Nya värdekedjor från skogen

2022-04-25 11:00

illustration-nya-vardekedjor-1.jpg

Skogens värden och nyttor diskuteras aktivt i samhället, samtidigt växer intresset för klimat- och ekologiskkompensation i form av svenska initiativ. Vad krävs för att skapa nya värdekedjor?

Idag saknas ett etablerat system som kan värdera och certifiera skogens förmåga att producera olika typer av ekosystemtjänster, som exempelvis att bidra med klimatnytta och ökad biodiversitet. Samtidigt önskar allt fler företag klimatkompensera sin verksamhet och arbetar aktivt för att bli mer hållbara för att därigenom stärka sin marknadsposition. Här finns möjligheter för svenskt skogsbruk.

Behovet och intresset för skogens nyttor växer

En ökad tillförsel och avsättning av biomassa är i Sverige en av de viktigaste strategierna för att nå våra uppsatta klimatmål. Dagens diskussioner och växande fokus på social, ekonomisk och klimatmässig hållbarhet har lett till ökade krav och förväntningar på skogens förmåga att tillhandahålla olika nyttor. Både politiken, företag och samhället ser ett behov av en snabb omställning för att undvika de värsta konsekvenserna av klimatförändringarna och samtidigt gynna förutsättningarna för biologisk mångfald. Parallellt med detta önskar allt fler företag klimatkompensera sin verksamhet och arbetar aktivt för att bli mer hållbara och konkurrenskraftiga. Skog och trädbevuxen mark kan spela en nyckelroll i den svenska omställningen ur ett biodiversitetsavseende, och även genom att producera olika ekosystemtjänster. Här kan ett delvis modifierat brukande av skogen skapa nya värdekedjor.

Skilda åsikter om hur klimatnyttor och biologisk mångfald bör värderas

Skogen och skogsbruket är en stor del i dagens klimatdebatt. Det finns en generell enighet om att skogen och dess brukande har stor betydelse för både klimatfrågan och ekosystemtjänster. Samtidigt finns olika syn på vilka nyttor skogen kan bidra med och hur de förhåller sig till andra mål som berör skogen, eller som skogen kan bidra till. Skogens klimatnyttor kan beskrivas, värderas och kvantifieras på ett flera olika sätt, vilket bygger på olika val och antaganden om systemgränser. Detta komplicerar både olika jämförelser, och svar på frågan om vilka klimatnyttor skogen ska leverera.

Klimatkompensation innebär finansiering av en åtgärd som ligger utanför den egna verksamheten. De utsläpp som man inte vill eller kan minska kan i stället kompenseras genom att köpa utsläppskrediter som permanent minskar utsläpp av växthusgaser någon annanstans. Det är viktigt att klimatnyttan bekräftas och redovisas för köparen genom att projektens positiva effekter kvantifieras och verifieras. Därefter utfärdas så kallade utsläppskrediter motsvarande den verifierade effekten, vilka kan handlas med.

Ekologisk kompensation är en metod för att mildra skadan som uppstår på naturen vid exploatering och bygger på den så kallade skadelindringshierarkin: I första hand undviker man att skada naturen, därnäst begränsas skadan, därefter restaureras den natur som blivit skadad och i sista hand kompenseras uppkomna skador. I flera länder växer ekologisk kompensation fram som ett sätt att begränsa förlusterna av biologisk mångfald och ekosystemtjänster. Vissa aktörer menar att detta är ett effektivt sätt att förhindra förlust av ekosystemtjänster vid exploatering, medan andra är mer tveksamma och benämner det i termer av ”greenwashing”. Parallellt växer det nu fram en efterfrågan fram bland företag som inte vill kompensera en direkt exploatering, utan i stället sin verksamhets direkta eller indirekta påverkan på natur och miljö. Här finns nu även svenska initiativ som i första hand syftar till att berika och vidareutveckla befintliga naturmiljöer för att möta detta behov och intresse.

För att bestämma hur en exploatering ska kunna ersättas i form av en eventuell kompensationsåtgärd behöver de naturvärden som påverkas eller går förlorade beskrivas och sedan värderas. Detta beslutsunderlag görs vanligen i form av en naturvärdesinventering, vilken ger en överblick över vilka biotoper och naturvärden som förekommer. Av praktiska och ekonomiska skäl används främst indirekta metoder där man kartlägger olika indikatorer i stället för att inventera de skyddsvärda arterna. Indikatorerna formuleras som tillståndsmått och kompletteras med data över hotade arter och naturtyper. På så sätt blir indikatorerna ett indirekt mått på den biolo­giska mångfalden.

nya investeringar.jpg

Figur 1. Genom att delvis modifiera brukandet kan markägare skapa nya värdekedjor.

Växande initiativ för nya värden

Förutsättningen för en framtida affärsmodell är att den utformas efter marknadens behov och önskemål. Företag behöver möta kundkrav, men samtidigt anpassa sig till certifieringssystem, ramverk och regelsystem. Om krav på ekologisk kompensation fortsätter att växa kommer även en efterfrågan på kompensationsmark att växa fram. Vad avser klimatkompensation finns en fungerande och växande internationell marknad baserad på certifierade projekt där krediter registreras och handlas med inom olika marknadssystem. Denna modell är dock inte direkt överförbar på svenska förhållanden och skogsskötselsystem.

Under de senaste åren har olika initiativ för klimatkompensation och ekosystemtjänster kopplat till skogsmark och skogsbrukande vuxit fram på den svenska marknaden. För att skapa en juridisk trygghet, rättssäkerhet och långsiktighet behövs vedertagna metoder för att beskriva naturvärden och beräkna klimatnyttor. I ett nästa steg behövs modeller för att bedöma och beräkna värden på klimatnyttan respektive ekosystemtjänster och nyttor som skapas. För att undvika att kompensationsåtgärder blir en möjlighet att köpa sig fri från skada på ekosystemtjänster och biologisk mångfald, ställer många aktörer kravet att företagen följer skadelindringshierarkin innan de medges köp av olika krediter. På samma sätt finns krav på de företag som köper klimatkompensation att de först och främst minskar sina direkta utsläpp och aktivt begränsar verksamhetens indirekta klimatpåverkan. De flesta initiativen anser det även centralt att säkerställa att olika nyttor och tjänster verkligen bidrar till additionalitet och inte skulle ha utförts som en del i det redan pågående brukandet av marken.

För att nya värdekedjor kopplat till klimat och ekosystemtjänster ska bli verklighet behövs ett system att kompensera markägaren som är beredda att sköta sina marker i syfte att bidra med dessa nyttor. Det behövs även någon form av plattform för marknadens aktörer att mötas samt nya affärsmodeller för att möta omvärldens hållbarhetskrav och aktörernas krav och behov av verifierbara affärstransaktioner.

Finansiering

Projektet har genomförts i syfte att beskriva förutsättningar, eventuella hinder samt framtida utvecklingsmöjligheter för en marknad och framtida affärsmodeller för inhemsk klimatkompensation, hållbara ekosystemtjänster och biologisk mångfald. Projektet har fått finansiering från Stiftelsen Seydlitz MP bolagen.

