Första DAF CF militärlastbilarna att levereras till det belgiska försvaret

2023-01-08 11:00

mili1.jpg

DAF Trucks levererade i dag de första militärfordonen av totalt 879 till det belgiska försvaret. 

Generalmajor Thierry Esser och generallöjtnant Frédéric Goetynck fick nycklarna från DAF Trucks VD, Harald Seidel. Överlämnandet ägde rum i DAF:s axel- och hyttfabrik i Westerlo i Belgien. 

Beställningen från det belgiska försvaret består av 636 tvåaxlade lastbilar med 4 x 4-drivlina för allmänna transportändamål och 243 fyraxlade lastbilar med 8 x 8-drivlina för olika tillämpningar (tippning, containertransport och uppgifter där kran behövs). 

40 % av lastbilarna har bepansrade hytter som ger högt skydd för passagerarna under militära uppdrag.

Förberedelserna för leverans av de första 150 tunga lastbilarna till den belgiska armén (motordrivna brigaden och specialstyrkeregimentet) och den medicinska styrkan i det belgiska försvaret är på god väg. 

Oöverträffade terrängprestanda

DAF arbetar nära tillsammans med den tjeckiska fordonstillverkaren Tatra Trucks med CF militärlastbilarna. De har unik chassikonstruktion med allhjulsdrift och centralt lastbärande rör med oberoende hjulupphängning. Den oberoende fjädringen, det unika Tatra-chassit och det centrala däckpumpsystemet innebär oöverträffade terrängprestanda och exceptionellt bekväm körning, även i krävande terräng. 

Lastbilarna drivs med en PACCAR MX-11-motor på 10,8 liter (4 x 4) respektive PACCAR MX-13-motor på 12,9 liter (8 x 8) med effekt på 300 kW/410 hk respektive 340 kW/460 hk.
Den minskade höjden är en annan stor fördel för CF militärlastbilarna. Totalhöjden överskrider aldrig fyra meter, inte ens vid transport av transportcontainrar på 20 fot.

Hytterna är tillverkade i Belgien
De icke-bepansrade hytterna för CF militärlastbilarna tillverkas från början till slut på DAF-fabriken i Westerlo. Inredningen i de toppmoderna bepansrade hytter som tillverkas av Tatra Defence Vehicles tillverkas också i Westerlo. Reglagen är samma i båda typerna av hytt, vilket gör att förarna enkelt kan växla mellan olika fordonstyper. 

Globalt underhåll
DAF kommer att samarbeta med det belgiska försvaret för att tillhandahålla underhåll för CF militärlastbilarna. Det belgiska DAF-återförsäljarnätverket kommer att spela en avgörande roll, med särskilda supportcenter i Houthalen och Grâce-Hollogne. För underhåll utanför Belgien ansvarar DAF:s återförsäljarnätverk med fler än 1 100 anläggningar över hela världen och DAF International Truck Service-supportteamet. DAF:s återförsäljarorganisation kommer att få support från PACCAR Parts för utmärkt reservdelstillgänglighet.

”Ett stort steg framåt”

Försvarsministern Ludivine Dedonde förklarar:

”Välutvecklade logistik- och transportmöjligheter är avgörande för framgången för militära uppdrag. Introduktionen av de här nya transportfordonen är ett annat stort steg framåt för det belgiska försvaret.”

"De här nya fordonen är lämpliga för användning i alla miljöer och är även livsviktiga för vår militärpersonal som riskerar sitt liv varje dag för vår säkerhet. Inte mindre än 40 % av de här fordonen är bepansrade och utgör ett livsviktigt skydd för vår personal när de deltar i uppdrag. Om det behövs kan även de andra fordonen utrustas med samma typ av bepansring för att se till att vår personal är säker.”

”Jag är givetvis mycket nöjd över att en stor del av produktionen kommer att ske i Belgien. Genom att arbeta mot vår strategiska självständighet och säkerheten för vår militära personal tillsammans med belgiska företag stärker vi faktiskt inte bara vårt försvar utan även hela landet.”

”Lita på din utrustning”

”Arméer måste kunna lita på sin utrustning under de mest krävande och svåra förhållandena”, säger Harald Seidel, vd för DAF Trucks. ”Vi är därför extremt stolta över att den belgiska armén har valt tillförlitligheten och de oöverträffade egenskaperna hos våra CF militärlastbilar. Mångsidigheten för våra fordon visar att vi även erbjuder utmärkta transportlösningar för alla militära ändamål.”

”Tillförlitlig utrustning och personalens säkerhet är av största vikt”, betonar generallöjtnant Frédéric Goetynck, Director-General för DGMR (Directorate General Material Resources). ”Vi behövde byta våra 30-åriga obepansrade lastbilar mot pansarfordon för att säkerställa säkerheten för personalen under uppdrag med hjälp av fordon som har kraftfulla terrängegenskaper inom sin kategori.”

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »