Volvo Lastvagnar minskar bränsleförbrukningen ännu mer för fjärrtrafik

2022-02-28 11:00

boije1.jpg

Nya förbättringar läggs till Volvo Lastvagnars I-Save-koncept som är utformat för att minska bränsleförbrukningen och ge betydande besparingar i koldioxidutsläpp, samtidigt som körbarheten och körglädjen förbättras ytterligare.

I-Save innefattar optimeringar av motortekniken, styrprogramvaran och åtgärder för att minska luftmotståndet, allt för att uppnå ett gemensamt syfte – att öka energieffektiviteten så mycket som möjligt.

Volvo har nu tagit sitt Volvo FH I-Save-koncept ett steg längre för att säkerställa full optimering av motorernas förbränningsprocess genom att anpassa injektorer, kompression och kamaxel specifikt till de förfinade  och unika nya vågmönstrade kolvarna. Den totala vikten och den inre friktionen har också minskat. Den högpresterande turboladdaren och oljepumpen har fått uppgraderingar och även filtren för olja, bränsle och luft har patenterade förbättringar för bättre prestanda.

– Med utgångspunkt från en redan högpresterande motor har vi tittat djupt in i många kritiska detaljer som sammanlagda ger betydande besparingar. Det handlar om att få ut mer användbar energi ur varenda droppe bränsle, säger Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management, Volvo Lastvagnar.

Smidigare, smartare och snabbare

Hjärtat i I-Save är 13-litersmotorn med Volvos turbo compound-teknik, D13TC, som gör det möjligt att köra med låga motorvarv och höga växlar under längre tidsperioder. Resultatet är smidigare och tystare körning. Motorn kan köras med hög effektivitet över hela varvtalsområdet, med det bästa resultatet från 900 till 1 300 varv/min.

Förutom alla hårdvaruuppdateringar har en ny generation av programvara för motorhantering lagts till, som i sin tur kommunicerar med en uppdaterad I-Shift-växellåda. Resultatet förbättrar inte bara bränsleekonomin, utan ger också tydligt förbättrad körbarhet eftersom denna intelligenta uppdatering av växlingsstrategin ger ett snabbare svar och en ännu mer harmonisk körupplevelse.

I-Torque är en ny intelligent programvara för vridmomentet som ökar energieffektiviteten genom att analysera topografidata från I-See och anpassa körningen till den faktiska rutten. I-See använder information om den planerade rutten för att dra nytta av lastbilens rörelseenergi på bästa möjliga sätt när du kör i kuperad terräng. Den nya I-Torque-funktionen hanterar val av växel, motorns vridmoment och bromsning när I-Cruise aktiveras.

– För att spara bränsle startar lastbilen i Eco-läge och som förare har du alltid enkel tillgång till den kraft som behövs och kan se fram emot snabbare växel- och vridmomentrespons från drivlinan, fortsätter Helena Alsiö.

Vid körning på långa sträckor spelar lastbilens aerodynamik en viktig roll för bränsleekonomin och det har skett flera förändringar för att förbättra luftflödet, såsom tätare luckor på hyttens framsida och en längre dörrutbyggnad.

I-Save har tjänat Volvo Lastvagnars kunder väl sedan lanseringen 2019 och uppskattas av många åkerier och transportföretag. Alla motorer är certifierade för att köras på HVO100, förnybar diesel i form av hydrerade vegetabiliska oljor. Volvo Lastvagnars FH-, FM- och FMX-motorer med standard 11- och 13-liters Euro 6-motorer får också uppdateringar som ökar energieffektiviteten.

På väg mot fossilfritt

Volvo Lastvagnars målsättning är att elektrifierade lastbilar ska stå för hälften av lastbilsförsäljningen 2030. Förbränningsmotorn kommer dock att fortsätta att spela en roll och den förbättrade effektiviteten genom dessa nya I-Save-framsteg i drivlinan är en viktig  att åtgärd för att bidra till att minska koldioxidutsläppen.

– Vi har förbundit oss till Parisavtalet om klimatförändringar och vi vidtar kraftfulla åtgärder för att dramatiskt minska koldioxidutsläppen relaterade till godstransporter på väg. Även om vi ser elektromobilitet som den viktigaste lösningen i ett längre perspektiv kommer energieffektiva förbränningsmotorer att fortsätta spela en viktig roll under många år framöver, avslutar Helena Alsiö.

2022-08-08 15:49Terminator-tekniikkaa : - "9.ikuiset pankkomerkinnät laserleikkauksin"
2022-07-31 10:11Volvo Lastvagnar presenterar sin väg mot noll utsläpp och noll olyckor på IAA
2022-07-28 11:00Skogsbruk utan markstörningar - går det?
2022-07-15 11:00En skogsentreprenörs lönsamhet
2022-07-13 13:00Möjligheter att mäta, beräkna och utnyttja virkets egenskaper vid planering och skörd
2022-07-11 11:00Volvokunder visar vägen - beställer Sveriges första tunga serieproducerade ellastbilar
2022-07-05 11:00Första ellastbilen i Jämtland
2022-06-30 11:00Branschstandard för drivmedelsklausul framtagen
2022-06-26 11:00Volvo Lastvagnar visar upp ny lastbil med nollutsläpp
2022-06-23 11:00Komatsu Forest AB blir ny ägare till Bracke Forest AB

Gå till arkivet »