Kostnader för grothantering 2020

2021-12-03 11:00

grothantering.png

Totalkostnaden för produktion av skogsbränsle från grot var under 2020 i det närmaste likvärdig med 2013. (Foto: Lars Eliasson)

Bakgrund

År 2010 initierades ett arbete för att kartlägga sortimentsfördelning, kostnader och metodandelar för den primära skogsbränsleverksamheten i Sverige. Efter fem år så minskade svarsfrekvensen så mycket att resultaten av enkäten inte längre kunde redovisas, och den lades slutligen ner 2017 till följd av den låga svarsfrekvensen. Kostnaderna för hantering av skogsbränslen inkluderades 2020 i Skogforsks och Skogsstyrelsens årliga kostnads- och intäktsenkät, men de har dock inte redovisats eftersom svarsfrekvensen varit låg och att ett mindre antal svarande står för en för stor andel av den rapporterade mängden skogsbränslen. I 2021 års enkät inkom tillräckligt med svar för att en skattning av de flesta kostnaderna för grothantering ska kunna redovisas.

I och med att frågorna ställs i den ordinarie kostnads- och intäktsenkäten så har antalet uppgiftslämnare ökat och målgruppen förändrats jämfört med den tidigare skogsbränsleenkäten. Skogsbränsleenkäten riktades till bränsleproducenterna, det vill säga de organisationer som förmedlade skogsbränslen från egen eller annans mark till bränsleköparna. Kostnads- och intäktsenkäten skickas till större markägare och virkesköpande organisationer.

Kostnads- och intäktsenkäten inkluderar ungefär samma kostnader som redovisades i skogsbränsleenkäten. Markägarens intäkt skattas dock inte på grund av en stor variation i hur man valt att ersätta markägaren. Några kostnadsposter har tagits bort, dels kostnader för omkostnad och administration på grund av oklarheter om vems kostnader som avses, dels kostnader för terminaler. De senare har tagits bort därför att terminalkostnader kan belasta flera aktörer i kedjan och de svarande inte har uppgifter för mer än sin egen del av kedjan. Bedömningen är att kostnaderna för de kvarvarande arbetsuppgifterna bör vara jämförbara med den tidigare enkäten.

Resultaten från 2021 års enkät avser 2020 och redovisas i kronor per MWh till skillnad från redovisningen av skogsbränsleenkäten som redovisades i kronor per m3s.

Resultat

Kostnaderna för terräng- (skotning) och vidaretransport (lastbil) låg på samma nivå 2020 som de gjorde 2013, och kostnaderna för flisning har minskat med 10 procent (Tabell 1). Osäkerheten för de nya skattningarna är stor på grund av få svarande och en stor variation i de angivna kostnaderna. Det senare är inte ett tecken på att kvaliteten i svaren är låg utan snarare på att förutsättningarna och därmed kostnaderna varierar regionalt.

Tabell 1. Medelvärden för kostnader i grothanteringen 2020 och 2013 i Kr/MWh, samt ett 95 % konfidensintervall för medelvärdesskattningen 2020. Medelvärdena från 2013 är hämtade från Brunberg 2014 och konverterade från m3s till MWh med omräkningstalet 0,87 MWh/m3s.

 
  2020 95% konfidensintervall för medelvärdet 2013
Avverkning För få svar För få svar 0
Terrängtransport 43 39-48 43
Sönderdelning

48

43-53 55
Vidaretransport 47 41-54 47

Diskussion

Avsaknaden av kostnadsökningar för skotning, sönderdelning och vidaretransport av grot är tydlig. Det finns ett antal faktorer som kan ha påverkat detta. Dels har priserna på skogsbränsle varit lägre än 2013 under en stor del av den efterföljande perioden (Figur 1), dels var inte skogsbränsleuttag lika vanligt i hela landet 2020 som det var 2013, eftersom verksamheten i Norrland och främst norra Norrland har minskat betydligt. Båda dess faktorer har antagligen lett till att uttagen koncentrerats till trakter där man haft goda förutsättningar för markägaren att få ett positivt netto från uttagen. Därmed är det troligt att materialet från 2020 i genomsnitt representerar uttag med större grotmängd per ha samt kortare flyttavstånd, skotningsavstånd och vidaretransportavstånd än materialet från 2013. Då dessa uppgifter inte samlats in kan det inte styrkas.

Figur 1.png

Figur 1. Årligt medelpris på skogsflis till kraftvärmesektorn 2010–2020. Källa Energimyndigheten.

Sedan kan man inte komma ifrån att den låga svarsfrekvensen kan ha medfört en bias i resultaten. De redovisade 95 procentiga konfidensintervallen för medelvärdesskattningarna är höga, förhoppningsvis kommer den framtida svarsfrekvensen öka och leda till säkrare medelvärdesskattningar och att kostnaderna för fler sortiment kan redovisas. 

