SSAB lanserar Strenx® 1100 Plus för starkare och lättare lyftutrustning

2019-04-22 10:11

strenx12.jpg

SSAB offentliggjorde idag (9.4.2019) lanseringen av Strenx® 1100 Plus bandstål. Det är ett nytt varmvalsat, höghållfast stål med unika egenskaper för svetsning som ger enastående svetsnings- och bockningsresultat i bommar, ramar, kranar och annan lyftutrustning.

Svetssvagheter är praktiskt taget eliminerade

Svetsfogarna är i allmänhet den svaga länken hos mer avancerade sorter av konstruktionsstål som S1100 och S900. Men Strenx® 1100 Plus eliminerar praktiskt taget dessa svagheter eftersom hållfastheten, förlängningen och slagsegheten i det svetsade området uppfyller minimigarantierna för basmaterialet. Strenx® 1100 Plus är därför perfekt för lyftanordningar och avancerade konstruktioner som kräver matchande hållfasthet i svetsfogarna.

Avancerade och innovativa designalternativ

Den optimala kombinationen av hållfasthet och seghet i det svetsade och värmepåverkade området är en stor fördel för konstruktionsprocessen. Konstruktionen kan baseras på samma statiska minimihållfasthet för hela applikationen, beroende på dimensioneringsreglerna.

Generellt kan tillverkare av lyftutrustningar öka sin produktivitet och får fram mer avancerade designalternativ.

Fördelar med Strenx® 1100 Plus i verkstaden

  • Ett ovanligt rent stål och en exakt kontrollerad tillverkningsprocess innebär genomgående hög kvalitet och förutsägbara resultat
  • Garanterad planhet, tjocklek, bockbarhet
  • Snäva toleranser, garanteras
  • Brett rekommenderat intervall för värmetillförsel, med svalningstider ∆t 8/5 från 5 till 20 sekunder
  • Svetsning kan göras vid rumstemperatur, baserat på CTS-tester enligt ISO 17642-2:2005
  • Optimal kombination av hållfasthet och seghet i det svetsade området och den värmepåverkade zonen

Tekniska specifikationer – nå högre och längre med Strenx® 1100 Plus

Dragprov med svetsat provstycke av Strenx® 1100 Plus

• Två 8 mm provstycken av Strenx® 1100 Plus svetsades samman
• MAG-svetsning med 960 MPa tillsatsmaterial med Δt 8/5 i 12 sekunder i 2 strängar
• När förstärkningen tagits bort drogs det svetsade provstycket i en dragprovningsmaskin
• Dragningen avslutades när midjebildningen inträffade
• Midjebildningen visar var provet hade brutits av om dragningen inte hade avslutats.
• Brottet skulle ha ägt rum i det opåverkade grundmaterialet
• Hela svetsen har samma minimivärden för mekaniska egenskaper, sträckgräns, draghållfasthet och förlängning som grundmaterialet.

2020-06-04 12:44Iggesunds sågverk provar eltruckar
2020-06-03 12:11Nya krav på ITS vid vägarbeten ska höja säkerheten
2020-06-02 12:3328 nya Volvo hjullastare redo for tjänstgöring i svenska försvaret
2020-06-01 12:11Svensk säljstart för Mercedes-Benz 8-sitsiga elbil
2020-05-31 12:33IVECO presenterar de nya racinglastbilarna IVECO S-WAY R
2020-05-30 14:00Avfallsåtervinningsföretaget Renewi beställer 200 lastbilar till från DAF
2020-05-29 11:00Skogsmaskiner för ett hållbart skogsbruk
2020-05-28 11:00Beskogning av åkermark med olika trädslag - hur påverkar det kolinlagringen?
2020-05-27 12:00Mercedes-Benz bästa generalagent för lastbilar i Sverige - för tredje året i rad
2020-05-26 11:00Komatsu Forest: "Nu bygger vi skogsmaskiner igen"

Gå till arkivet »