Mercedes-Benz Actros får luftfjädrad 9-tons framaxel

2020-03-29 12:11

actr1.jpg

Från och med april går det att få sin Mercedes-Benz Actros med luftfjädrad 9-tons framaxel. Det betyder att det tyska märkets flaggskepp nu kan fås med luftfjädring runt om ända upp till 28-tons totalvikt (boogie).

Den svenska lastbilsmarknaden är unik med sina höga totalvikter för landsvägstransporter. Sedan 2018 gäller 28 ton som högsta tillåtna totalvikt för tre-axlade bilar och då krävs en framaxel som är godkänd för nio ton. Då detta är ett specialkrav för Sverige har det hittills inte gått att från fabrik kombinera detta med luftfjädring, men nu blir det ändring på det.

– Vi har en bra dialog med fabriken, när det gäller våra lokala behov. Och nu börjar man bygga Actros med luftad 9-tons framaxel på direkt begäran från oss. Det säger Bengt-Ove Hedborg som är försäljningschef för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige.

– Actros med sina självkörande funktioner och kamerabackspeglar (Mirror Cams) är helt klart marknadens modernaste lastbil. Nu får helt nya kunder möjlighet att välja den.

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »