränningsmotorer, särskilt inte för tunga transporter.”

Ron Borsboom sa:
”H2-ICE innebär att det i många områden går att använda det befintliga distributionsnätverket med bränslestationer. Och vi får inte glömma att vi i Europa har omfattande kunskap och tillverkningsanläggningar inom den här tekniken.”

Juryn för ”International Truck of the Year” består av 24 redaktörer och seniora journalister inom kommersiella fordon som representerar de viktigaste internationella lastbils- och transportmedierna.

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »