Optimal körning allt viktigare för fordonsägarna

2023-02-23 11:00

ivecoon.jpg

Transportbranschen står för närvarande inför flera utmaningar; stigande bränslepriser, högre CO2-utsläpp och krav på en grön omställning. Ett digitalt system för vagnparksstyrning kan lösa några av branschens många problem. Ett av åkerierna med god erfarenhet av att kontrollera sina fordon är LM Transport.

Transportföretaget LM Transport följer fordonens bränsleförbrukning noga på grund av de fortsatt stigande bränslepriserna. I den danska flottan ingår fyra IVECO S-Way-lastbilar, som alla är utrustade med IVECO:s digitala vagnparksstyrningssystem IVECO ON. Systemet används aktivt på alla fyra lastbilar.

IVECO ON hjälper både verkstad, förare och åkeri att hålla koll på bland annat fordonets bränsleförbrukning, tomgångskörning och CO2-utsläpp. Tjänsten ger också vagnparksägaren större möjligheter att vägleda sina förare till optimal körning och en mer effektiv bränsleförbrukning, vilket är fördelaktigt för både miljön och företagets ekonomi. 

Stigande bränslepriser kräver ökad övervakning

- Vi använder IVECO ON i hög grad, då det ger en snabb och bra överblick. Vi är särskilt fokuserade på hur vi kan hjälpa föraren att optimera körningen så att han eller hon kan spara bränsle, säger Maria Møller, delägare i LM Transport.

Varje vecka får Maria en veckorapport från IVECO ON med nyckeltal om bland annat bränsleförbrukning, CO2-utsläpp och bilens allmäntillstånd. 

Michael Bache, VD för Bache A/S, som är Danmarks största återförsäljare av IVECO-lastbilar och LM Transports lokala verkstad, använder också systemet – främst för att hålla koll på bränsleförbrukningen:

- Den största utmaningen på marknaden just nu – både för oss och för åkerierna – är det stigande bränslepriset. Därför är det så oerhört viktigt att vi har IVECO ON, så att vi kan ge råd och vägleda kunder om hur de kan optimera sin körning och spara bränsle. Därför utgår vi varje dag från systemet för vägledning och för att följa upp kunderna.

På Bache A/S känner man även av branschens ökade fokus på CO2-utsläpp, fortsätter Michael Bache:

- Ju längre vi kan få fordonet att köra per liter, desto mindre bränsle använder det och desto mindre CO2 släpper det ut. Det är väsentlig information för kunden att få och vi redovisar därför hur mycket CO2 lastbilen släpper ut, vilket vi ser med hjälp av IVECO ON.

Övervakning ger säkerhet

Den digitala lösningen används också som en garanti för fordonets allmänna skick.

- Vi får en överblick över vad som behöver ändras på fordonet och när. Dessutom får vi aviseringar och e-postmeddelanden om det är något alarmerande med ett av fordonen, samt en indikation på vad problemet är. Funktionerna hjälper oss att undvika potentiella haverier, eftersom fel fångas upp och åtgärdas i förväg, säger Maria Møller.

Michael Bache minns en gång när en av deras IVECO S-Way-lastbilar var tvungen att byta NoX-sensor:

- Det kom ett felmeddelande om att en NoX-sensor måste bytas inom de närmaste sju dagarna. Alla fick beskedet via IVECO ON, både Maria, verkstaden, föraren och jag själv. Verkstaden kontaktade föraren och såg till att fordonet kom in och fick sensorn bytt i tid.

LM Transport var glada över att ha undvikit ett onödigt haveri av fordonet och säkerställde därmed en optimal drifttid.

Systemet kan därför förutse problem och varna fordon, men det kan också hjälpa till vid kritiska och oväntade haverier.

- Vid allvarliga felmeddelanden sker kontakten med vår verkstad via telefon och därifrån till kund. Om något händer med bilen, till exempel ett förarfel eller ett nödprogram, då kan vi lösa det online, avslutar Michael Bache.

Maria Møller betonar att oförutsägbara problem eller större avbrott inte är vardagliga saker:

- Det är verkligen inget vi upplever ofta, för om vi var i den situationen skulle det vara något fel på fordonen. Men det skapar trygghet för oss att vi kan räkna med IVECO ON om något skulle hända.

Om IVECO ON

IVECO ON är förinstallerat och gratis under de första fem åren på alla IVECO:s lätta och tunga fordon.

Systemet är installerat i fordonet i förväg, men är endast aktivt om föraren har gett tillstånd till det.

I realtid kan föraren via appen på telefonen och skärmen i instrumentpanelen övervaka bland annat körmönstret, få råd om acceleration, inbromsning samt effektiv körning och optimala rutter.

Kontrollrummet får samma uppdateringar och kan därför ge råd till föraren samt assistera och ta direktkontakt om oförutsedda stopp eller felmeddelanden inträffar.

Systemet har också utvecklats för att hjälpa logistikoperatörer och vagnparksägare att optimera sin fordonsdrifttid, bränsleeffektivitet och totala ägandekostnader (TCO).

Med denna typ av konnektivitet går IVECO:s tjänster från att vara reaktiva till att vara proaktiva.

Läs mer om IVECO ON här.

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »