Scanias återförsäljarnätverk investerar i publika snabbladdare runt om i Sverige

2022-03-25 11:00

laddis12.jpg

Scania fortsätter satsningen för att underlätta omställningen till elektrifierade transporter. Nu investerar Scanias återförsäljarnätverk i publik snabbladdning för tunga fordon på över 20 platser runt om i landet, med stöd av Klimatklivet.

Utvecklingen av eldrivna lastbilar går fort framåt. Scania investerar kraftigt i utveckling av elektrifiering och är redo för omställningen. Redan idag syns Scanias batteridrivna lastbilar och bussar på vägarna.

Scania kommer inom kort att lansera tunga lastbilar med 40 tons totalvikt som kan köras i fyra timmar och lastbilar med 60-tons totalvikt som kan köras i tre timmar. Därefter förbättras prestandan ytterligare då lastbilarna kan snabbladdas på förarens lagstadgade 45-minters lunchrast och på så sätt användas effektivt under ett helt arbetspass. 

laddis22.jpgEn av samhällets stora utmaningar för att elektrifieringen av tunga transporter ska kunna genomföras är att en utbredd laddinfrastruktur, med tillgång till fossilfri el, säkras. Scania bygger därför ut infrastrukturen inom återförsäljarnätverket med publika laddare.

Sedan tidigare finns laddningsmöjligheter på ett antal Scania återförsäljare och nu kraftsamlar Scanias återförsäljarnätverk genom att investera i publika snabbladdare på över 20 nya platser runt om i Sverige. I tillägg till den laddinfrastruktur som Scanias återförsäljare bygger ut håller även en publik högeffektsladdning längs de stora motorvägarna på att skapas på initiativ av Traton Group, Daimler Truck och Volvo Group genom samriskföretag.

− Det här är en del i vårt arbete med att skapa trygghet för kunderna, att de ska kunna ta steg för att elektrifiera sin fordonsflotta. Ellastbilar finns redan och nu satsar vi på en utbyggnad av laddstationer på strategiska platser för att skapa bättre förutsättningar för fler elektrifierade transportuppdrag. För långväga transporter kommer den publika laddinfrastrukturen att vara avgörande för möjligheten att elektrifiera, säger David Källsäter, VD, Scania Sverige. 

– På samma sätt som med elbilar kommer driftskostnaderna att minska och drivmedlet, grön el, kommer steg för steg att bli en självklarhet, både för åkerier och deras kunder. Tekniken och elfordonen finns redan och Scania tar nu några viktiga steg mot att säkra tillgång till snabbladdning, säger han.

Scania, som 2021 var marknadsledande i Sverige på tunga lastbilar för tredje året i rad, erbjuder både konventionella drivlinor, som än så länge dominerar, men också gas-, biodiesel- och eldrivna fordon.

– Transportbranschen står för cirka 30 procent av Sveriges totala koldioxidutsläpp. För att sänka utsläppen har Scania som första tunga fordonstillverkare åtagit sig att minska utsläppen i enlighet med vetenskapligt ställda mål, Science Based Targets, för att begränsa jordens temperaturhöjning. Ellastbilar som drivs med fossilfri el kommer att vara en viktig pusselbit framåt för att nå målen. 2030 räknar vi med att 50 procent av nybilsförsäljningen kommer att utgöras av eldrivna lastbilar, säger David Källsäter.

2022-08-08 15:49Terminator-tekniikkaa : - "9.ikuiset pankkomerkinnät laserleikkauksin"
2022-07-31 10:11Volvo Lastvagnar presenterar sin väg mot noll utsläpp och noll olyckor på IAA
2022-07-28 11:00Skogsbruk utan markstörningar - går det?
2022-07-15 11:00En skogsentreprenörs lönsamhet
2022-07-13 13:00Möjligheter att mäta, beräkna och utnyttja virkets egenskaper vid planering och skörd
2022-07-11 11:00Volvokunder visar vägen - beställer Sveriges första tunga serieproducerade ellastbilar
2022-07-05 11:00Första ellastbilen i Jämtland
2022-06-30 11:00Branschstandard för drivmedelsklausul framtagen
2022-06-26 11:00Volvo Lastvagnar visar upp ny lastbil med nollutsläpp
2022-06-23 11:00Komatsu Forest AB blir ny ägare till Bracke Forest AB

Gå till arkivet »