2022-07-05 11:00Första ellastbilen i Jämtland
2022-06-30 11:00Branschstandard för drivmedelsklausul framtagen
2022-06-26 11:00Volvo Lastvagnar visar upp ny lastbil med nollutsläpp
2022-06-23 11:00Komatsu Forest AB blir ny ägare till Bracke Forest AB
2022-06-20 11:00Skogsbrukets kostnader och intäkter 2021
2022-06-16 11:00Sverige har världens tätaste älgstam
2022-06-13 14:00Scania introducerar ellastbilar för regional drift
2022-06-12 12:00Nya generationens DAF når milstolpen med 10 000 tillverkade lastbilar
2022-06-10 11:00Volvo Lastvagnar lanserar nya funktioner för säker och krävande körning
2022-06-07 11:00Skoglig anpassning till ett ändrat klimat
2022-06-01 11:00Premiär för Mercedes-AMG ONE: Formel 1 teknik för gata och väg
2022-05-31 12:00Fortsatt högt tempo i skogsindustrin
2022-05-30 11:00Volvo Lastvagnar startar batterifabrik i Belgien
2022-05-23 11:00Scania och Einride driver på elektrifieringen av vägtransport med ny flotta om 110 lastbilar
2022-05-20 11:00Digital kartläggning av hänsynsområden kring våtmarker
2022-05-12 11:00Scanvo gör stororder av DAF lastbilar
2022-05-10 11:00Första resan i Sverige med eldriven Mercedes-Benz lastbil - 60 mil från Södertälje till Malmö
2022-05-09 11:00Volvo Lastvagnar ökar växlingshastigheten i I-Shift-växellådan med upp till 30 %
2022-05-04 11:00Scania möjliggör helt eldriven 64-tons livsmedelstransport för Dagab
2022-05-02 11:00Volvo Lastvagnar tar Sveriges största order på lastbilar som går på flytande gas
2022-04-25 11:00Nya värdekedjor från skogen
2022-04-21 11:00Fördjupad miljösatsning på helelektriska betongbilar från Volvo Lastvagnar för Swerock
2022-04-18 11:00Eco Log: Maskinservice i Norden AB
2022-04-14 11:11Potentialen hos mikro- och radiovågsbaserad mätning av fukthalt och andra virkesegenskaper
2022-04-11 11:00Arla laddar upp fordonsflottan med ytterligare en ellastbil
2022-04-06 11:00Svensk skogsnäring utvecklar framtidens hållbara skogsmaskin
2022-04-03 11:00Skogsindustriernas Linda Eriksson tilldelas årets stora skogspris
2022-03-31 11:00Rekordorder från Maersk på Volvos elektriska lastbilar
2022-03-25 11:00Scanias återförsäljarnätverk investerar i publika snabbladdare runt om i Sverige
2022-03-23 11:00Mercedes-Benz bygger fabrik för återvinning av elbilsbatterier
2022-03-21 11:00Scania sätter el-lastbilar i LKAB:s gruva i norra Sverige
2022-03-17 11:11Positionering av enskilda träd vid avverkning med skördare
2022-03-16 11:00Volvo Lastvagnar bygger Sveriges största serviceanläggning i Göteborg
2022-03-09 11:00Komatsu Forest: Flytt av reservdelslager
2022-03-08 11:00John Deere förlänger livstiden för tidigare maskiner
2022-03-07 12:11Scania levererar 112 lastbilar till Frigoscandia för drift med förnybara drivmedel
2022-03-04Komatsu stoppar leveranser till Ryssland
2022-03-02 11:00Roberto Maiorana tillträder som generaldirektör för Trafikverket
2022-02-28 11:00Volvo Lastvagnar minskar bränsleförbrukningen ännu mer för fjärrtrafik
2022-02-25 11:00Keolis väljer helhetslösning med Scaniabussar för Uppsala
2022-02-22 11:00Två nya eldrivna modeller från Mercedes-AMG
2022-02-21 11:00DAF Trucks 2021: Gedigna resultat under ett utmanande år
2022-02-18 11:00Volvo Lastvagnar marknadsledare inom helelektriska lastbilar i Europa
2022-02-17 11:00Roberto Maiorana ny generaldirektör för Trafikverket
2022-02-16 13:00Digitaliseringens transformering av yrkesroller
2022-02-15 11:00Mercedes-Benz börjar sälja uppdaterad eVito med 26 mil räckvidd
2022-02-14 11:00Fredrik Persson föreslås till ny ledamot i Holmens styrelse
2022-02-10 11:00Scania Super vinner det tyska jämförelsetestet 1000P
2022-02-06 11:00Forskning om hur körskador kan förhindras vid avverkning
2022-02-04 11:00Scania förser Falkenklev Logistik med fem batteridrivna fordon och 1,6 MW laddutrustning till Sveriges största publika laddplats för el-​lastbilar
2022-01-29 11:00Sveaskogs åtgärder för hållbart skogsbruk under fjärde kvartalet 2021
2022-01-27 13:11PostNord testar ny ellastbil för tung distribution i Stockholm
2022-01-26 11:00Egenskapsbaserad sortering av massaved för bättre precision i styrning av massans kvalitet
2022-01-24 11:112021 bra år för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige
2022-01-23Komatsu Forest: Mekomek ny samarbetspartner
2022-01-14 11:00Scania Sverige marknadsledare 2021 - För tredje året i rad
2022-01-10 11:00Stora negativa utsläpp av koldioxid kan skapas på Sveriges massabruk genom att nyttja regional grot
2022-01-04 11:00Volvos tunga ellastbil sätts på prov: utmärker sig inom både räckvidd och energieffektivitet
2022-01-03 11:00Nytt EU-förslag om hållbara kolcykler
2021-12-30 12:11IVECO T-WAY får prestigefyllda German Design Award
2021-12-29 11:00Förstärkt samarbete mellan HSP Gripen och Eco Log
2021-12-26 11:00DFDS utökar rekordordern - beställer ytterligare 25 eldrivna lastbilar från Volvo
2021-12-21 11:00Wibax kör 64-tons el-lastbil från Scania
2021-12-21 11:00Skogforsk på världsutställningen i Dubai
2021-12-18 11:00Volvo Lastvagnars ellastbilar testade i extrem vinterkyla
2021-12-16 11:00Prognoser för trädvolym och värde på utbyte vid användning av laserskanningsdata
2021-12-13 11:00Utvecklingen mot högre bruttovikter inom skogsbruket
2021-12-12 11:00IVECO levererar 1 064 gasdrivna S-WAY-lastbilar till Amazon
2021-12-11 11:00Komatsu Forest: Mekomek ny samarbetspartner
2021-12-08 11:00Veho förvärvar Mercedes-Benz Lastbilars import- och distributionsverksamhet i Sverige
2021-12-03 11:00Kostnader för grothantering 2020
2021-12-01 10:00Nytt system kan minska antalet ren- och viltolyckor
2021-11-27 11:00SSAB och Autoliv ska samarbeta om fossilfria stålkomponenter i fordonssäkerhetsprodukter
2021-11-22 11:00DAF XF, XG och XG+ får utmärkelsen "International Truck of the Year"
2021-11-21 11:00Krankörning när den är som enklast - Komatsu Smart Crane för skördare
2021-11-20 11:00Markaryd har fått ny verkstad för Mercedes-Benz Lastbilar och Transportbilar
2021-11-18 10:00Samverkan och dialog spelar en viktig roll för att säkerställa hög prestation och lönsamhet i skogsbruket
2021-11-16 11:00Scania visar nya drivlinor och stora uppdateringar
2021-11-15 12:11Produktionsrekord väntas i trävaruindustrin - trots minskat tryck
2021-11-13Ny Scania Super -motor minskar utsläppen och bidrar till klimatmålen
2021-11-10 15:30Ännu bättre bränsleeffektivitet och prestanda i Volvo Lastvagnars tunga drivlinor
2021-11-09 11:00Mercedes-Benz vätedrivna lastbil godkänd för tester på allmän väg
2021-11-08 11:00Rödekens produktion i södra Sverige
2021-11-02 11:00Färdigställda demoförsök i törskateangripna gallrings- och röjningsskogar
2021-11-01 11:00Årets hastighetssänkningar på väg beslutas senare än planerat
2021-10-28 11:00Scania bygger extremtung och extralång el-lastbil
2021-10-27 11:0031 bussar till Arriva för regiontrafik i Kristianstad
2021-10-25 10:00Ny version av John Deere IBC introducerar förarassistansfunktioner
2021-10-24 11:11Halka och snöfall på vägarna - var förberedd!
2021-10-22 11:00Olofsfors GmbH finns nu i Simmozheim, Tyskland
2021-10-20 11:0011 eldrivna Mercedes-Benz till snabbväxande budföretag
2021-10-19 11:00Skotarspår undersökta efter körning med och utan markskydd
2021-10-18 11:00SSABs fossilfria stål med i Volvo Groups fordon
2021-10-11 11:00Eco Log hälsar på Sala Maskinservice
2021-10-10 11:00Sveaskog skapar 100 nya våtmarker i naturvårdande syfte
2021-10-07 11:11Engagemang från Sveriges skogsentreprenörer
2021-10-06 11:00Volvo Lastvagnar får rekordorder på ellastbilar
2021-10-05 11:00Scania levererar 31 bussar till Arriva för regiontrafik i Kristianstad
2021-10-03 11:11Mercedes-Benz lastbilar går helt in för eldrift
2021-10-02 10:00Ny räckviddsprestation för E-WAY: 543 km på en fulladdning

Visa fler »