Effektbehov för elektriska timmerbilar

2023-10-10 11:00

eltimmerbilen_sca_scania.jpg

Elektrifiering av lastbilar är en nyckel för att nå klimatmålen, men det kommer krävas laddning. En ny studie visar att tre laddare vid en större industri bara innebär några minuters kötid.

Vägtransporterna står idag för en stor del av skogsbrukets CO2-utsläpp, och för att nå Sveriges och skogsbranschens klimatmål är det viktigt med en snabb omställning mot fossilfria och hållbara transporter. Att dimensionera laddplatser och säkra elförsörjning för transporterna är en viktig fråga.

Med dagens teknik för fordon och laddning skulle ca 60 % av transportarbetet kunna elektrifieras. Tre laddare vid en större industri, till exempel ett massabruk, innebär inte någon stor flaskhals utan ger endast kötider på några minuter.

Det visar en simuleringsstudie i ett examensarbete som genomförts inom projektet ”Accelerera elektrifieringen av skogsbrukets transporter” som Skogforsk leder.

Tekniken finns tillgänglig

Lastbilstillverkare erbjuder idag lastbilar med räckvidder på 250 km för 64-tons ekipage. Redan idag finns laddare med effekter på 375 kW, och de närmaste åren kommer laddeffekten öka till närmare 1000 kW, vilket innebär att en lastbil kan laddas fullt på mindre än 45 min.

Sammantaget gör detta att elektriska lastbilar blir tillgängliga för skogsbrukets transporter. Studien visar att med dagens teknik kan omkring 60 % av transportarbetet till två industrier i Sverige elektrifieras och upp emot 75 % av transportarbetet till en större terminal – förutsatt att rätt dimensionerad laddinfrastruktur finns på plats.

Elektrisk effekt behövs för laddning

För att kunna ladda ellastbilarna behövs laddpunkter på attraktiva lägen och med tillräcklig elektrisk effekt tillgänglig. Mottagningsplatser (industrier och terminaler) är platser som från ett logistiskt perspektiv skulle kunna vara bra för laddning, eftersom de naturligt är ett nav där många lastbilar passerar.

Så utfördes simuleringarna

En simuleringsmodell har byggts, så att vi från verkliga transportdata kan beräkna hur lastbilar kommer in till mottagningsplatsen med ett (delvis) urladdat batteri, hur de laddar, och sedan kör i väg igen. Modellen ger en bild av hur många lastbilar som står och laddar samtidigt och hur mycket effekt som kommer att behövas vid olika tidpunkter. Den kunskapen kan sedan användas som underlag för dimensionering av laddstationer.

Stora variationer ger möjligheter

För att helt undvika köer behövs sex laddare med laddeffekt på 375 kW på större industrier och tio på en större terminal. Dock är variationerna stora i efterfrågan på laddning över dygnet och mellan olika dygn. Det betyder att alla laddare endast används samtidigt under korta stunder.

Att helt dimensionera mot den svåraste timmen, och därigenom stå med en stor överkapacitet under många andra timmar, är förknippat med stora kostnader. Kan man acceptera några minuters väntetid, vid vissa tillfällen, kan man också begränsa antalet laddare på en plats vilket också begränsar det maximala effektuttaget.

Studien visar att med tre laddare vid industrierna blir kötiden endast några minuter samtidigt som investeringskostnaderna blir avsevärt lägre.

Denna studie är ett första steg i att förstå hur möjligheterna för elektrifiering av skogsbrukets transporter, och hur laddplatser kommer behöva dimensionernas. Resultaten visar att om man kan minska variationerna i inflöden av lastbilar till mottagningsplatserna kan kötider kortas och man kan undvika överdimensionering.

Läs hela rapporten Simulering av effektbehovet på industrier och terminaler vid elektrifiering av skogstransporter via länken nedan.

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024
2024-01-31 14:00Volvo FH Aero är här - den nya standarden för energieffektiva tunga lastbilar
2024-01-25 11:0054 miljoner euro till svenska projekt
2024-01-22 11:00Höjda virkespriser - barrmassaveden uppe i 500 kr/m3fub
2024-01-15 11:00Bra koll på reservdelspriserna sänker driftskostnaderna
2024-01-10 11:00Starkt år för Scania Sverige
2024-01-01 11:00Volvo Lastvagnar marknadsledare igen
2023-12-01 11:00Komatsu Forest öppnar nytt kontor i Stockholm
2023-11-28 11:11John Deere utvecklar en etanolmotor
2023-11-26 10:00Volvo FH Electric vinner priset "Truck of the Year 2024"
2023-11-23 11:00Autoplant - autonom skogsföryngring för en hållbar bioekonomi
2023-11-16 11:00Ny Komatsu Forest kontraktsverkstad i Lenhovda
2023-10-23 11:00Volvo FL får mer vridmoment och kraft
2023-10-17 10:00Gasum och Scania utvidgar biogasinfrastrukturen med ny tankstation i Södertälje
2023-10-10 11:00Effektbehov för elektriska timmerbilar
2023-10-03 11:00Nätverk av publika laddstationer för ellastbilar öppnar med ny tjänst från Volvo
2023-09-27 09:00Bättre diametermätning i skördarna
2023-09-18 11:00Volvo Lastvagnar börjar tillverka eldrivna lastbilar i Gent
2023-09-11 11:00Tankarna bakom nya Komatsu 951XC
2023-09-04 11:00Skogforsk: Drivaren har potential att konkurrera med tvåmaskinsystemet ? men det krävs mer
2023-08-30 09:00Mission Supervisor - hjärnan i AutoPlants autonoma skogsföryngringskoncept
2023-08-22 11:00Scania Sverige ny samarbetspartner till succéserien Svenska Truckers
2023-07-25 11:00GUINNESS WORLD RECORDS - IVECO eDAILY bogserar över 153 ton
2023-07-18 11:00Welcome inside Eco Log´s new harvester cabin
2023-07-11 11:00Nya elektrifierade Mercedes-AMG GLC SUV visad
2023-07-07 10:00Komatsu Forest produktion - nu helt koldioxidneutral
2023-07-03 11:00Volvo levererar 74-tons ellastbil till Mattsson Åkeri
2023-06-29 11:00IVECO tilldelas ett stort svenskt försvarskontrakt på upp till 3 000 fordon
2023-06-10 11:00Komatsu Forest utvecklar framtidens hållbara skogsmaskiner
2023-06-08 11:00Volvo Lastvagnar lanserar nya säkerhetsfunktioner
2023-06-03 11:00Säljstart för eldriven version av Mercedes-Benz minsta transportbil
2023-05-29 11:00Scania lanserar ny tjänst som förenklar publik laddning för lastbilar och bussar
2023-05-24 11:00Lansering av Komatsu 951XC skördare
2023-05-22 09:00Volvo tar rekordorder på upp till 1 000 elektriska lastbilar
2023-05-15 09:00Hög kvävegiva - ett sätt att öka fröproduktionen i granfröodlingar
2023-05-04 11:00Positiva vindar på Rottne Canada - flytt till egna lokaler och fortsatt ökad försäljning
2023-05-02 11:00Koldioxidutsläppen från asfalt har minskat med 40 procent på E20
2023-04-28 11:00Scania lanserar en digital instrumentpanel
2023-04-23 11:00Sveaskogs delårsrapport januari-mars 2023: Bra start på året med högre priser för massaved och timmer
2023-04-18 10:00Skogforsk: Hur mycket grot lämnas kvar i skogen?
2023-04-14 11:00Volvo Lastvagnar och Boliden i samarbete om elektriska lastbilar under jord
2023-04-11 11:00SSAB lanserar nytt stål utan fossila utsläpp - SSAB Zero
2023-04-03 11:00Nytt ventilpaket ger ökad tillförlitlighet och prestanda för Komatsu C144
2023-03-24 11:00Bränsleförbrukningen vid drivningsarbete under 2021
2023-03-17 11:00Scania levererar utrustning till Falkenklev Logistik för fler laddstationer
2023-03-11 11:00Volvo Lastvagnar erbjuder elektriska lastbilar för anläggningsbranschen
2023-02-23 11:00Optimal körning allt viktigare för fordonsägarna
2023-02-21 11:00Eco Logs skotare i det mindre segmentet
2023-02-20 11:00Nystart för maskinell plantering - men flaskhalsen måste lösas
2023-02-07 11:00Volvo Lastvagnar 2022 - rekordhöga volymer och ökad marknadsandel i 41 länder
2023-01-31 11:00SSAB anställer närmare 1 000 semestervikarier i Sverige
2023-01-31Ny teknik ska ge snabbare granförädling
2023-01-13 11:11Rekordår för Mercedes-Benz transportbilar i Sverige
2023-01-10 11:00Eco Log får ny vd och förstärker ledningen
2023-01-08 11:00Första DAF CF militärlastbilarna att levereras till det belgiska försvaret
2023-01-02 11:00Volvo Lastvagnar driver på för extra säkerhet genom krocktester av eldrivna lastbilar
2022-12-30 11:00IVECO gör det lättare för kunderna att hålla sig på vägen
2022-12-22 11:00Hur kan vi få våra granplantor att vara friska och växa bra i Sverige, Norge och Finland även i framtiden?
2022-12-20 11:00Scania Sverige delar in återförsäljarnätverket i Mälardalen i två regioner
2022-12-17 11:00Skogforsk: Effektiv lagring av skogsflis möjliggörs av täckning och sållning av flisen
2022-11-25 11:00Tingsrätten godkänner Eco Logs företagsrekonstruktion
2022-11-20 11:00Hydro elektrifierar aluminiumtransporter med Scania
2022-11-05 11:00Greppa virket som ett proffs - produktiva nyheter i Komatsus nya gripprogram
2022-11-02 11:00IVECO gör det lättare för kunderna att hålla sig på vägen
2022-10-31 11:00Konkurrensverket har godkänt Scania Sveriges förvärv av Arver
2022-10-26 11:11Stort intresse för gröna sjöfartskorridorer
2022-10-22 11:00Minska risken för markskador
2022-10-17 11:00Branschöverskridande samarbete för elektrifiering av tunga transporter
2022-10-16 10:00"Ingen kan göra allt men tillsammans kan vi göra skillnad"
2022-10-11 11:00Mekanisk planteringsmaskin lär sig "se" var plantan ska sättas
2022-10-10 11:00Avtal tecknat för fyra nya elfärjor till Färjerederiet
2022-10-09 11:00Volvo Lastvagnar levererar 20 tunga ellastbilar till Amazon
2022-10-04 11:00Nyheterna som tar Eco Log 500-seriens skördare till en ny nivå
2022-10-03 11:00Telekommunikation för fjärrstyrda skogsmaskiner
2022-09-28 11:00Scania introducerar två nya kraftfulla biogasmotorer
2022-09-27 11:00Erikssons Åkeri tar första serieproducerade tunga ellastbilen i trafik
2022-09-21 11:00DAF XD utsedd till "International Truck of the Year 2023"
2022-09-19 11:00Scania på IAA 2022: Visionära lösningar som är på riktigt
2022-09-16 11:00Styrmedel för att uppmuntra naturvårdande skötsel
2022-09-05 11:11Scania Sverige förvärvar Arver Lastbilar AB
2022-08-26 11:00Småskalig teknik bäst för spridda vindfällen
2022-08-25 11:00Kund- och fordonsanpassade servicelösningar från Scania
2022-08-24 11:00Gemensam satsning när ny vallatrailer för svenska skidskyttelandslaget levereras
2022-07-31 10:11Volvo Lastvagnar presenterar sin väg mot noll utsläpp och noll olyckor på IAA
2022-07-28 11:00Skogsbruk utan markstörningar - går det?
2022-07-15 11:00En skogsentreprenörs lönsamhet
2022-07-13 13:00Möjligheter att mäta, beräkna och utnyttja virkets egenskaper vid planering och skörd
2022-07-11 11:00Volvokunder visar vägen - beställer Sveriges första tunga serieproducerade ellastbilar
2022-07-05 11:00Första ellastbilen i Jämtland
2022-06-30 11:00Branschstandard för drivmedelsklausul framtagen
2022-06-26 11:00Volvo Lastvagnar visar upp ny lastbil med nollutsläpp

Visa fler »