Erikssons Åkeri tar första serieproducerade tunga ellastbilen i trafik

2022-09-27 11:00

tungis1.jpg

I går levererades den första serieproducerade tunga ellastbilen i Sverige, Volvo FH Electric, under festliga former till Erikssons Åkeri AB i Tomelilla.

Erikssons Åkeris nya elektriska dragbil ska köra transporter för två kunder. Det är dels torra livsmedel som till exempel kryddor i direkt distribution till olika livsmedelsproducenter i Skåne för ingrediensföretaget Solina Sweden AB, dels tempererade kött- och charkprodukter för matföretaget KLS som är en del av Danish Crown Group.

Erikssons Åkeri har arbetat länge med hållbarhet. Redan 2021 byggde man en egen DC-laddstation på sin hemmaterminal i Tomelilla. Deras nya Volvo FH Electric kommer även kunna ladda hos Solina i Malmö. Med den laddinfrastruktur man har byggt upp själv och med gemensam ruttplanering tillsammans med Volvo Lastvagnar och återförsäljaren Österlens Lastvagnar är nu logistiken optimerad med naturliga stopp för laddning vid lastning, lossning och när chaufförerna har raster.

Erikssons Åkeri gjorde tidigt en beställning på ytterligare två ellastbilar, också de Volvo FH Electric, som kommer att levereras inom några månader. En av lastbilarna kommer att köra ett flöde mellan Borås och Göteborg för KLS Ugglarps. Den andra kommer att rulla för Seafrigo i Helsingborg, som även de investerat i infrastruktur för laddning av fordon, där ellastbilen kommer att köra containertrafik mellan olika lager och Helsingborgs hamn. 

tungis3.jpg

Hållbarhet en ledstjärna

Erikssons Åkeri startade som ett litet familjeföretag redan på 1950-talet med livsmedelstransporter och är i dag ett av Skånes största åkerier. Företaget i dess nuvarande form har funnits sedan 1993, har 185 anställda i dag och en fordonsflotta på ca 90 Volvolastbilar. Gunnar Eriksson är VD för åkeriet och tog med sig sonen Robin Eriksson, transportledare, och Christian Pedersen, projekt- och driftsansvarig, för att hämta hem åkeriets första egna tunga ellastbil från Volvos lastbilsfabrik i Tuve. 

För åkeriet är hållbarhet en ledstjärna, de vill utvecklas framåt och vara med och leda omställningen till utsläppsfria transporter. Åkeriet ligger långt framme och har själva gjort stora investeringar i sin hållbarhetsresa. De kör sedan tidigare ett antal transportuppdrag med Volvo FH-lastbilar som går på flytande biogas, vilket sänker CO2-utsläppen med 100 %. För övriga lastbilsflottan försöker man tanka HVO där det är möjligt, vilket är enklare när uppdragen sker i Sverige än i en del andra länder, enligt Christian Pedersen. 

– Vi har tydliga hållbarhetsmål på vårt företag. Vi satsar på att stegvis byta ut vår fordonsflotta för att kunna erbjuda våra kunder utsläppsfria transporter. Både våra anställda och våra kunder är mycket förväntansfulla på vår nya tunga ellastbil. Bara för att vi har kommit en bra bit på vägen kan vi inte slappna av än. Med tyngre ellastbilar som har längre räckvidd ser vi fram emot att ligga i framkant och kunna erbjuda ännu fler kunder hållbara transporter, säger Christian Pedersen. 

– För oss på Volvo Lastvagnar är detta en milstolpe vi passerar i dag. Vi är mycket stolta över att serieproduktionen satt igång även av våra tyngre lastbilar, och att kunna leverera en Volvo FH Electric i dag till ett sådant anrikt företag som Erikssons Åkeri känns riktigt bra. Det är tillsammans med våra kunder som vi skapar mer hållbara transporter, Stefan Strand, VD Volvo Lastvagnar Sverige. 

– Erikssons Åkeri har länge visat stort intresse för att ställa om till hållbara transporter och investerade tidigt i snabbladdare på sin egen terminal. Det känns väldigt roligt att få leverera den första elektriska Volvo FH:n till ett åkeri som verkligen tror och satsar helhjärtat på omställning till hållbara transporter. Att Erikssons Åkeri sedan många år tillbaka har enbart Volvolastbilar i sin flotta gör känslan extra fin, säger Niclas Johnson, försäljningschef Volvo Lastvagnar Sverige. 

Fakta REEL

Erikssons Åkeris nya Volvo FH Electric ingår i REEL-projektet som drivs av CLOSER. REEL är ett nationellt initiativ där ledande svenska aktörer har gått samman för att accelerera omställningen till elektrifierade emissionsfria tunga transporter på våra vägar. REEL erhåller medfinansiering från programmet Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) genom Vinnova, Energimyndigheten och Trafikverket. Både Erikssons Åkeri och Volvo Lastvagnar är medlemmar i projektet REEL.

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024
2024-01-31 14:00Volvo FH Aero är här - den nya standarden för energieffektiva tunga lastbilar
2024-01-25 11:0054 miljoner euro till svenska projekt
2024-01-22 11:00Höjda virkespriser - barrmassaveden uppe i 500 kr/m3fub
2024-01-15 11:00Bra koll på reservdelspriserna sänker driftskostnaderna
2024-01-10 11:00Starkt år för Scania Sverige
2024-01-01 11:00Volvo Lastvagnar marknadsledare igen
2023-12-01 11:00Komatsu Forest öppnar nytt kontor i Stockholm
2023-11-28 11:11John Deere utvecklar en etanolmotor
2023-11-26 10:00Volvo FH Electric vinner priset "Truck of the Year 2024"
2023-11-23 11:00Autoplant - autonom skogsföryngring för en hållbar bioekonomi
2023-11-16 11:00Ny Komatsu Forest kontraktsverkstad i Lenhovda
2023-10-23 11:00Volvo FL får mer vridmoment och kraft
2023-10-17 10:00Gasum och Scania utvidgar biogasinfrastrukturen med ny tankstation i Södertälje
2023-10-10 11:00Effektbehov för elektriska timmerbilar
2023-10-03 11:00Nätverk av publika laddstationer för ellastbilar öppnar med ny tjänst från Volvo
2023-09-27 09:00Bättre diametermätning i skördarna
2023-09-18 11:00Volvo Lastvagnar börjar tillverka eldrivna lastbilar i Gent
2023-09-11 11:00Tankarna bakom nya Komatsu 951XC
2023-09-04 11:00Skogforsk: Drivaren har potential att konkurrera med tvåmaskinsystemet ? men det krävs mer
2023-08-30 09:00Mission Supervisor - hjärnan i AutoPlants autonoma skogsföryngringskoncept
2023-08-22 11:00Scania Sverige ny samarbetspartner till succéserien Svenska Truckers
2023-07-25 11:00GUINNESS WORLD RECORDS - IVECO eDAILY bogserar över 153 ton
2023-07-18 11:00Welcome inside Eco Log´s new harvester cabin
2023-07-11 11:00Nya elektrifierade Mercedes-AMG GLC SUV visad
2023-07-07 10:00Komatsu Forest produktion - nu helt koldioxidneutral
2023-07-03 11:00Volvo levererar 74-tons ellastbil till Mattsson Åkeri
2023-06-29 11:00IVECO tilldelas ett stort svenskt försvarskontrakt på upp till 3 000 fordon
2023-06-10 11:00Komatsu Forest utvecklar framtidens hållbara skogsmaskiner
2023-06-08 11:00Volvo Lastvagnar lanserar nya säkerhetsfunktioner
2023-06-03 11:00Säljstart för eldriven version av Mercedes-Benz minsta transportbil
2023-05-29 11:00Scania lanserar ny tjänst som förenklar publik laddning för lastbilar och bussar
2023-05-24 11:00Lansering av Komatsu 951XC skördare
2023-05-22 09:00Volvo tar rekordorder på upp till 1 000 elektriska lastbilar
2023-05-15 09:00Hög kvävegiva - ett sätt att öka fröproduktionen i granfröodlingar
2023-05-04 11:00Positiva vindar på Rottne Canada - flytt till egna lokaler och fortsatt ökad försäljning
2023-05-02 11:00Koldioxidutsläppen från asfalt har minskat med 40 procent på E20
2023-04-28 11:00Scania lanserar en digital instrumentpanel
2023-04-23 11:00Sveaskogs delårsrapport januari-mars 2023: Bra start på året med högre priser för massaved och timmer
2023-04-18 10:00Skogforsk: Hur mycket grot lämnas kvar i skogen?
2023-04-14 11:00Volvo Lastvagnar och Boliden i samarbete om elektriska lastbilar under jord
2023-04-11 11:00SSAB lanserar nytt stål utan fossila utsläpp - SSAB Zero
2023-04-03 11:00Nytt ventilpaket ger ökad tillförlitlighet och prestanda för Komatsu C144
