Volvo Lastvagnar driver på för extra säkerhet genom krocktester av eldrivna lastbilar

2023-01-02 11:00

krock2.jpg

Vad händer om en ellastbil krockar med en annan lastbil? Eller sladdar och välter i hög hastighet? För att säkerställa en säker övergång till eldrivna lastbilstransporter har Volvo Lastvagnar genomfört extra krocktester av sina nya och tyngsta ellastbilar – mer än vad som krävs enligt lag.

– Vi är den enda globala lastbilstillverkaren som har ett komplett utbud av elektriska lastbilar i serieproduktion idag. Som föregångare har vi ett stort ansvar att se till att våra eldrivna lastbilar är utvecklade så att övergången till fossilfritt görs utan att kompromissa med säkerheten, ett viktigt kärnvärde för oss, säger Anna Wrige Berling, trafiksäkerhetschef på Volvo Lastvagnar.

Volvo Lastvagnars sex eldrivna lastbilsmodeller har samma hytter som de traditionella diesellastbilarna. Alla har genomgått det tuffaste säkerhetstestet i branschen – det svenska slagprovet. De elektriska lastbilarna har även samma avancerade Volvo-säkerhetsfunktioner, utformade för att förhindra att olyckor överhuvudtaget inträffar.

Batterielektriska fordon har dock sina egna specifika säkerhetsutmaningar. Av denna anledning har Volvo Lastvagnar genomfört rigorösa beräkningar, virtuella simuleringar och även ytterligare krocktester av sina nya tunga elektriska lastbilar, som går långt utöver vad som krävs enligt lag idag.

– Syftet med dessa krockprov är att minimera risk för brand och kemikalieläckage genom att verifiera att batterierna och de elektriska komponenterna sitter på plats vid en krock, och att högspänningssystemet stängs av, berättar Anna Wrige Berling.

Tre olika sorters krockprov

I det första provet har en vagn, som simulerar en personbil, kraschat in i lastbilens sida, där batterierna är installerade. Provet verifierar att lastbilens batteripack, med sina moduler och celler, är väl skyddade och håller sig på plats även när de utsätts för tung kraft.

I det andra provet har lastbilen tvingats välta – en vanlig lastbilsolycka. Syftet är att verifiera att högspänningssystemet stängs av, för att minimera säkerhetsriskerna både för föraren och för räddningsteamet.

Det tredje provet är en kollision där lastbilen har kraschat in i en barriär, vilket simulerar baksidan av en annan lastbil. Testet görs för att säkerställa att de elektriska installationerna och komponenterna under hytten stannar kvar på plats, och att det inte uppstår kortslutning som kan leda till brand eller andra farliga situationer.

– Resultaten från alla krocktester har bekräftat våra definierade säkerhetskrav med positiva resultat. Vi vill driva på för extra säkerhetsåtgärder för batterielektriska lastbilar för säkerheten för förare, räddningsteam – och för alla andra trafikanter, understryker Anna Wrige Berling.

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »