Hur kan vi få våra granplantor att vara friska och växa bra i Sverige, Norge och Finland även i framtiden?

2022-12-22 11:00

kartanorden.jpg

Vi har utvecklat gemensamma modeller för att beräkna höjdtillväxt på gran i tre nordiska länder.

Modellerna kan hjälpa oss att välja och sätta plantor så att de bättre klarar ett framtida klimat.

Assisterad migration – att hjälpa träden att anpassa sig till nya förhållanden

Ett förändrat klimat påverkar grundläggande förutsättningar för plantor och träd som tidpunkt för vegetationsperioden, förekomst och angrepp av insekter och svampar och väderhändelser som frost och torka. Om klimatet snabbt blir varmare finns risk att träden inte är anpassade till framtida förhållanden med ökade skador och lägre tillväxt som följd. Samtidigt finns våra vanligaste trädslag i stora delar av Europa där de utsätts för andra klimatiska förhållanden än de vi har i Sverige. Det betyder att träden har utvecklat olika typer av anpassningsmönster som beror på trädens ursprung (proveniens) och som varierar över utbredningsområdet. Om vi kan ta reda på hur en trädarts anpassningsmönster varierar beroende på  olika typer av klimatiska och geografiska förutsättningar går det att göra förflyttningsmodeller. I dessa modeller kan vi beräkna hur träden kommer att reagera och prestera om de planteras på en ny plats med ett annorlunda klimat. Genom att flytta träden kan vi alltså "hjälpa" dem så att deras anpassningsmönster bättre matchar det framtida klimatet, så kallad assisterad migration.

Gemensamma forskningsansträngningar i vårt närområde

Granen har varit och är, ett mycket viktigt trädslag för Nordens tre större länder (Sverige, Norge, Finland) men den bedöms stå inför stora utmaningar vid ett varmare klimat. Därför har Skogforsk tillsammans med kollegor från Nibio i Norge och Luke i Finland gemensamt samlat in data från fältförsök i alla tre länder. Det blev cirka 150 fältförsök från varje land med data från drygt 1900 provenienser. Detta gav en unikt stor mängd data som vi använde för att konstruera modellerna. För att modellerna ska kunna användas för assisterad migration har vi kombinerat dessa fältdata med moderna klimatdata som tagits fram i ett nyligen avslutat EU-projekt, läs mer om projektet B4EST.

Hur är de nya modellerna uppbyggda?

Med dessa data har vi kunnat utveckla en förflyttningsmodell för granens tillväxt som fungerar gemensamt för alla länderna. Detta är helt nytt då alla tidigare äldre modellansatser endast omfattat enskilda länder och/eller regioner inom länderna. Vår modell innehåller variabler som samtidigt beskriver förhållanden på planteringslokalen (temperatur och nederbörd) och effekten av det genetiska ursprunget (förflyttning i dagslängd). Nytt i denna modell jämfört med tidigare studier, är att vi förutom temperatur också har med nederbörd i modellen. Det senare bedömer vi vara mycket viktigt då torkstress har pekats ut som en risk för granen i ett framtida klimat. En annan nyhet är att vi använder dagslängd i stället för breddgrad för att beskriva effekterna av förflyttning. Det visade sig vara avgörande för att kunna bygga en modell som klarar av att beräkna tillväxten i hela området för provenienser från stora delar av Europa.

Vad visar de nya modellerna?

Resultaten visar att modellen stämmer väl överens med tidigare erfarenheter och resultat, där granen med fördel kan förflyttas norrut långa sträckor i södra Norden. Optimal nordförflyttning är dock mycket kortare i de norra delarna av Norden och minskar ju kärvare planteringslokalen blir. Förflyttningsoptimum är oftast flackt vilket innebär att granen har en robust prestation över ett ganska brett område, något som även andra nyligen publicerade studier visat. Däremot visar vår studie att granen inte bör sydförflyttas då det kan medföra försämrad tillväxt.

Vi kunde inte ta fram någon användbar modell för granens överlevnad vilket främst berodde på två saker

  1. Överlevnaden var i genomsnitt hög i de fältförsök vi analyserade (över 75 procent) vilket gör att tillväxtförmågan generellt är den viktigaste faktorn för att skatta granens produktivitet
  2. I de försök där överlevanden var låg var den sannolikt behäftad med en mängd problem som inte beror på genetiskt ursprung utan till exempelvis snytbaggeangrepp, dålig planteringspunkt och vegetationskonkurrens.

Vad kan vi använda modellerna till?

Modellen är uppbyggd så att den kan användas som underlag för assisterad migration. Men för att praktiskt kunna använda den på detta sätt behöver vi data om det framtida klimatet, något vi samlat in via EU-projektet B4EST. Dessutom behövs en harmonisering av de nationella system och regler som finns för användning av granplantor och ett gemensamt verktyg som kan ge beslutsunderlag om klimatanpassade plantsorter. Vi jobbar aktivt inom alla de här områdena tillsammans med våra nordiska forskarkollegor och vi har i dagsläget lagt in den nya förflyttningsmodellen för gran i en testversion av verktyget Plantval. Ambitionen är att detta verktyg ska kunna bli operativt inom några år och på sikt lägga grunden för en gemensam plantmarknad.


Projektet har genomförts med fondmedel från EU’s program för forskning och innovation (Horizon 2020), via bidragsavtal 773383 (B4EST)

www.skogforsk.se

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024
2024-01-31 14:00Volvo FH Aero är här - den nya standarden för energieffektiva tunga lastbilar
2024-01-25 11:0054 miljoner euro till svenska projekt
2024-01-22 11:00Höjda virkespriser - barrmassaveden uppe i 500 kr/m3fub
2024-01-15 11:00Bra koll på reservdelspriserna sänker driftskostnaderna
2024-01-10 11:00Starkt år för Scania Sverige
2024-01-01 11:00Volvo Lastvagnar marknadsledare igen
2023-12-01 11:00Komatsu Forest öppnar nytt kontor i Stockholm
2023-11-28 11:11John Deere utvecklar en etanolmotor
2023-11-26 10:00Volvo FH Electric vinner priset "Truck of the Year 2024"
2023-11-23 11:00Autoplant - autonom skogsföryngring för en hållbar bioekonomi
2023-11-16 11:00Ny Komatsu Forest kontraktsverkstad i Lenhovda
2023-10-23 11:00Volvo FL får mer vridmoment och kraft
2023-10-17 10:00Gasum och Scania utvidgar biogasinfrastrukturen med ny tankstation i Södertälje
2023-10-10 11:00Effektbehov för elektriska timmerbilar
2023-10-03 11:00Nätverk av publika laddstationer för ellastbilar öppnar med ny tjänst från Volvo
2023-09-27 09:00Bättre diametermätning i skördarna
2023-09-18 11:00Volvo Lastvagnar börjar tillverka eldrivna lastbilar i Gent
2023-09-11 11:00Tankarna bakom nya Komatsu 951XC
2023-09-04 11:00Skogforsk: Drivaren har potential att konkurrera med tvåmaskinsystemet ? men det krävs mer
2023-08-30 09:00Mission Supervisor - hjärnan i AutoPlants autonoma skogsföryngringskoncept
2023-08-22 11:00Scania Sverige ny samarbetspartner till succéserien Svenska Truckers
2023-07-25 11:00GUINNESS WORLD RECORDS - IVECO eDAILY bogserar över 153 ton
2023-07-18 11:00Welcome inside Eco Log´s new harvester cabin
2023-07-11 11:00Nya elektrifierade Mercedes-AMG GLC SUV visad
2023-07-07 10:00Komatsu Forest produktion - nu helt koldioxidneutral
2023-07-03 11:00Volvo levererar 74-tons ellastbil till Mattsson Åkeri
2023-06-29 11:00IVECO tilldelas ett stort svenskt försvarskontrakt på upp till 3 000 fordon
2023-06-10 11:00Komatsu Forest utvecklar framtidens hållbara skogsmaskiner
2023-06-08 11:00Volvo Lastvagnar lanserar nya säkerhetsfunktioner
2023-06-03 11:00Säljstart för eldriven version av Mercedes-Benz minsta transportbil
2023-05-29 11:00Scania lanserar ny tjänst som förenklar publik laddning för lastbilar och bussar
2023-05-24 11:00Lansering av Komatsu 951XC skördare
2023-05-22 09:00Volvo tar rekordorder på upp till 1 000 elektriska lastbilar
2023-05-15 09:00Hög kvävegiva - ett sätt att öka fröproduktionen i granfröodlingar
2023-05-04 11:00Positiva vindar på Rottne Canada - flytt till egna lokaler och fortsatt ökad försäljning
2023-05-02 11:00Koldioxidutsläppen från asfalt har minskat med 40 procent på E20
2023-04-28 11:00Scania lanserar en digital instrumentpanel
2023-04-23 11:00Sveaskogs delårsrapport januari-mars 2023: Bra start på året med högre priser för massaved och timmer
2023-04-18 10:00Skogforsk: Hur mycket grot lämnas kvar i skogen?
2023-04-14 11:00Volvo Lastvagnar och Boliden i samarbete om elektriska lastbilar under jord
2023-04-11 11:00SSAB lanserar nytt stål utan fossila utsläpp - SSAB Zero
2023-04-03 11:00Nytt ventilpaket ger ökad tillförlitlighet och prestanda för Komatsu C144
2023-03-24 11:00Bränsleförbrukningen vid drivningsarbete under 2021
2023-03-17 11:00Scania levererar utrustning till Falkenklev Logistik för fler laddstationer
2023-03-11 11:00Volvo Lastvagnar erbjuder elektriska lastbilar för anläggningsbranschen
2023-02-23 11:00Optimal körning allt viktigare för fordonsägarna
2023-02-21 11:00Eco Logs skotare i det mindre segmentet
2023-02-20 11:00Nystart för maskinell plantering - men flaskhalsen måste lösas
2023-02-07 11:00Volvo Lastvagnar 2022 - rekordhöga volymer och ökad marknadsandel i 41 länder
2023-01-31 11:00SSAB anställer närmare 1 000 semestervikarier i Sverige
2023-01-31Ny teknik ska ge snabbare granförädling
2023-01-13 11:11Rekordår för Mercedes-Benz transportbilar i Sverige
2023-01-10 11:00Eco Log får ny vd och förstärker ledningen
2023-01-08 11:00Första DAF CF militärlastbilarna att levereras till det belgiska försvaret
2023-01-02 11:00Volvo Lastvagnar driver på för extra säkerhet genom krocktester av eldrivna lastbilar
2022-12-30 11:00IVECO gör det lättare för kunderna att hålla sig på vägen
2022-12-22 11:00Hur kan vi få våra granplantor att vara friska och växa bra i Sverige, Norge och Finland även i framtiden?
2022-12-20 11:00Scania Sverige delar in återförsäljarnätverket i Mälardalen i två regioner
2022-12-17 11:00Skogforsk: Effektiv lagring av skogsflis möjliggörs av täckning och sållning av flisen
2022-11-25 11:00Tingsrätten godkänner Eco Logs företagsrekonstruktion
2022-11-20 11:00Hydro elektrifierar aluminiumtransporter med Scania
2022-11-05 11:00Greppa virket som ett proffs - produktiva nyheter i Komatsus nya gripprogram
2022-11-02 11:00IVECO gör det lättare för kunderna att hålla sig på vägen
2022-10-31 11:00Konkurrensverket har godkänt Scania Sveriges förvärv av Arver
2022-10-26 11:11Stort intresse för gröna sjöfartskorridorer
2022-10-22 11:00Minska risken för markskador
2022-10-17 11:00Branschöverskridande samarbete för elektrifiering av tunga transporter
2022-10-16 10:00"Ingen kan göra allt men tillsammans kan vi göra skillnad"
2022-10-11 11:00Mekanisk planteringsmaskin lär sig "se" var plantan ska sättas
2022-10-10 11:00Avtal tecknat för fyra nya elfärjor till Färjerederiet
2022-10-09 11:00Volvo Lastvagnar levererar 20 tunga ellastbilar till Amazon
2022-10-04 11:00Nyheterna som tar Eco Log 500-seriens skördare till en ny nivå
2022-10-03 11:00Telekommunikation för fjärrstyrda skogsmaskiner
2022-09-28 11:00Scania introducerar två nya kraftfulla biogasmotorer
2022-09-27 11:00Erikssons Åkeri tar första serieproducerade tunga ellastbilen i trafik
2022-09-21 11:00DAF XD utsedd till "International Truck of the Year 2023"
2022-09-19 11:00Scania på IAA 2022: Visionära lösningar som är på riktigt
2022-09-16 11:00Styrmedel för att uppmuntra naturvårdande skötsel
2022-09-05 11:11Scania Sverige förvärvar Arver Lastbilar AB
2022-08-26 11:00Småskalig teknik bäst för spridda vindfällen
2022-08-25 11:00Kund- och fordonsanpassade servicelösningar från Scania
2022-08-24 11:00Gemensam satsning när ny vallatrailer för svenska skidskyttelandslaget levereras
2022-07-31 10:11Volvo Lastvagnar presenterar sin väg mot noll utsläpp och noll olyckor på IAA
2022-07-28 11:00Skogsbruk utan markstörningar - går det?
2022-07-15 11:00En skogsentreprenörs lönsamhet
2022-07-13 13:00Möjligheter att mäta, beräkna och utnyttja virkets egenskaper vid planering och skörd
2022-07-11 11:00Volvokunder visar vägen - beställer Sveriges första tunga serieproducerade ellastbilar
2022-07-05 11:00Första ellastbilen i Jämtland
2022-06-30 11:00Branschstandard för drivmedelsklausul framtagen
2022-06-26 11:00Volvo Lastvagnar visar upp ny lastbil med nollutsläpp

Visa fler »