IVECO´s nya säkerhetssystem räddar liv2024-05-07 11:00
EU:s uppdaterade lagkrav i den allmänna säkerhetsförordningen (GSR*) träder i kraft den 7 juli 2024 och förväntas enligt EU rädda mer än 25 000 liv och undvika 140 000 olyckor fram till år 2038. IVECO:s hela modellprogram uppfyller alla dessa krav och erbjuder ett mycket bättre skydd för fotgängare, cyklister och förare. De nya säkerhetsfunktionerna kommer att hjälpa förarna att undvika farliga situationer och därigenom minska risken för olyckor och rädda liv. Jörgen Andreassen, som har varit anställd på IVECO i 38 år och är företagets mest erfarna testchaufför i hela Europa, välkomnar de nya säkerhetsåtgärderna: - IVECO har alltid haft ett stort fokus på säkerhet, och de många nya funktionerna kommer verkligen att göra skillnad för säkerheten och bidra till att undvika olyckor och rädda liv, säger han. IVECO Way-serien har nu fått avancerade körassistanssystem på nivå 2, vilket representerar ett stort steg framåt för både säkerhet och körkomfort. De mest avancerade förarassistanssystemen kan hjälpa föraren med både längsgående placering och riktningskontroll under långa körningar. Highway Assist hjälper föraren att hålla fordonet mitt i körfältet genom att upptäcka och korrigera avvikelser från körriktningen med hjälp av kameror, Active Steering och Capacitative Hands-off Detection. Den adaptiva farthållaren med Stop&Go ser till att bilen håller en jämn hastighet och ett säkert avstånd till fordonet framför, och den kan även stanna och starta om bilen i trafikstockningar. - Det är väldigt bra för våra kunder att IVECO lanserar ett heltäckande säkerhetspaket för hela IVECO´s modellprogram, vilket inkluderar informationssystem för döda vinkeln och oskyddade trafikanter, trötthetsvarnare, intelligent fartassistans och alkolås, säger Jörgen Andreassen. Utöver dessa avancerade säkerhetsfunktioner har IVECO även uppgraderat den professionella säkerhetsrapporten och integrerat röstassistenten IVECO Driver Pal i infotainmentsystemet. Detta gör det möjligt för föraren att styra olika funktioner med sin egen röst, vilket ökar användarvänligheten och minskar risken för distraherad körning. Samtliga IVECO Daily, IVECO Eurocargo och IVECO S-Way-serien finns i IVECO´s modellutbud och uppfyller EU:s uppdaterade lagkrav i den allmänna säkerhetsförordningen (GSR*). Fakta IVECO´s säkerhetssystem Alkollås (Alcohol Interlock): Detta system är utformat för att förhindra förare från att starta fordonet om de har alkohol i systemet. Föraren måste blåsa i en alkoholmätare för att verifiera att de är nyktra innan de kan köra fordonet. (Alkolås är inte ett lagstadgat krav på några fordon, det är endast förberedelserna med interface som är ett lagstadgat krav). Döda vinkeln-informationssystem (Blind Spot Information System): Detta system varnar föraren när det upptäcker fordon eller hinder som befinner sig i fordonets döda vinkel, det område som föraren inte kan se med speglar eller genom att titta bakåt. System för information om avfärd (Moving Off Info System): Detta system ger föraren information och varningar när de håller på att åka iväg, särskilt användbart för att förhindra oavsiktliga rörelser som kan leda till kollisioner eller andra olyckor. Backvarningssystem (Reversing Detection): Detta system varnar föraren om det upptäcker hinder eller fotgängare bakom lastbilen när föraren försöker backa. Det hjälper till att förhindra olyckor vid backning. På transportbilar (Daily) varnar systemet med en signal och om föraren inte reagerar på det bromsar fordonet automatiskt. På IVECO Eurocargo och S-Way är det endast en visuell bild som varnar på instrumentbrädan. Föraruppmärksamhetsvarning (Driver Drowsiness Attention Warning): Detta system övervakar förarens beteende och varnar dem om det upptäcker tecken på att föraren blir trött eller distraherad, vilket kan minska risken för olyckor till följd av förarens trötthet. Intelligent hastighetsassistans (Intelligent Speed Assist): Detta system övervakar fordonets hastighet och använder information från GPS eller andra källor för att varna föraren om de överskrider den lagliga hastighetsgränsen. Det kan även begränsa fordonetss hastighet automatiskt för att hålla sig inom lagliga gränser. Rättstyrning/Spårcentrering (Corrective Steering/Lane Centering): Detta system hjälper till att hålla fordonet i rätt körfält genom att korrigera styrningen om föraren av misstag börjar avvika från sitt körfält. Detta är extrautrustning som kan beställas och är inte ett lagkrav: Förväntas vara i produktion i slutet av 2024. Adaptiv farthållare Stop&Go (Adaptive Cruise Stop&Go): Detta system håller fordonet på ett förinställt avstånd till fordonet framför, och kan också stanna och starta automatiskt för att anpassa sig till trafikflödet, vilket minskar förarens behov av att manuellt justera hastigheten i tung trafik. Denna funktion är inget lagkrav, men är extrautrustning som har funnits på IVECO Daily sedan 2019. För Eurocargo och S-Way går den att beställa från november. |
2024-11-17 11:00 | TREE:s andra fordon och första el-timmerbil i drift |
2024-11-11 11:00 | Volvo ökar användningen av stål med låga koldioxidutsläpp |
2024-11-08 11:00 | Scania Touring LBG/LNG vinner Sustainable Bus Award 2025 |
2024-11-01 11:00 | Ny kran och nytt lastutrymme bland nyheterna för uppgraderade Komatsu 895 |
2024-09-30 11:00 | Scania först i sin bransch att återanvända komponenter i produktionen av nya fordon |
2024-09-12 11:00 | IAA 2024 mässan: Scania stakar ut vägen mot hållbara transporter |
2024-08-28 11:00 | Komatsu C124 årsmodell 2025 - förbättrad tillförlitlighet och prestanda |
2024-08-06 11:00 | Förberedelser inför jubileumsåret i Power Truck Show, Härmä, Finland |
2024-05-07 11:00 | IVECO´s nya säkerhetssystem räddar liv |
2024-04-25 11:00 | Skattning av röjningsbehov med digitala verktyg |
Gå till arkivet » |