Stora negativa utsläpp av koldioxid kan skapas på Sveriges massabruk genom att nyttja regional grot

2022-01-10 11:00

ostrand-massabruk.png

Forskare på Skogforsk och Chalmers har undersökt möjligheterna för negativa CO2-utsläpp vid fyra massabruk för att ytterligare förstärka deras viktiga roll för att motverka rådande klimatförändringar.

Bakgrund

De flesta av IPCC:s scenarier i linje med Parisavtalets 1,5°C-mål kräver negativa emissioner. Dessa kan skapas genom att koldioxid fångas in och lagras långsiktigt i till exempel gamla gasfält, så kallad Carbon Capture and Storage (CCS). Generellt kan koldioxidinfångning användas i två syften: (1) antingen för att fånga in fossil koldioxid från sektorer som är svåra att ställa om; eller (2) för att skapa negativa emissioner genom att fånga in biogen koldioxid (Bio-CCS).

EU har som långsiktigt mål att vara klimatneutralt till 2050. För Sveriges del anger det klimatpolitiska ramverket att vi ska nå nettonollutsläpp till 2045 och därefter ha negativa utsläpp. Det kräver stora utsläppsminskningar, men också kompletterande åtgärder. En viktig sådan åtgärd är infångning, avskiljning och långsiktig lagring av koldioxid från förnybara källor (bio-CCS).

Bio-CCS och massabruk

Sverige har goda förutsättningar för bio-CCS. Detta eftersom man kan bygga vidare på den omställningsresa som redan gjorts i många industrisektorer när fossil energi bytts mot bland annat restprodukter från skogsbruket och skogsindustrin. Inom skogsindustrin och fjärrvärmesektorn finns stora punktutsläppskällor av biogen koldioxid. Att ha de biogena utsläppen samlade är fördelaktigt vid en implementering av bio-CCS. Statens offentliga utredning ”Vägen till en klimatpositiv framtid” anger en målsättning för bio-CCS på 1,8 miljoner ton/år till 2030 och 3–10 miljoner ton/år till 2045. Den nyligen beslutade omvända auktioneringen är styrmedlet Sverige valt för att åstadkomma dessa negativa utsläpp. Kort kan systemet beskrivas som att den som kan leverera bio-CCS till lägst kostnad vinner anbudsförfarandet (Regeringen, 2021).

De stora massabruken är idag de största punktutsläpparna av biogen koldioxid i Sverige där flera av dem ligger på över 1 miljon ton/år. Att fånga in koldioxid vid dessa anläggningar skulle kunna skapa stora negativa utsläpp, men en sådan process är också energikrävande. Om inte det ska påverka brukens ordinarie verksamhet måste en betydande mängd biobränslen levereras dit för att driva infångningsprocessen. Det finns flertalet tidigare studier av bio-CCS som fokuserar på kostnad för infångning och behov av processånga utifrån ett teknoekonomiskt perspektiv. Den här studien syftade till att komplettera tidigare forskning med att zooma in på hur det extra energibehovet kan täckas. Det gjordes genom att i en fallstudie analysera fyra massabruks interna process och deras regionala kontext med avseende på tillgänglig biomassa och konkurrens om den samma.

Arbetet är en del i ett större forskningsprojekt finansierat av Energimyndigheten och lett av Chalmers som tar sikte på den svenska industrins omställningsresa mot nettonoll till 2045.

Metod

En fallstudie med fyra massabruk (Värö, Mönsterås, Skutskär och Östrand) genomfördes för att visa på möjligheten att använda regional grot för att driva koldioxidinfångningsprocessen. Analysen utgick från bibehållen produktion och ingen övrig effektivisering genomfördes. Steg ett var att analysera massabrukens interna energibalans i detalj för att se om överskottsånga i rätt tryck och temperatur fanns tillgänglig. I analysen kartlades sedan tillgänglig regional grot i anslutning till massabruken. Dagens grotanvändning i fjärrvärmesektorn kartlades också för att skapa en bild av konkurrenssituation och möjligt överskott som skulle kunna användas för att skapa negativa utsläpp.

Kort kan metoden beskrivas som att massabruken analyserades var för sig med ett upptagningsområde för grot avsedd för bio-CSS på 0–200 km. När upptagningsområdet för grot ökar kommer också fler av dagens värmeverk in och konkurrerar. Olika nivåer av koldioxidinfångning, olika upptagningsområden för grot samt leveranskostnad i relation till infångning analyserades.

Figur 1.png

Figur 1. De fyra massabruken inkluderade i casestudien visas med gröna symboler samt deras upptagningsområdet för den grot som krävs för att driva koldioxidinfångningsprocessen som svarta cirklar, upp till 200 km. Värmeverken som använder grot och därigenom konkurrerar om samma sortiment visas med orange symboler.

Resultat och diskussion

I analyserna för casestudierna framkom att möjligheten och kostnaden för koldioxidinfångning inte bara påverkas av förutsättningarna på massabruken utan också starkt kopplar mot regionala försörjningsmöjligheter av biobränsle för att driva processen. I casestuden valdes regional grot vilket gör att konkurrenssituationen spelar stor roll. Mindre befolkningstäta och industrialiserade regioner har bättre förutsättningar att kostnadseffektivt skapa negativa utsläpp.

Av analysen framgår att massabruket Östrand kan nå sin maximala infångning, 81 procent av de biogena koldioxidutsläppen, genom att nyttja regional grot från närområdet, inom cirka 80 km (tabell 1 och figur 2). Skutskär har också möjlighet att nå sin maximala potentiella infångning, 81 procent, men måste då lite längre ut i regionen, cirka 130 km. I analysen har det antagits att Stockholm Exergis Värtaverk inte kan försörjas av grot uteslutande från närområdet utan förlitar sig på mer långväga tåg- och båtalternativ och därigenom inte påverkar Skutskärs möjligheter till regional grotförsörjning. För de två södra bruken, Mönsterås och Värö, råder en mer uttalad konkurrens om groten vilket påverkar hur mycket koldioxid som kan fångas in genom regional överskottsgrot (Tabell 1, Figur 2).

Tabell 1.png

Tabell 1. Potential för koldioxidinfångning baserad på anläggningarnas egenskaper, tillgången på överskottsgrot samt den kombinerade potentialen då båda dessa aspekter beaktas.

Figur 2.png

Figur 2. Andel av massabrukens totala biogena CO2-emissioner som kan fångas givet olika stora upptagningsområden för grot.

Vid storskalig Bio-CCS-implementering kommer den systemmässiga kostnaden bli avgörande. Utöver vad som analyserats här tillkommer kostnaden för koldioxidhantering, transport och lagring. I det sammanhanget ligger de fyra casestudieanläggningarna dock strategiskt med hamntillgång och väl utbyggd infrastruktur och dessutom vana att hantera stora råvaruflöden in.

Slutsats

Det finns en stor potential för Sveriges massabruk att skapa ytterligare klimatnytta genom att fånga in redan biogen koldioxid och på så vis skapa negativa utsläpp. Totalt för de fyra massabruken handlar det om negativa utsläpp på 4,6 miljoner ton koldioxid per år vilket motsvarar cirka 10 procent av Sveriges inhemska utsläpp. Outnyttjad regional grot, som annars skulle förmultna på hygget, kommer in som möjliggörare för koldioxidinfångningsprocessen. För skogsägaren öppnas en ny stabil marknad för grot och för massabruken en ny intäktsmöjlighet genom värdet på klimatnyttan. Hur mycket koldioxid som kan fångas in och till vilken kostnad är starkt beroende av tillgänglig mängd grot i regionen vilket gör att stora nationella skillnader finns. I norra Sverige, där grot i många fall är en outnyttjad resurs, kan koldioxid fångas in till lägst kostnad.