2022-07-05 11:00Första ellastbilen i Jämtland
2022-06-30 11:00Branschstandard för drivmedelsklausul framtagen
2022-06-26 11:00Volvo Lastvagnar visar upp ny lastbil med nollutsläpp
2022-06-23 11:00Komatsu Forest AB blir ny ägare till Bracke Forest AB
2022-06-20 11:00Skogsbrukets kostnader och intäkter 2021
2022-06-16 11:00Sverige har världens tätaste älgstam
2022-06-13 14:00Scania introducerar ellastbilar för regional drift
2022-06-12 12:00Nya generationens DAF når milstolpen med 10 000 tillverkade lastbilar
2022-06-10 11:00Volvo Lastvagnar lanserar nya funktioner för säker och krävande körning
2022-06-07 11:00Skoglig anpassning till ett ändrat klimat
2022-06-01 11:00Premiär för Mercedes-AMG ONE: Formel 1 teknik för gata och väg
2022-05-31 12:00Fortsatt högt tempo i skogsindustrin
2022-05-30 11:00Volvo Lastvagnar startar batterifabrik i Belgien
2022-05-23 11:00Scania och Einride driver på elektrifieringen av vägtransport med ny flotta om 110 lastbilar
2022-05-20 11:00Digital kartläggning av hänsynsområden kring våtmarker
2022-05-12 11:00Scanvo gör stororder av DAF lastbilar
2022-05-10 11:00Första resan i Sverige med eldriven Mercedes-Benz lastbil - 60 mil från Södertälje till Malmö
2022-05-09 11:00Volvo Lastvagnar ökar växlingshastigheten i I-Shift-växellådan med upp till 30 %
2022-05-04 11:00Scania möjliggör helt eldriven 64-tons livsmedelstransport för Dagab
2022-05-02 11:00Volvo Lastvagnar tar Sveriges största order på lastbilar som går på flytande gas
2022-04-25 11:00Nya värdekedjor från skogen
2022-04-21 11:00Fördjupad miljösatsning på helelektriska betongbilar från Volvo Lastvagnar för Swerock
2022-04-18 11:00Eco Log: Maskinservice i Norden AB
2022-04-14 11:11Potentialen hos mikro- och radiovågsbaserad mätning av fukthalt och andra virkesegenskaper
2022-04-11 11:00Arla laddar upp fordonsflottan med ytterligare en ellastbil
2022-04-06 11:00Svensk skogsnäring utvecklar framtidens hållbara skogsmaskin
2022-04-03 11:00Skogsindustriernas Linda Eriksson tilldelas årets stora skogspris
2022-03-31 11:00Rekordorder från Maersk på Volvos elektriska lastbilar
2022-03-25 11:00Scanias återförsäljarnätverk investerar i publika snabbladdare runt om i Sverige
2022-03-23 11:00Mercedes-Benz bygger fabrik för återvinning av elbilsbatterier
2022-03-21 11:00Scania sätter el-lastbilar i LKAB:s gruva i norra Sverige
2022-03-17 11:11Positionering av enskilda träd vid avverkning med skördare
2022-03-16 11:00Volvo Lastvagnar bygger Sveriges största serviceanläggning i Göteborg
2022-03-09 11:00Komatsu Forest: Flytt av reservdelslager
2022-03-08 11:00John Deere förlänger livstiden för tidigare maskiner
2022-03-07 12:11Scania levererar 112 lastbilar till Frigoscandia för drift med förnybara drivmedel
2022-03-04Komatsu stoppar leveranser till Ryssland
2022-03-02 11:00Roberto Maiorana tillträder som generaldirektör för Trafikverket
2022-02-28 11:00Volvo Lastvagnar minskar bränsleförbrukningen ännu mer för fjärrtrafik
2022-02-25 11:00Keolis väljer helhetslösning med Scaniabussar för Uppsala
2022-02-22 11:00Två nya eldrivna modeller från Mercedes-AMG
2022-02-21 11:00DAF Trucks 2021: Gedigna resultat under ett utmanande år
2022-02-18 11:00Volvo Lastvagnar marknadsledare inom helelektriska lastbilar i Europa
2022-02-17 11:00Roberto Maiorana ny generaldirektör för Trafikverket
2022-02-16 13:00Digitaliseringens transformering av yrkesroller
2022-02-15 11:00Mercedes-Benz börjar sälja uppdaterad eVito med 26 mil räckvidd
2022-02-14 11:00Fredrik Persson föreslås till ny ledamot i Holmens styrelse
2022-02-10 11:00Scania Super vinner det tyska jämförelsetestet 1000P
2022-02-06 11:00Forskning om hur körskador kan förhindras vid avverkning
2022-02-04 11:00Scania förser Falkenklev Logistik med fem batteridrivna fordon och 1,6 MW laddutrustning till Sveriges största publika laddplats för el-​lastbilar
2022-01-29 11:00Sveaskogs åtgärder för hållbart skogsbruk under fjärde kvartalet 2021
2022-01-27 13:11PostNord testar ny ellastbil för tung distribution i Stockholm
2022-01-26 11:00Egenskapsbaserad sortering av massaved för bättre precision i styrning av massans kvalitet
2022-01-24 11:112021 bra år för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige
2022-01-23Komatsu Forest: Mekomek ny samarbetspartner
2022-01-14 11:00Scania Sverige marknadsledare 2021 - För tredje året i rad
2022-01-10 11:00Stora negativa utsläpp av koldioxid kan skapas på Sveriges massabruk genom att nyttja regional grot
2022-01-04 11:00Volvos tunga ellastbil sätts på prov: utmärker sig inom både räckvidd och energieffektivitet
2022-01-03 11:00Nytt EU-förslag om hållbara kolcykler
2021-12-30 12:11IVECO T-WAY får prestigefyllda German Design Award
2021-12-29 11:00Förstärkt samarbete mellan HSP Gripen och Eco Log
2021-12-26 11:00DFDS utökar rekordordern - beställer ytterligare 25 eldrivna lastbilar från Volvo
2021-12-21 11:00Wibax kör 64-tons el-lastbil från Scania
2021-12-21 11:00Skogforsk på världsutställningen i Dubai
2021-12-18 11:00Volvo Lastvagnars ellastbilar testade i extrem vinterkyla
2021-12-16 11:00Prognoser för trädvolym och värde på utbyte vid användning av laserskanningsdata
2021-12-13 11:00Utvecklingen mot högre bruttovikter inom skogsbruket
2021-12-12 11:00IVECO levererar 1 064 gasdrivna S-WAY-lastbilar till Amazon
2021-12-11 11:00Komatsu Forest: Mekomek ny samarbetspartner
2021-12-08 11:00Veho förvärvar Mercedes-Benz Lastbilars import- och distributionsverksamhet i Sverige
2021-12-03 11:00Kostnader för grothantering 2020
2021-12-01 10:00Nytt system kan minska antalet ren- och viltolyckor
2021-11-27 11:00SSAB och Autoliv ska samarbeta om fossilfria stålkomponenter i fordonssäkerhetsprodukter
2021-11-22 11:00DAF XF, XG och XG+ får utmärkelsen "International Truck of the Year"
2021-11-21 11:00Krankörning när den är som enklast - Komatsu Smart Crane för skördare
2021-11-20 11:00Markaryd har fått ny verkstad för Mercedes-Benz Lastbilar och Transportbilar
2021-11-18 10:00Samverkan och dialog spelar en viktig roll för att säkerställa hög prestation och lönsamhet i skogsbruket
2021-11-16 11:00Scania visar nya drivlinor och stora uppdateringar
2021-11-15 12:11Produktionsrekord väntas i trävaruindustrin - trots minskat tryck
2021-11-13Ny Scania Super -motor minskar utsläppen och bidrar till klimatmålen
2021-11-10 15:30Ännu bättre bränsleeffektivitet och prestanda i Volvo Lastvagnars tunga drivlinor
2021-11-09 11:00Mercedes-Benz vätedrivna lastbil godkänd för tester på allmän väg
2021-11-08 11:00Rödekens produktion i södra Sverige
2021-11-02 11:00Färdigställda demoförsök i törskateangripna gallrings- och röjningsskogar
2021-11-01 11:00Årets hastighetssänkningar på väg beslutas senare än planerat
2021-10-28 11:00Scania bygger extremtung och extralång el-lastbil
2021-10-27 11:0031 bussar till Arriva för regiontrafik i Kristianstad
2021-10-25 10:00Ny version av John Deere IBC introducerar förarassistansfunktioner
2021-10-24 11:11Halka och snöfall på vägarna - var förberedd!
2021-10-22 11:00Olofsfors GmbH finns nu i Simmozheim, Tyskland
2021-10-20 11:0011 eldrivna Mercedes-Benz till snabbväxande budföretag
2021-10-19 11:00Skotarspår undersökta efter körning med och utan markskydd
2021-10-18 11:00SSABs fossilfria stål med i Volvo Groups fordon
2021-10-11 11:00Eco Log hälsar på Sala Maskinservice
2021-10-10 11:00Sveaskog skapar 100 nya våtmarker i naturvårdande syfte
2021-10-07 11:11Engagemang från Sveriges skogsentreprenörer
2021-10-06 11:00Volvo Lastvagnar får rekordorder på ellastbilar
2021-10-05 11:00Scania levererar 31 bussar till Arriva för regiontrafik i Kristianstad
2021-10-03 11:11Mercedes-Benz lastbilar går helt in för eldrift
2021-10-02 10:00Ny räckviddsprestation för E-WAY: 543 km på en fulladdning

Visa fler »