2023-03-24 11:00Bränsleförbrukningen vid drivningsarbete under 2021
2023-03-17 11:00Scania levererar utrustning till Falkenklev Logistik för fler laddstationer
2023-03-11 11:00Volvo Lastvagnar erbjuder elektriska lastbilar för anläggningsbranschen
2023-02-23 11:00Optimal körning allt viktigare för fordonsägarna
2023-02-21 11:00Eco Logs skotare i det mindre segmentet
2023-02-20 11:00Nystart för maskinell plantering - men flaskhalsen måste lösas
2023-02-07 11:00Volvo Lastvagnar 2022 - rekordhöga volymer och ökad marknadsandel i 41 länder
2023-01-31 11:00SSAB anställer närmare 1 000 semestervikarier i Sverige
2023-01-31Ny teknik ska ge snabbare granförädling
2023-01-13 11:11Rekordår för Mercedes-Benz transportbilar i Sverige
2023-01-10 11:00Eco Log får ny vd och förstärker ledningen
2023-01-08 11:00Första DAF CF militärlastbilarna att levereras till det belgiska försvaret
2023-01-02 11:00Volvo Lastvagnar driver på för extra säkerhet genom krocktester av eldrivna lastbilar
2022-12-30 11:00IVECO gör det lättare för kunderna att hålla sig på vägen
2022-12-22 11:00Hur kan vi få våra granplantor att vara friska och växa bra i Sverige, Norge och Finland även i framtiden?
2022-12-20 11:00Scania Sverige delar in återförsäljarnätverket i Mälardalen i två regioner
2022-12-17 11:00Skogforsk: Effektiv lagring av skogsflis möjliggörs av täckning och sållning av flisen
2022-11-25 11:00Tingsrätten godkänner Eco Logs företagsrekonstruktion
2022-11-20 11:00Hydro elektrifierar aluminiumtransporter med Scania
2022-11-05 11:00Greppa virket som ett proffs - produktiva nyheter i Komatsus nya gripprogram
2022-11-02 11:00IVECO gör det lättare för kunderna att hålla sig på vägen
2022-10-31 11:00Konkurrensverket har godkänt Scania Sveriges förvärv av Arver
2022-10-26 11:11Stort intresse för gröna sjöfartskorridorer
2022-10-22 11:00Minska risken för markskador
2022-10-17 11:00Branschöverskridande samarbete för elektrifiering av tunga transporter
2022-10-16 10:00"Ingen kan göra allt men tillsammans kan vi göra skillnad"
2022-10-11 11:00Mekanisk planteringsmaskin lär sig "se" var plantan ska sättas
2022-10-10 11:00Avtal tecknat för fyra nya elfärjor till Färjerederiet
2022-10-09 11:00Volvo Lastvagnar levererar 20 tunga ellastbilar till Amazon
2022-10-04 11:00Nyheterna som tar Eco Log 500-seriens skördare till en ny nivå
2022-10-03 11:00Telekommunikation för fjärrstyrda skogsmaskiner
2022-09-28 11:00Scania introducerar två nya kraftfulla biogasmotorer
2022-09-27 11:00Erikssons Åkeri tar första serieproducerade tunga ellastbilen i trafik
2022-09-21 11:00DAF XD utsedd till "International Truck of the Year 2023"
2022-09-19 11:00Scania på IAA 2022: Visionära lösningar som är på riktigt
2022-09-16 11:00Styrmedel för att uppmuntra naturvårdande skötsel
2022-09-05 11:11Scania Sverige förvärvar Arver Lastbilar AB
2022-08-26 11:00Småskalig teknik bäst för spridda vindfällen
2022-08-25 11:00Kund- och fordonsanpassade servicelösningar från Scania
2022-08-24 11:00Gemensam satsning när ny vallatrailer för svenska skidskyttelandslaget levereras
2022-07-31 10:11Volvo Lastvagnar presenterar sin väg mot noll utsläpp och noll olyckor på IAA
2022-07-28 11:00Skogsbruk utan markstörningar - går det?
2022-07-15 11:00En skogsentreprenörs lönsamhet
2022-07-13 13:00Möjligheter att mäta, beräkna och utnyttja virkets egenskaper vid planering och skörd
2022-07-11 11:00Volvokunder visar vägen - beställer Sveriges första tunga serieproducerade ellastbilar
2022-07-05 11:00Första ellastbilen i Jämtland
2022-06-30 11:00Branschstandard för drivmedelsklausul framtagen
2022-06-26 11:00Volvo Lastvagnar visar upp ny lastbil med nollutsläpp

Visa fler »