Färre omkomna i trafiken gör att målet för 2020 nås2021-01-07 12:11
Sveriges systematiska arbete med att förbättra trafiksäkerheten på väg ger resultat. Preliminära siffror visar att 190 personer omkom i trafiken förra året. Det är under Nollvisionens etappmål om max 220 omkomna år 2020. Sedan beslut i riksdagen år 1997 utgör Nollvisionen grunden för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige. År 2009 sattes ett etappmål om att antalet dödade i vägtrafiken ska halveras från år 2007 till 2020 och antalet allvarligt skadade ska minska med 25 procent. I faktiska tal innebär det max 220 omkomna år 2020 och max 4100 allvarligt skadade. – Transportstyrelsen har redovisat preliminära siffran 190 omkomna i vägtrafiken år 2020. Det betyder att vi kan göra bokslut för den här etappen och konstatera att vi har nått etappmålet max 220 omkomna i vägtrafiken år 2020. De kategorier som det skett störst minskning av antal omkomna är personbilar och gående, berättar Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket. Pandemin har säkert påverkat utfallet under 2020 men redan 2019 var etappmålet uppfyllt (221 döda), vilket visar att alla ansträngningar som gjorts gett resultat. Säkrare vägar, fordon och miljö för fotgängare har gett effekt Under perioden 2007 – 2020 har det genomförts många åtgärder och initiativ från flera aktörer i samhället som påverkat trafiksäkerheten positivt. Bland de som gett störst effekt är säkrare bilar, vägar och förbättrad miljö för gående. Bilarna har blivit säkrare med förbättrad krocksäkerhet, antisladdsystem och bältespåminnare som nu finns i flertalet fordon. Den utbytta fordonsflottan under tidsperioden har minskat dödligheten i olyckor med cirka 6-7 liv per år. Vägarna och gator har blivit säkrare med fortsatt anpassning av hastighetsgränser till vägens utformning. Även genom fortsatt implementering av 2+1-vägar som höjer både framkomlighet och säkerhet, fler trafiksäkerhetskameror och lägre hastighetsgränser där det är hög skaderisk. Fotgängares säkerhet har förbättrats främst av att kommuner sänkt hastigheterna i tätort där det finns mycket blandtrafik och utformat gatumiljön så att fordon kör på de oskyddades villkor. (Ungefär 35 procent av 50-vägar har blivit 40-vägar). Mer hastighetsäkrade passager för gång, cykel och moped, gupp och en gatuutformning som stödjer gällande hastighetsgräns. En sänkning till 40 har visat sig vara en mycket uppskattad åtgärd bland de boende, som inte bara förbättrar säkerheten utan också höjer trivseln och den upplevda tryggheten. – Vi är många som kan och har bidragit i utvecklingen av trafiksäkerheten i Sverige. Vi ska vara stolta för att vi har nått etappmålet, men också hungriga att ta oss an 2030-målet. Nu behöver vi kraftsamla tillsammans med andra aktörer och alla som är ute i trafiken så att vi når det ambitiösa etappmål som regeringen satt om max 133 omkomna i vägtrafiken år 2030, säger Maria Krafft. Omkomna och allvarligt skadade i vägtrafiken ska fortsätta att minska Viktiga insatser för att omkomna och skadade i vägtrafiken ska fortsätta minska är:
Analys för år 2020 års utfall presenteras senare i vår. Transportstyrelsen har redovisat preliminär statistik över omkomna i vägtrafiken för år 2020. Nu påbörjas analysarbetet för att se vad som påverkat utfallet och på vilket sätt. Nollvisionen Sedan beslut i riksdagen år 1997 utgör Nollvisionen grunden för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige. Beslutet om Nollvisionen har lett till förändringar i trafiksäkerhetspolitiken och i sättet att arbeta med trafiksäkerhet. Även internationellt har Nollvisionens tankar ett allt större genomslag. Nollvisionen är bilden av en framtid där människor inte dödas eller skadas för livet i vägtrafiken. År 2009 sattes ett etappmål om att antalet dödade i vägtrafiken ska halveras från år 2007 till 2020 och antalet allvarligt skadade ska minska med 25 procent. I faktiska tal innebär det max 220 omkomna år 2020 och max 4 100 allvarligt skadade. www.trafikverket.se |
2024-03-19 11:00 | Södra sätter in flislastbil i produktion |
2024-03-14 11:00 | Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar |
2024-03-12 11:11 | Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut |
2024-02-27 11:00 | Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap |
2024-02-25 11:00 | Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring |
2024-02-23 11:00 | Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco |
2024-02-20 11:00 | Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd |
2024-02-13 11:00 | Automation - för ökad produktion och attraktion |
2024-02-10 11:00 | Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter |
2024-02-05 11:00 | Eco Log 20 år Demotour 2024 |
Gå till arkivet » |