Forskning om hur körskador kan förhindras vid avverkning

2022-02-06 11:00

sirkkis1.png

I två nya syntesrapporter (review-artiklar) har olika metoder för att förhindra markskador sammanställts.

Körskador i samband med avverkning är en högaktuell fråga i olika delar av världen. Forskning och utveckling pågår för att förhindra eller minska omfattningen av markskador. Beroende på naturgivna förutsättningar på platsen kan man använda olika metoder för att minska markskador. Dessa har sammanställts och diskuterats i två vetenskapliga artiklar baserade på tidigare studier i ämnet. Artikel 1 är en systematisk review (översiktsartikel) skriven av en grupp forskare från Kanada, Italien, Iran och Sverige och baserad på 104 nyligen publicerade vetenskapliga artiklar. Artikel 2 är en sammanställning av 105 vetenskapliga artiklar i ett ryskt-svenskt samarbete.

Strategier för att minska effekten av markskador orsakade av skogsmaskiner

Under de senaste tio åren har mer än 100 vetenskapliga artiklar publicerats som studerat olika tekniker för att förhindra körskador. Dessa kan delas in i fyra huvudteman: terrängrelaterade faktorer (20 artiklar), avverkningsplanering (42 artiklar), maskinmodifieringar (27 artiklar) och olika typer av markskydd (15 artiklar).

För de terrängrelaterade faktorerna inträffar de flesta allvarliga markskadorna i form av markkompaktering och spårbildning på finkorniga jordar och i terräng med lutning som överstiger 20 procent. Vid avverkningsplanering är körbarhetskartor (till exempel vattenkartor) till hjälp för att minska frekvensen och omfattningen av körskador och samtidigt minska skotningsavstånden. Om kartorna kan uppdateras med aktuell väderinformation ökar värdet ytterligare. Exempel på maskinmodifieringar som studerats är användningen av bredare däck, extra boggiaxel, lägre däcktryck samt band, vilka fördelar vikten på en större yta samtidigt som dragkraften ökar och på så sätt minskas marktrycket. När det gäller markskydd dominerar två huvudtyper i de senaste tio årens studier: användandet av GROT (grenar och toppar) eller användning av ett slags komposttäcke av till exempel halm, sågspån eller förna för att skydda marken. Tjocka GROT-lager (15–20 kg/m2) fördelar maskinvikten över en större yta och minskar marktrycket.

Läs mer här!

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »