mySwecon - ny digital tjanst okar effektiviteten

2019-04-06 12:01

myswecon_2019-970x501.jpg

Digitaliseringen går snabbt och Swecon, återförsäljare för Volvo Construction Equipment, är i frontlinjen. Nu lanseras mySwecon på bred front, en digital tjänst där kunden bland annat kan boka service och se omedelbar information om maskinens drifttimmar, bränsleförbrukning och position.

– Ledstjärnan för oss har varit en användarvänlig och kostnadsfri tjänst som gör maskinägandet enklare och mer effektivt, säger Robert Carlsson, projektledare på Swecon.

För snart ett år sedan, i samband med Svenska Maskinmässan, presenterades en tidig version av mySwecon. Därefter har tjänsten utvecklats i samarbete med ett växande antal testkunder.

– Nu är mySwecon moget att lanseras på bred front. Tjänsten kan användas av alla maskinägare, enda förutsättningen är att kunden har ett kundnummer hos Swecon, säger Robert Carlsson.

myswecon_hjullastare-2324x1200.jpgVia sajten myswecon.swecon.se kan kunden snabbt registrera sig med sitt kundnummer och verifiera sig med sitt bankID. Tack vare maskinens inbyggda system får kunden sedan tillgång till en rad viktig data, på sin dator eller i telefonen, som ger en god överblick.

– Vi har prioriterat information som är väsentlig för effektivitet och lättillgänglighet, som möjligheten att snabbt och enkelt boka service och se sin servicehistorik samt enkelt följa informationen kopplat till maskinerna, säger Robert Carlsson.

Samarbete med Volvo

Robert betonar att mySwecon, även om det nu är en fullt fungerande tjänst, kommer att fortsätta att utvecklas med ny funktionalitet. Tjänsten kommer att lanseras på Swecons marknader, både i Sverige och i Tyskland, samt på sikt även i Baltikum.

– Även om mySwecon är utvecklat av oss, så har vi haft ett nära samarbete med Volvo CE i utvecklingen. Både vi och Volvo ser detta som ett viktigt steg i det fortsatta samarbetet inom digitalisering säger Christer Söderberg, vd på Swecon.

Vad säger kunderna då? Bellmans Åkeri & Entreprenad i Stockholm var en av testkunderna och Per Björklund, operativt ansvarig för maskiner och inköp, är mycket positiv till enkelheten och funktionerna.

– mySwecon gör maskinägandet betydligt lättare. Jag var först av testkunderna att boka in en service via mySwecon. Efter en halvtimme fick jag bekräftelse från Swecon i Spånga, så det fungerar perfekt.

2019-06-26 11:22John Deere kommer att investera i kundservicecenter i Skottland, Sverige och Finland
2019-06-25 11:11Nu är det klart - två sträckor valda för kommande elvägspilot
2019-06-22 11:00Godsservice kör hållbart med Scanias elhybridlastbil
2019-06-21 11:00Hydroscand öppnar sin 70:e butik i Sverige
2019-06-20 10:11Skogforsk: Digital styrning av biomassaflöden - bra för både klimat och lönsamhet
2019-06-19 11:11Med konceptbussen NXT tar Scania stadstransporter till en ny nivå
2019-06-18 11:11Skogforsk: Skogsbrukets kostnader och intäkter 2018 - ett utmaningarnas år
2019-06-17 10:111,5 miljarder kronor satsas på cykel- och kollektivtrafik genom stadsmiljöavtal
2019-06-16 11:01Stabilitet för containertruckar - Nokian Tyres tillför nya storlekar i däckfamiljen NOKIAN HTS G2
2019-06-15 10:11Snabbare fuktmätning underlättar handeln med trädbränsle

Gå till arkivet »