SSAB och Autoliv ska samarbeta om fossilfria stålkomponenter i fordonssäkerhetsprodukter

2021-11-27 11:00

autis1.jpg

Stålföretaget SSAB och bilsäkerhetsföretaget Autoliv har inlett ett samarbete för att forska och utveckla fossilfria stålkomponenter för fordonssäkerhetsprodukter, såsom krockkuddar och säkerhetsbälten.

(Mikael Bratt, vd för Autoliv (vänster) och Martin Lindqvist, vd för SSAB.)

– Vi ser fram emot att arbeta med Autoliv och att starta processen med att forska och utveckla innovativa fossilfria stålkomponenter för deras bilsäkerhetsprodukter. Tillsammans med Autoliv sätter vi igång ett antal pilotprojekt med syfte att minska klimatpåverkan och stärka konkurrenskraften, säger Martin Lindqvist, vd och koncernchef för SSAB.

– Vi har bestämt oss för att som det första bilsäkerhetsföretaget bli koldioxidneutrala i den egna verksamheten till 2030, och har vidare som mål att uppnå nettonollutsläpp i hela vår leverantörskedja till 2040. Vi ska minska koldioxidutsläppen genom att använda förnybar el i våra egna och leverantörernas verksamheter, förbättra energi- och materialeffektiviteten samt använda logistik och material med låga koldioxidutsläpp. Nu går vi från ord till handling och vi har en bra ställning för att fortsätta stödja våra kunder och samarbetspartners i att nå sina hållbarhetsmål. En gradvis övergång till fossilfritt stål i våra produkter är ett viktigt steg för att uppfylla våra klimatmål, säger Mikael Bratt, vd och koncernchef för Autoliv. 

År 2026 har SSAB för avsikt att förse marknaden med fossilfritt stål i kommersiell skala efter omställning av Oxelösunds masugnar till produktion med ljusbågsugn. SSAB:s stålproduktion baseras på järn från HYBRIT-tekniken som ersätter kol och koks, som traditionellt används för järnmalmsbaserad ståltillverkning, med fossilfri el och vätgas. Processen eliminerar i stort sett koldioxidutsläpp i stålproduktionen. Den 18 augusti kunde SSAB visa upp det första stålet gjort med vätgasreducerat järn.

SSAB, LKAB och Vattenfall skapade HYBRIT, Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology, 2016 med målet att utveckla en teknik för fossilfri järn- och stålframställning.

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »