Scania introducerar ellastbilar för regional drift

2022-06-13 14:00

batsca1.jpg

Scania introducerar nu, i enlighet med sin utstakade elektrifieringsresa, nya lösningar för BEV-lastbilar (battery electric vehicles). Den senaste versionen, som erbjuds med sovhytter ur R- och S-serierna, ingår som en del i de kompletta lösningar som öppnar dörren till elektrifierade väg­transporter för en mängd olika kunder och tillämp­ningar på vid gavel. Med en installerad batterikapacitet på 624 kWh tillhandahåller Scania lösningar som ger förut­sättningarna för att använda elektriska lastbilar även i regionala drifter och tyngre tillämpningar upp till 64 ton.  

− Den här introduktionen utgör en betydande milsten för oss och för våra partners, säger Christian Levin, Scanias CEO. Vi utökar nu vårt erbjudande i alla dimensioner genom att öppna för möjligheterna att köra elektriskt för en mängd olika kunder i transportindustrins ekosystem. De här bilarna utgör kärnan i lösningar som erbjuder den kapacitet och prestanda som kunder ivriga att elektrifiera redan suktar efter.

Scanias senaste batterilastbilar baserar sig på klassiska egenskaper hos Scania som modularitet, hållbarhet och en totalekonomi med förutsättningar att matcha eller rent av överträffa vad man kan förvänta sig från konventionella lastbilar. De åtföljs också av en uppsättning tjänster och funktioner beträffande egenskaper och drift som gör dem till kompletta lösningar, med laddning, finansiering, försäkring och underhåll som viktiga byggstenar i erbjudandet.

− Att vi adderar de här lösningarna till vårt utbud öppnar för de kunder som vill acce-lerera sitt förändringsarbete och sätta sig själva i förarsätet, säger Fredrik Allard, Senior Vice President och chef för Scanias lastbilselektrifiering. Vi möjliggör en klok övergång för dem genom att inkludera viktiga kundvärden som partnerskap och noll¬utsläpp i hur vi utformar vårt erbjudande.

− Den här introduktionen utgör en betydande milsten för oss och för våra partners, säger Christian Levin, Scanias CEO. Vi utökar nu vårt erbjudande i alla dimensioner genom att öppna för möjligheterna att köra elektriskt för en mängd olika kunder i transportindustrins ekosystem. De här bilarna utgör kärnan i lösningar som erbjuder den kapacitet och prestanda som kunder ivriga att elektrifiera redan suktar efter.

De nya Scania-fordonen innebär att kunderna kommer att kunna välja såväl lastbilar som dragbilsekipage, exempelvis för kyltransporter av mat. Räck¬vidden varierar med tågvikten, konfigurationen och topografin. En 4x2 dragbil kan räkna med upp till 320 km mellan varje laddning, givet en snittfart på 80 km/h på motorväg. Fasta rutter med möjlighet till laddning på åkeriet och/eller destination är allra för¬mån¬ligast. Finns det dessutom ytterligare ladd¬möjligheter, exempelvis under förarens obligatoriska 45-minutersrast, kan förstås räckvidden förlängas ytterligare.

− Scania har nu nått en fördelaktig mognadsgrad beträffande vår elektrifierade lag-uppställning, säger Fredrik Allard. Med det här tillskottet till vårt befintliga utbud med hybrider och de helelektriska fordon för urbana applikationer vi introducerade 2020, har vi idag en lika mångfacetterad som hållbar produktportfölj av nollemissionsfordon att erbjuda våra kunder.

De nya BEV-lastbilarna kan inledningsvis beställas som 4x2 dragbil eller som lastbilar med 6x2*4-konfiguration (dvs. med en styrd stödaxel). Dragbilarna fordrar ett axelavstånd på 4150 mm för att kunna utrustas med 624 kWh batterikapacitet och drar då nytta av de nya europeiska reglerna för utökade fordonslängder. Tågvikter på upp till 64 ton är möjliga, vilket harmonierar med typiska svenska fordonskombinationer. 

Laddningskapaciteten är upp till 375 kW, vilket innebär att en timmes laddning som en tumregel kommer att bidra med ytterligare 27-30 mils räckvidd. Den kontinuerliga effekten från en Scania 45 R eller 45 S är 410 kW (vilket motsvarar närmare 560 hk). Dessa helelektriska fordon kommer att kunna orderläggas inom kort, för mer information kontakta din lokala återförsäljare. Produktionsstarten är planerad till Q4 2023. 

− Att ta sig an den globala CO2-utmaningen innebär att vi alla måste producera och konsumera med nya metoder, säger Christian Levin. Att reducera, återanvända och återvinna har alltid varit viktigt för Scania. Det enda som nu står i vägen mellan oss och ett genomgripande skifte till ett fossilfritt transportsystem är en sammanhäng-ande laddningsinfrastruktur, men vi ser stora framsteg också på det området.

2022-07-05 11:00Första ellastbilen i Jämtland
2022-06-30 11:00Branschstandard för drivmedelsklausul framtagen
2022-06-26 11:00Volvo Lastvagnar visar upp ny lastbil med nollutsläpp
2022-06-23 11:00Komatsu Forest AB blir ny ägare till Bracke Forest AB
2022-06-20 11:00Skogsbrukets kostnader och intäkter 2021
2022-06-16 11:00Sverige har världens tätaste älgstam
2022-06-13 14:00Scania introducerar ellastbilar för regional drift
2022-06-12 12:00Nya generationens DAF når milstolpen med 10 000 tillverkade lastbilar
2022-06-10 11:00Volvo Lastvagnar lanserar nya funktioner för säker och krävande körning
2022-06-07 11:00Skoglig anpassning till ett ändrat klimat
2022-06-01 11:00Premiär för Mercedes-AMG ONE: Formel 1 teknik för gata och väg
2022-05-31 12:00Fortsatt högt tempo i skogsindustrin
2022-05-30 11:00Volvo Lastvagnar startar batterifabrik i Belgien
2022-05-23 11:00Scania och Einride driver på elektrifieringen av vägtransport med ny flotta om 110 lastbilar
2022-05-20 11:00Digital kartläggning av hänsynsområden kring våtmarker
2022-05-12 11:00Scanvo gör stororder av DAF lastbilar
2022-05-10 11:00Första resan i Sverige med eldriven Mercedes-Benz lastbil - 60 mil från Södertälje till Malmö
2022-05-09 11:00Volvo Lastvagnar ökar växlingshastigheten i I-Shift-växellådan med upp till 30 %
2022-05-04 11:00Scania möjliggör helt eldriven 64-tons livsmedelstransport för Dagab
2022-05-02 11:00Volvo Lastvagnar tar Sveriges största order på lastbilar som går på flytande gas
2022-04-25 11:00Nya värdekedjor från skogen
2022-04-21 11:00Fördjupad miljösatsning på helelektriska betongbilar från Volvo Lastvagnar för Swerock
2022-04-18 11:00Eco Log: Maskinservice i Norden AB
2022-04-14 11:11Potentialen hos mikro- och radiovågsbaserad mätning av fukthalt och andra virkesegenskaper
2022-04-11 11:00Arla laddar upp fordonsflottan med ytterligare en ellastbil
2022-04-06 11:00Svensk skogsnäring utvecklar framtidens hållbara skogsmaskin
2022-04-03 11:00Skogsindustriernas Linda Eriksson tilldelas årets stora skogspris
2022-03-31 11:00Rekordorder från Maersk på Volvos elektriska lastbilar
2022-03-25 11:00Scanias återförsäljarnätverk investerar i publika snabbladdare runt om i Sverige
2022-03-23 11:00Mercedes-Benz bygger fabrik för återvinning av elbilsbatterier
2022-03-21 11:00Scania sätter el-lastbilar i LKAB:s gruva i norra Sverige
2022-03-17 11:11Positionering av enskilda träd vid avverkning med skördare
2022-03-16 11:00Volvo Lastvagnar bygger Sveriges största serviceanläggning i Göteborg
2022-03-09 11:00Komatsu Forest: Flytt av reservdelslager
2022-03-08 11:00John Deere förlänger livstiden för tidigare maskiner
2022-03-07 12:11Scania levererar 112 lastbilar till Frigoscandia för drift med förnybara drivmedel
2022-03-04Komatsu stoppar leveranser till Ryssland
2022-03-02 11:00Roberto Maiorana tillträder som generaldirektör för Trafikverket
2022-02-28 11:00Volvo Lastvagnar minskar bränsleförbrukningen ännu mer för fjärrtrafik
2022-02-25 11:00Keolis väljer helhetslösning med Scaniabussar för Uppsala
2022-02-22 11:00Två nya eldrivna modeller från Mercedes-AMG
2022-02-21 11:00DAF Trucks 2021: Gedigna resultat under ett utmanande år
2022-02-18 11:00Volvo Lastvagnar marknadsledare inom helelektriska lastbilar i Europa
2022-02-17 11:00Roberto Maiorana ny generaldirektör för Trafikverket
2022-02-16 13:00Digitaliseringens transformering av yrkesroller
2022-02-15 11:00Mercedes-Benz börjar sälja uppdaterad eVito med 26 mil räckvidd
2022-02-14 11:00Fredrik Persson föreslås till ny ledamot i Holmens styrelse
2022-02-10 11:00Scania Super vinner det tyska jämförelsetestet 1000P
2022-02-06 11:00Forskning om hur körskador kan förhindras vid avverkning
2022-02-04 11:00Scania förser Falkenklev Logistik med fem batteridrivna fordon och 1,6 MW laddutrustning till Sveriges största publika laddplats för el-​lastbilar
2022-01-29 11:00Sveaskogs åtgärder för hållbart skogsbruk under fjärde kvartalet 2021
2022-01-27 13:11PostNord testar ny ellastbil för tung distribution i Stockholm
2022-01-26 11:00Egenskapsbaserad sortering av massaved för bättre precision i styrning av massans kvalitet
2022-01-24 11:112021 bra år för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige
2022-01-23Komatsu Forest: Mekomek ny samarbetspartner
2022-01-14 11:00Scania Sverige marknadsledare 2021 - För tredje året i rad
2022-01-10 11:00Stora negativa utsläpp av koldioxid kan skapas på Sveriges massabruk genom att nyttja regional grot
2022-01-04 11:00Volvos tunga ellastbil sätts på prov: utmärker sig inom både räckvidd och energieffektivitet
2022-01-03 11:00Nytt EU-förslag om hållbara kolcykler
2021-12-30 12:11IVECO T-WAY får prestigefyllda German Design Award
2021-12-29 11:00Förstärkt samarbete mellan HSP Gripen och Eco Log
2021-12-26 11:00DFDS utökar rekordordern - beställer ytterligare 25 eldrivna lastbilar från Volvo
2021-12-21 11:00Wibax kör 64-tons el-lastbil från Scania
2021-12-21 11:00Skogforsk på världsutställningen i Dubai
2021-12-18 11:00Volvo Lastvagnars ellastbilar testade i extrem vinterkyla
2021-12-16 11:00Prognoser för trädvolym och värde på utbyte vid användning av laserskanningsdata
2021-12-13 11:00Utvecklingen mot högre bruttovikter inom skogsbruket
2021-12-12 11:00IVECO levererar 1 064 gasdrivna S-WAY-lastbilar till Amazon
2021-12-11 11:00Komatsu Forest: Mekomek ny samarbetspartner
2021-12-08 11:00Veho förvärvar Mercedes-Benz Lastbilars import- och distributionsverksamhet i Sverige
2021-12-03 11:00Kostnader för grothantering 2020
2021-12-01 10:00Nytt system kan minska antalet ren- och viltolyckor
2021-11-27 11:00SSAB och Autoliv ska samarbeta om fossilfria stålkomponenter i fordonssäkerhetsprodukter
2021-11-22 11:00DAF XF, XG och XG+ får utmärkelsen "International Truck of the Year"
2021-11-21 11:00Krankörning när den är som enklast - Komatsu Smart Crane för skördare
2021-11-20 11:00Markaryd har fått ny verkstad för Mercedes-Benz Lastbilar och Transportbilar
2021-11-18 10:00Samverkan och dialog spelar en viktig roll för att säkerställa hög prestation och lönsamhet i skogsbruket
2021-11-16 11:00Scania visar nya drivlinor och stora uppdateringar
2021-11-15 12:11Produktionsrekord väntas i trävaruindustrin - trots minskat tryck
2021-11-13Ny Scania Super -motor minskar utsläppen och bidrar till klimatmålen
2021-11-10 15:30Ännu bättre bränsleeffektivitet och prestanda i Volvo Lastvagnars tunga drivlinor
2021-11-09 11:00Mercedes-Benz vätedrivna lastbil godkänd för tester på allmän väg
2021-11-08 11:00Rödekens produktion i södra Sverige
2021-11-02 11:00Färdigställda demoförsök i törskateangripna gallrings- och röjningsskogar
2021-11-01 11:00Årets hastighetssänkningar på väg beslutas senare än planerat
2021-10-28 11:00Scania bygger extremtung och extralång el-lastbil
2021-10-27 11:0031 bussar till Arriva för regiontrafik i Kristianstad
2021-10-25 10:00Ny version av John Deere IBC introducerar förarassistansfunktioner
2021-10-24 11:11Halka och snöfall på vägarna - var förberedd!
2021-10-22 11:00Olofsfors GmbH finns nu i Simmozheim, Tyskland
2021-10-20 11:0011 eldrivna Mercedes-Benz till snabbväxande budföretag
2021-10-19 11:00Skotarspår undersökta efter körning med och utan markskydd
2021-10-18 11:00SSABs fossilfria stål med i Volvo Groups fordon
2021-10-11 11:00Eco Log hälsar på Sala Maskinservice
2021-10-10 11:00Sveaskog skapar 100 nya våtmarker i naturvårdande syfte
2021-10-07 11:11Engagemang från Sveriges skogsentreprenörer
2021-10-06 11:00Volvo Lastvagnar får rekordorder på ellastbilar
2021-10-05 11:00Scania levererar 31 bussar till Arriva för regiontrafik i Kristianstad
2021-10-03 11:11Mercedes-Benz lastbilar går helt in för eldrift
2021-10-02 10:00Ny räckviddsprestation för E-WAY: 543 km på en fulladdning

Visa fler »