2022-07-05 11:00Första ellastbilen i Jämtland
2022-06-30 11:00Branschstandard för drivmedelsklausul framtagen
2022-06-26 11:00Volvo Lastvagnar visar upp ny lastbil med nollutsläpp
2022-06-23 11:00Komatsu Forest AB blir ny ägare till Bracke Forest AB
2022-06-20 11:00Skogsbrukets kostnader och intäkter 2021
2022-06-16 11:00Sverige har världens tätaste älgstam
2022-06-13 14:00Scania introducerar ellastbilar för regional drift
2022-06-12 12:00Nya generationens DAF når milstolpen med 10 000 tillverkade lastbilar
2022-06-10 11:00Volvo Lastvagnar lanserar nya funktioner för säker och krävande körning
2022-06-07 11:00Skoglig anpassning till ett ändrat klimat
2022-06-01 11:00Premiär för Mercedes-AMG ONE: Formel 1 teknik för gata och väg
2022-05-31 12:00Fortsatt högt tempo i skogsindustrin
2022-05-30 11:00Volvo Lastvagnar startar batterifabrik i Belgien
2022-05-23 11:00Scania och Einride driver på elektrifieringen av vägtransport med ny flotta om 110 lastbilar
2022-05-20 11:00Digital kartläggning av hänsynsområden kring våtmarker
2022-05-12 11:00Scanvo gör stororder av DAF lastbilar
2022-05-10 11:00Första resan i Sverige med eldriven Mercedes-Benz lastbil - 60 mil från Södertälje till Malmö
2022-05-09 11:00Volvo Lastvagnar ökar växlingshastigheten i I-Shift-växellådan med upp till 30 %
2022-05-04 11:00Scania möjliggör helt eldriven 64-tons livsmedelstransport för Dagab
2022-05-02 11:00Volvo Lastvagnar tar Sveriges största order på lastbilar som går på flytande gas
2022-04-25 11:00Nya värdekedjor från skogen
2022-04-21 11:00Fördjupad miljösatsning på helelektriska betongbilar från Volvo Lastvagnar för Swerock
2022-04-18 11:00Eco Log: Maskinservice i Norden AB
2022-04-14 11:11Potentialen hos mikro- och radiovågsbaserad mätning av fukthalt och andra virkesegenskaper
2022-04-11 11:00Arla laddar upp fordonsflottan med ytterligare en ellastbil
2022-04-06 11:00Svensk skogsnäring utvecklar framtidens hållbara skogsmaskin
2022-04-03 11:00Skogsindustriernas Linda Eriksson tilldelas årets stora skogspris
2022-03-31 11:00Rekordorder från Maersk på Volvos elektriska lastbilar
2022-03-25 11:00Scanias återförsäljarnätverk investerar i publika snabbladdare runt om i Sverige
2022-03-23 11:00Mercedes-Benz bygger fabrik för återvinning av elbilsbatterier
2022-03-21 11:00Scania sätter el-lastbilar i LKAB:s gruva i norra Sverige
2022-03-17 11:11Positionering av enskilda träd vid avverkning med skördare
2022-03-16 11:00Volvo Lastvagnar bygger Sveriges största serviceanläggning i Göteborg
2022-03-09 11:00Komatsu Forest: Flytt av reservdelslager
2022-03-08 11:00John Deere förlänger livstiden för tidigare maskiner
2022-03-07 12:11Scania levererar 112 lastbilar till Frigoscandia för drift med förnybara drivmedel
2022-03-04Komatsu stoppar leveranser till Ryssland
2022-03-02 11:00Roberto Maiorana tillträder som generaldirektör för Trafikverket
2022-02-28 11:00Volvo Lastvagnar minskar bränsleförbrukningen ännu mer för fjärrtrafik
2022-02-25 11:00Keolis väljer helhetslösning med Scaniabussar för Uppsala
2022-02-22 11:00Två nya eldrivna modeller från Mercedes-AMG
2022-02-21 11:00DAF Trucks 2021: Gedigna resultat under ett utmanande år
2022-02-18 11:00Volvo Lastvagnar marknadsledare inom helelektriska lastbilar i Europa
2022-02-17 11:00Roberto Maiorana ny generaldirektör för Trafikverket
2022-02-16 13:00Digitaliseringens transformering av yrkesroller
2022-02-15 11:00Mercedes-Benz börjar sälja uppdaterad eVito med 26 mil räckvidd
2022-02-14 11:00Fredrik Persson föreslås till ny ledamot i Holmens styrelse
2022-02-10 11:00Scania Super vinner det tyska jämförelsetestet 1000P
2022-02-06 11:00Forskning om hur körskador kan förhindras vid avverkning
2022-02-04 11:00Scania förser Falkenklev Logistik med fem batteridrivna fordon och 1,6 MW laddutrustning till Sveriges största publika laddplats för el-​lastbilar
2022-01-29 11:00Sveaskogs åtgärder för hållbart skogsbruk under fjärde kvartalet 2021
2022-01-27 13:11PostNord testar ny ellastbil för tung distribution i Stockholm
2022-01-26 11:00Egenskapsbaserad sortering av massaved för bättre precision i styrning av massans kvalitet
2022-01-24 11:112021 bra år för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige
2022-01-23Komatsu Forest: Mekomek ny samarbetspartner
2022-01-14 11:00Scania Sverige marknadsledare 2021 - För tredje året i rad
2022-01-10 11:00Stora negativa utsläpp av koldioxid kan skapas på Sveriges massabruk genom att nyttja regional grot
2022-01-04 11:00Volvos tunga ellastbil sätts på prov: utmärker sig inom både räckvidd och energieffektivitet
2022-01-03 11:00Nytt EU-förslag om hållbara kolcykler
2021-12-30 12:11IVECO T-WAY får prestigefyllda German Design Award
2021-12-29 11:00Förstärkt samarbete mellan HSP Gripen och Eco Log
2021-12-26 11:00DFDS utökar rekordordern - beställer ytterligare 25 eldrivna lastbilar från Volvo
2021-12-21 11:00Wibax kör 64-tons el-lastbil från Scania
2021-12-21 11:00Skogforsk på världsutställningen i Dubai
2021-12-18 11:00Volvo Lastvagnars ellastbilar testade i extrem vinterkyla
2021-12-16 11:00Prognoser för trädvolym och värde på utbyte vid användning av laserskanningsdata
2021-12-13 11:00Utvecklingen mot högre bruttovikter inom skogsbruket
2021-12-12 11:00IVECO levererar 1 064 gasdrivna S-WAY-lastbilar till Amazon
2021-12-11 11:00Komatsu Forest: Mekomek ny samarbetspartner
2021-12-08 11:00Veho förvärvar Mercedes-Benz Lastbilars import- och distributionsverksamhet i Sverige
2021-12-03 11:00Kostnader för grothantering 2020
2021-12-01 10:00Nytt system kan minska antalet ren- och viltolyckor
2021-11-27 11:00SSAB och Autoliv ska samarbeta om fossilfria stålkomponenter i fordonssäkerhetsprodukter
2021-11-22 11:00DAF XF, XG och XG+ får utmärkelsen "International Truck of the Year"
2021-11-21 11:00Krankörning när den är som enklast - Komatsu Smart Crane för skördare
2021-11-20 11:00Markaryd har fått ny verkstad för Mercedes-Benz Lastbilar och Transportbilar
2021-11-18 10:00Samverkan och dialog spelar en viktig roll för att säkerställa hög prestation och lönsamhet i skogsbruket
2021-11-16 11:00Scania visar nya drivlinor och stora uppdateringar
2021-11-15 12:11Produktionsrekord väntas i trävaruindustrin - trots minskat tryck
2021-11-13Ny Scania Super -motor minskar utsläppen och bidrar till klimatmålen
2021-11-10 15:30Ännu bättre bränsleeffektivitet och prestanda i Volvo Lastvagnars tunga drivlinor
2021-11-09 11:00Mercedes-Benz vätedrivna lastbil godkänd för tester på allmän väg
2021-11-08 11:00Rödekens produktion i södra Sverige
2021-11-02 11:00Färdigställda demoförsök i törskateangripna gallrings- och röjningsskogar
2021-11-01 11:00Årets hastighetssänkningar på väg beslutas senare än planerat
2021-10-28 11:00Scania bygger extremtung och extralång el-lastbil
2021-10-27 11:0031 bussar till Arriva för regiontrafik i Kristianstad
2021-10-25 10:00Ny version av John Deere IBC introducerar förarassistansfunktioner
2021-10-24 11:11Halka och snöfall på vägarna - var förberedd!
2021-10-22 11:00Olofsfors GmbH finns nu i Simmozheim, Tyskland
2021-10-20 11:0011 eldrivna Mercedes-Benz till snabbväxande budföretag
2021-10-19 11:00Skotarspår undersökta efter körning med och utan markskydd
2021-10-18 11:00SSABs fossilfria stål med i Volvo Groups fordon
2021-10-11 11:00Eco Log hälsar på Sala Maskinservice
2021-10-10 11:00Sveaskog skapar 100 nya våtmarker i naturvårdande syfte
2021-10-07 11:11Engagemang från Sveriges skogsentreprenörer
2021-10-06 11:00Volvo Lastvagnar får rekordorder på ellastbilar
2021-10-05 11:00Scania levererar 31 bussar till Arriva för regiontrafik i Kristianstad
2021-10-03 11:11Mercedes-Benz lastbilar går helt in för eldrift
2021-10-02 10:00Ny räckviddsprestation för E-WAY: 543 km på en fulladdning

Visa fler »