Fossilfritt stål en viktig möjlighet för Sörmland

2020-07-02 11:00

ssabfab.jpg

Omställningen till fossilfri stålproduktion på SSAB i Oxelösund är en unik möjlighet att ta ledningen i den gröna omvandlingen av svensk basindustri. Denna omvandling har potential att sätta Sörmland på världskartan – den chansen måste vi ta.

Nyligen tog SSAB, LKAB och Vattenfall nästa steg i HYBRIT-initiativet och planerar nu för bygget av en demonstrationsanläggning. HYBRIT är världens första initiativ för att tillverka stål fossilfritt i industriell skala med grön vätgas istället för med kol och koks. Restprodukten blir helt vanligt vatten istället för koldioxidutsläpp. Anläggningen ska enligt plan byggas i Norrbotten och stå klar 2025. 

Beskedet är mycket goda nyheter för SSAB i Oxelösund och för regionen. Den fossilfria järnsvampen från HYBRIT-anläggningen är nämligen tänkt att fraktas till Oxelösund där vi förädlar den till färdiga fossilfria stålprodukter. Det kräver att vi elektrifierar vår produktionsprocess och byter ut våra masugnar och koksverk till en helt ny elektrisk ljusbågsugn senast 2025. Målet är att bli först i världen med fossilfritt stål på marknaden redan 2026. Vi skulle därmed bli en del av en världsunik värdekedja som också ger möjlighet för exempelvis svensk fordons- och byggindustri att bli fossilfria.

Omställningen innebär stora möjligheter för SSAB, våra medarbetare, lokalsamhället i Oxelösund och hela regionen. SSAB i Oxelösund är redan idag den största privata arbetsgivaren i regionen med 2300 anställda. Dessutom anlitas över 400 entreprenörer, till största delen regionala företag, till det årliga underhållsarbetet. Om fossilfritt stål från Oxelösund blir nästa svenska exportframgång möjliggörs en positiv utveckling för lång tid framöver. 

Omställningen skapar kompetenskluster, ekonomisk tillväxt, konkurrenskraft och jobb – samtidigt som den minskar SSABs koldioxidutsläpp i Oxelösund med upp till 90 procent och bidrar till en enorm klimatnytta. I förlängningen har HYBRIT-initiativet potential att minska utsläppen i Sverige med 10 procent och bidra till minskade utsläpp i såväl Europa som resten av världen.

Men ingen kan ensam revolutionera en hel industri. SSAB klarar inte denna jätteutmaning med mindre än att vi samverkar med lokalsamhälle, politiker, myndigheter, akademi och andra företag. Det finns ett starkt stöd för projektet och när vi nu går in i en mer tidskritisk fas blir samarbetet än viktigare. 

Omställningen kräver stora mängder el. För att säkra tillgången på el under dygnets alla timmar, årets alla dagar, behöver vi en ny cirka 75 kilometer lång högspänningsledning från stamnätet i Flen till ljusbågsugnen i Oxelösund. Driftstabilitet och att snabbt kunna åtgärda fel på ledningen så att inte produktionen riskerar att bli stående är avgörande behov. Enligt nätleverantören Vattenfall Eldistribution är en luftburen kraftledning det enda realistiska alternativet som uppfyller de kraven.

Tillståndsprocesserna för såväl miljötillstånd för ljusbågsugnen som koncession för kraftledning måste också vara tidseffektiva. Högsta prioritet måste ges industriprojekt med särskilt stor klimatnytta, utan att tumma på krav på utredning om exempelvis effekter på natur- och kulturvärden. Samverkan och nära dialog med olika intressen är oerhört viktigt. Samtidigt vet vi att tillstånd i laga kraft för elledningen behöver vara klart till mitten av 2022 för att vi ska kunna ställa om vår produktion enligt plan. Utan tillstånd i tid – ingen omställning. 

Det finns en stark tradition av innovation och utvecklingskraft inom svensk industri. Nu har SSAB i Oxelösund och Sörmland möjlighet att föra den traditionen vidare. Med fossilfritt stål sätter vi Sörmland på världskartan.

Johnny Sjöström, divisionschef för SSAB Special Steels

Era Kapilashrami, platschef, SSAB Oxelösund

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »